loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

بیوفیزیک

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 423 جمعه 21 تیر 1392 زمان : 11:17 نظرات (0)

 

بسيار شنيده‌ايم كه واژه‌هاي مختلفي همراه واژه فيزيك آمده و به مجموعه‌اي از مطالعات خاص اطلاق شده است. از آن جمله مي‌توان به علوم فيزيك محيط زيست، متافيزيك، فيزيك هوافضا، فيزيك انرژي‌هاي بالا و... اشاره كرد.در واقع هر كدام از اينها به نحوي به علم گسترده فيزيك مربوط است. مي‌دانيم كه «فيزيك» در لغت به معني «طبيعت» است و بيشتر در مورد آنچه كه با حواس خود از جهان طبيعت در مي‌يابيم، مربوط مي‌شود.

به بيان ديگر، علم فيزيك قوانين موجود در جهان طبيعت را شناسايي و كشف كرده و از آنها در جهت بهبود وضعيت زندگي انسان بهره مي‌گيرد.اما بهره گرفتن از قوانين موجود و كشف شده، در شاخه‌هاي مختلف و به روش‌هاي گوناگون صورت مي‌گيرد. به عنوان مثال، در فيزيك هوا فضا با استفاده از اين قوانين مي‌توان در هدايت بهتر هواپيماها، سفينه‌ها و ديگر مصنوعات ساخت بشر كه در هوانوردي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، استفاده كرد و يا در فيزيك انرژي‌هاي بالا ‌ مي‌توان در پي منابع جديد انرژي براي تامين زندگي آينده بشر بود بنابراين مي‌توان گفت كه علم فيزيك به نوعي با زندگي و حيات انسان عجين و آميخته شده است. نكته تكامل اين بحث علم بيوفيزيك است. علم بيوفيزيك از علم فيزيك در جهات حيات بشر بهره مي‌برد.

استفاده و كاربردهاي فراوان و روزافزون علوم و فنون هسته‌اي در رشته‌هاي مختلف زيست‌شناسي، پزشكي، علوم پايه پزشكي و... جهت پژوهش‌هاي علمي و درماني همراه با ساير كاربردهاي انرژي اتمي در كشاورزي، صنايع و غيره، ايجاب مي‌كند كه بايد شاخه‌اي از علم فيزيك تحت عنوان بيوفيزيك وجود داشته باشد تا اين‌كه بتوانيم از اين علوم و فنون در جهت بهتر كردن زندگي بشر و موجودات زنده ديگر بهره گيريم.به طور كلي ماده چگال نرم به شكلي از ماده گفته مي‌شود كه در فازهاي ايده‌آل جامد كريستالي، مايع نيوتني و گاز قرار نمي‌گيرد. اين مواد كه در ابتدا به مايعات پيچيده شناخته مي‌شد و در سال‌هاي اخير نام ماده نرم را به خود گرفته‌اند در زندگي روزمره دامنه وسيعي از مواد را دربرمي‌گيرند.
اسداله مهدی زاده بازدید : 461 جمعه 21 تیر 1392 زمان : 11:12 نظرات (0)

در حالت معمول مواد مي‌توانند يا از لحاظ مغناطيسي و يا از لحاظ الكتريكي دوقطبي شوند.

تحقيقات دانشمندان موسسه نيلز بور دانشگاه كپنهاگ ماد‌ه‌اي را مورد بررسي قرار داده‌ كه همزمان مي‌تواند از لحاظ مغناطيسي و الكتريكي دوقطبي شود. اين كشف رويكردهاي جديدي را براي مثال در ساخت حسگرهاي آتي پيش روي محققان قرار مي‌دهد. موادي كه اين گونه دوقطبي شده و داراي خواص افزوده ديگر نيز هستند multiferroics نام داشته و در دهه 1960 توسط محققان روسي شناسايي شدند. اما در آن زمان فناوري لازم براي مطالعه اين مواد در دست نبود. هم‌اكنون محققان دوباره بر روي تحليل چنين موادي تمركز كرده‌اند زيرا امكانات علمي براي تحليل آن‌ها تا سطح اتمي فراهم شده است.

دانشمندان دانماركي در مطالعات خود تركيب آهن TbFeO3 را با استفاده از تشعشع بسيار قوي نوترون در يك ميدان مغناطيسي مورد بررسي قرار دادند. آن‌ها دماي محيط را تا نزديك به صفر مطلق يعني 271- درجه سانتيگراد پايين آوردند و دريافتند كه اتم‌هاي اين ماده در يك ساختار شبكه متجانس شامل رديف‌هاي تربيوم فلزي سنگين كه توسط اتم‌هاي آهن و اكسيژن جدا شده، آرايش شده‌اند.

چنين شبكه‌هايي شناخته‌ شده‌ هستند اما حوزه‌هاي مغناطيسي آن‌ها كاملاً جديد است. در حالت نرمال، حوزه‌هاي مغناطيسي اندكي درهم برهم بوده اما در اين جا مشاهده شد كه آن‌ها به طور مستقيم و با فاصله‌هاي همسان چيده شده بودند. اين امر پروفسور كيم لفمان و همكارانش را شگفت‌زده كرد.

اين محققان متوجه يك نظم چرخش غيرعادي براي ميدان مغناطيسي شدند كه در آن تغيير در جهت چرخش به طور ناگهاني در راستاي خطي از اتم‌ها روي داده و تشكيل ديواره دامنه ساليتون رخ مي‌دهد. اندازه حوزه‌هاي چرخش رو به بالا (يا رو به پايين) تقريباً 20 نانومتر است در حالي كه ديوارهاي دامنه چند دهم نانومتر بودند كه اين تركيبي غيرعادي محسوب شده و رخداد اين امر دانشمندان را به انجام بررسي‌هاي بيشتر واداشت. ان‌ها آزمايشات خود را در مركز تحقيقاتي نوترون Helmholtz-Zentrum در برلين با همكاري تيمي از دانشمندان آلماني و هلندي صورت دادند و موفق به تصويربرداري دقيق‌تر از ارتباط بين ساختار اين ماده و خواص فيزيكي آن شدند.

به گفته هلويزا بوردالو يكي از اعضا اين تيم تحقيقاتي، آن‌چه از مدل‌ها بر مي‌آيد اين است كه ديوارهاي تربيوم توسط امواج چرخش (مغناطيس) تعامل داشته كه اين مغناطيس از طريق شبكه آهني مغناطيسي منتقل مي‌شود. نتيجه اين امر نيرويي يوكاوا (Yukawa) مانند بوده كه براي فيزيك ذرات و هسته‌يي شناخته شده است. در واقع ماده مزبور همان نيروهاي تعاملي كه ذرات را در هسته اتمي به دور هم نگه مي‌دارد، را از خود نشان داد.

به گزارش ایسنا،اين يافته‌ها گذرگاه جديدي براي كشف و گسترش نوين شده و محققان در حال بررسي كاربردهاي جديد اين مواد با خواص فيزيكي خارق‌العاده هستند.

نتايج اين تحقيق در مجله علمي Nature Materials انتشار يافت.

موفق باشید.
درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 133
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 304
  • بازدید ماه : 863
  • بازدید سال : 6,434
  • بازدید کلی : 287,603