loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

مقالات و مطالبی از زیست شناسی وفناوری های نوین

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 760 دوشنبه 26 تیر 1391 زمان : 18:06 نظرات (0)

   

مرغ عشق

 

 

 

مرغ عشق پرنده ایست اهلی از نژاد طوطی. وطن اصلی این پرنده همچون بسیاری از طوطی سانان دیگر، سرزمین استرالیا است. نژاد: کلاسه: پرندگان (Aves) دسته: psittaciformes خانواده: Melopsitacus نوع: Undulatus

تاریخچه: این پرنده، اولین بارتوسط زیست شناسی به نام سر جان گلد در سال ۱۸۴۰ به انگلستان برده شد. موج تقاضا برای این پرنده موجب شد تا کشتی های زیادی دست به کار انتقال این پرندگان به اروپا، بخصوص انگلستان، هلند و بلژیک بزنند. کشتی ها مرغ عشق ها را در دسته های چند ده هزارتایی حمل می کردند . در طول سفر چند هفته ای، فقط تعداد اندکی از آنان سالم به اروپا می رسیدند. به زودی این پرنده اهلی شد و از طریق انگلستان به تمام دنیا منتقل شد.

shahbazi بازدید : 809 پنجشنبه 22 تیر 1391 زمان : 22:35 نظرات (0)

 


گروهی از دانشمندان سیاره شناس معتقدند که منشا ما از موجوداتی است که از فضا آمده اند. به گزارش خبرگزاری پایگاه زیست شناسی ایران و به نقل از پایگاه اینترنتی دانشگاه تکنولوژی ماساچوست (MIT)،اگر این امر صحیح باشد، دستگاهی توسط محققین MIT و هاروارد بطور مشترک ساخته می شود که می تواند منشا موجودات زمینی را ثابت کند.


 

اسداله مهدی زاده بازدید : 1103 پنجشنبه 22 تیر 1391 زمان : 13:04 نظرات (0)

 استفاده از سلول هاي بنيادي در كلون سازي                               

سلول‌های بنیادی سلول‌های اولیه‌ای هستند که توانائی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های انسانی را دارند و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها و نهایتا بافت‌های مختلف در بدن انسان استفاده کرد .

منابع اصلی سلول‌های بنیادی شامل : مغز استخوان، بند ناف و جفت می‌باشد . امروزه استفاده از این سلول‌ها جهت ترمیم بافتهای آسیب دیده انسانی در حال گسترش است

جالب اینکه سلول‌های بنیادی چند پتانسیلی هستند یعنی قابلیت تبدیل به بافت‌های مختلف را دارند اعم از بافت عصبی ؛ عضلانی ؛ پوششی و غیره. که این توانائی محور اصلی توجه به سلول‌های بنیادی است.

مزیت اصلی سلول‌های بنیادی بند ناف این است که بسیار اولیه بوده و توان تمایز بالایی دارند.همچنین سلول‌های مشتق از مغز استخوان BMSCs توان تمایز بالایی دارند.       

اسداله مهدی زاده بازدید : 2647 پنجشنبه 22 تیر 1391 زمان : 13:00 نظرات (0)

 

بافتهاي گياهي

 

بافت به گروهی از سلولهای هم شکل و همکار گفته می‌شود. بافتهای گیاهی گروهی از سلولها هستند که دارای توانایی تقسیم بوده و مکررا تقسیم شده‌اند و به سلولهای تمایز یافته تبدیل شده‌اند.

مقدمه :

بافتها گروهی از سلولها هستند که خاستگاه یکسان دارند. انواع گوناگون از بافتها ریشه‌ها ، ساقه‌ها و برگها را بوجود می‌آورند. در پیکر همه گیاهان دو نوع بافت وجود دارد. بافتهای مریستمی و بافتهای بالغ. بافتهای مریستمی بافتهایی هستند که از سلولهای تمایز نیافته تشکیل شده اند و می‌توانند منشا و خاستگاه سایر بافتها باشند. بافتهای بالغ بافتهایی هستند که برحسب نیاز گیاه و بر طبق عملکرد آن قسمت از گیاه بوجود می‌آیند و کارهای مختلفی را انجام می‌دهند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 741 شنبه 17 تیر 1391 زمان : 17:54 نظرات (0)

 

اعتياد :                                  

اعتيا د عبارت است از وابستگي به موادي كه تكرار مصرف آن با كميت مشخص و در زمان هاي معين از نظر مصرف كننده ضروري بوده است .

آقاي دكتر ( پرويز پيران ) اعتياد را عادت كردن و وابسته شدن فرد به وسيله يا ابزار اعتياد مي داند كه معمولا داراي ما به ازاي خارجي شخصي است و عادت

اسداله مهدی زاده بازدید : 1216 شنبه 17 تیر 1391 زمان : 15:07 نظرات (0)

 

به نام آفريدگار مهربان

 واكنش زنجيره‌اي پليمراز يا PCR                       

 

متخصصين ژنتيك مولكولي با دو مشكل اساسي براي انجام تحقيقات خود در ارتباط با اساس مولكولي بيماري‌هاي وراثتي برخورد كرده‌اند. اولين مسأله به دست آوردن مقادير كافي DNA و RNA مورد نظر براي انجام بررسي‌هاي مربوطه مي‌باشد. زيرا هر سلول عموماً تنها دو كپي از يك ژن دارد؛ همچنين برخي ژن‌ها يا به ميزان پاييني كپي برداري مي‌شوند يا تنها در بافت‌هاي خاصي بيان مي‌شوند و يا هر دو حالت اتفاق مي‌افتد كه در نتيجه تنها مقدار كمي RNA پيامبر (mRNA) فراهم مي‌گردد. مشكل ديگر خالص سازي توالي مورد نظر از ميان ديگر قطعات مولكول‌‌‌‌‌هاي DNA يا mRNA موجود در سلول مي‌باشد. از زمان كشف ساختار دو رشته‌اي DNA توسط واتسون و كريك در حدود پنجاه سال قبل، سرعت پيشرفت علوم زيست‌شناسي به طور شگفت‌انگيزي افزايش يافته است. اختراعات و اكتشافات مختلف اين علم شناخت ما را در زمينه اسرار حيات دگرگون كرده است. در سه دهه گذشته ما شاهد انقلاب بزرگي در تكنولوژي بوده‌ايم كه هر دو مسأله مقدار و خالص سازي توالي خاصي از DNA يا RNAرا حل نموده است. اين دو تكنولوژي مكمل، واكنش زنجيره‌اي پليمراز و كلون سازي مولكولي مي‌باشند. به كمك اين پيشرفت‌ها توانايي بشر در زمينه دستكاري ژنتيكي موجودات متحول شده و مبناي پيدايش بيوتكنولوژي نوين و مهندسي ژنتيك گرديده است‌‌.

shahbazi بازدید : 857 جمعه 16 تیر 1391 زمان : 17:19 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، در صورت خطر، سلولی بنام 113 که سیستم اورژانسی دارد که به سازماندهی واکنش نسبت به حملات خارجی از مواد خطرناک برای محافظت از یکپارچگی DNA و دیگر مولکولهای بنیادی برای بقای سلول ها كاربرد دارد.

سیستم اورژانس سلولی به دلیل بسیار خاص بر مولکول RNA حامل تأثیر دارد در مورد زنجیره کوچک RNA که به شکل شبه است و نقش مهمی در سنتر پروتئین دارد چرا که آنها بلوک های ساختمانی مورد نیاز برای ایجاد اسیدآمینه تا مونتاژی که در آن سنتر انجام می گیرد یعنی ریبوزوم مورد نیاز است سلولی که 113 نام گرفته مولکولی است که هنگامی که سلولها در تماس با مواد خطرناک مانند آرسینک سفیدکننده کلر، پر اکسید هیدروژن قرار می گیرند به طور جدی خطر یکپارچگی DNA و سپس زنده نماندن سلول را به دنبال دارند.

تحت تغییرات شیمیایی خاص و در نتیجه کنترل پروتئین، القای تولید بیشتر مفید برای معکوس کردن آسیب شناسی از مواد سمی است.
به گفته محققان این مکانیسم ممکن است در پاسخ به هر نوع محرک و از جمله هورمونهای مواد مغذی فعال شود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 914 شنبه 10 تیر 1391 زمان : 22:12 نظرات (1)

 

نقش چربی ها در پیشگیری از سرطان

در گذشته تصور می شد كه تغذیه اثری بر سرطان ندارد، ولی امروزه محققان ثابت كرده اند كه رژیم غذایی روزانه ، نقش مهمی در بروز، پیش گیری ودرمان انواع سرطان ها ایفا می كند. بدن ما به غذا بیش از هر چیز دیگری نیازمند است و می توان گفت كه یك سوم سرطان هایی كه منجر به مرگ می شود، با آنچه می خوریم در ارتباط است . تحوّل در عادات غذایی مردم ، گسترش شهرنشینی و افزایش مصرف غذاهای آماده موجب افزایش بروز سرطانها شده است .

بعضی از عواملی كه در بروز سرطان مؤثرند مانند ارث یا عوامل محیطی، غیرقابل تغییرند ولی اگر نمی توانیم در عوامل محیطی خود تغییری ایجادكنیم، می توانیم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهای غذایی ، احتمال ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی كاهش دهیم . دلایل ابتلا به سرطان در كشورهای مختلف متفاوت است .

در جوامع شهری و جوامع پیشرفته ، مصرف بیش از حد موادغذایی(ovrnutrition) و در جوامع فقیر، كمبودهای تغذیه ای (undernutrition) موجب بروز سرطان می شو د. از اینرو توصیه های كنترل سرطان در كشورهای مختلف متفاوت است. طی یك مطلب دنباله دار در مورد تك تك عوامل ایجاد كننده یا پیش گیری كننده از سرطان بحث خواهیم كرد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 1359 جمعه 09 تیر 1391 زمان : 22:07 نظرات (0)

آنتی بیوتیکها موادی هستند که توسط میکروارگانیسم ها ساخته می‌شوند تا در مقابل عوامل محیطی بتوانند مقاومت کنند. امروزه آنتیبیوتیک ها به صورت مصنوعی هم تولید می‌شوند برای مقابله با عوامل میکروبی که مخل آسایش هستند. هر آنتی بیوتیکی مکانیسم مخصوص به خود را دارد و به جاهای بخصوصی از میکروارگانیسم آسیب وارد می‌کند .....

 آنتی بیوتیک

تعداد صفحات : 20

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 360
  • بازدید ماه : 919
  • بازدید سال : 6,490
  • بازدید کلی : 287,659