loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

ویروس شناسی

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 29 جمعه 15 مهر 1401 زمان : 12:48 نظرات (0)

 

ویروس ها می توانند با انتشار از فضای خارج سلولی از سلول های آلوده به سلول غیرآلوده انتقال یابند. به این فرآیند، انتقال عاری از سلول (cell-free transmission) گفته می شود (شکل 1A). متقابل به فرآیندی است که در آن ویروس های متصل به سطح سلول به کمک اتصالات سلولی به سلول های مجاور منجر به آلودگی سازی می شود، انتقال سلول به سلول نامیده می شود (برای مرور منابع 1 تا 5 را ببینید). انتقال وابسته به اتصال، بسته به اینکه آیا سلولهای آلوده شده اند یا نه، به چند دسته تقسیم می شوند. ویروس های سلول های عامل بیماری در ایجاد اتصال به سلول با سلول غیرآلوده، به وسیله مفهوم سیناپس ویروس توضیح داده می شود (شکل 1B) (6 و 7). در مقابل، سلول های انتقال دهنده آلوده نشده در به دام انداختن ویروس ها و انتقالشان به هدف مورد نظر، تراآلودگی (trans-infection) نامیده می شود (شکل 1C) (8 و 9).

اتصال سلول به سلولی که طی تراآلودگی ایجاد می‌شود نیز سیناپس آلوده کننده نامیده می‌شود (9). در محیط in vitro ، اتصال به اتصال در بسیاری از ویروس های پوشش دار شامل ویروس های ایمنی انسانی (HIV)، ویروس تی-لنفوتروپیک انسانی (HTLV) و ویروس لوسمی موشی (MLV) دیده شده است (6، 10، 11 و 12). ). انتقال ذرات ویروسی با استفاده از تکنیک میکروسکوپی سلول‌های زنده (تصویربرداری زنده) در بین فیبروبلاستهای آلوده و آلوده، سلولهای T ویروسی و آلوده نشده، بین سلولهای دندریتی (DCs) و سلولهای T، و همچنین بین ماکروفاژها و سلولهای T رؤیت شده است. (14-10). سیناپس های ویروسی و تراآلودگی در حیوانات زنده نیز گزارش شده اند و این امر امکان انتشار ویروسی به وسیله هر دو فرآیند ذکر شده را در شرایط in vivo نشان می دهد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 48 جمعه 01 بهمن 1400 زمان : 10:56 نظرات (0)

چکیده

مدت زمان کوتاهی پس از ظهور ویروس کرونای جدید و مشاهده‌ی سندروم شدیدی (SARS-CoV-2 or COVID-19) که ایجاد می‌کند، گروه‌های بسیاری در سراسر جهان به دنبال درمان و همچنین تهیه‌ی واکسن برای آن برآمدند. یکی از تلاش‌هایی که برای درمان آن صورت پذیرفت؛ تجویز عوامل ضدویروسی وسیع‌الطیف موجود است. جهت آماده‌سازی واکسن علیه ویروس کرونا نیز، واکسن‌ها‌ی بر پایه‌ی اسیدهای نوکلئیک بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کلیدواژگان: درمان، کووید-19، واکسن

در اواخر سال 2019، بیمارانی با علائم ذات‌الریه‌ی ویروسی در ووهان، چین، گزارش شدند و به سرعت ویروس کرونای جدیدی به عنوان عامل بیماری‌زایی که منجر به سندرم حاد تنفسی (SARS-CoV-2) یا کووید-19[1] می‌شود، شناسایی شد. غیرقابل پیش بینی بودن این بیماری که به طور گسترده‌ای گزارش شده است، به این دلیل است که برخی از افراد آلوده بدون علامت هستند؛ برخی علائم خفیف شبیه به آنفولانزا دارند در حالی که سایر افراد بدشانس از عوارض عمده‌ای رنج می‌برند. مجاری تنفسی تحتانی، محلی که ریزش بسیار زیاد ویروس به آن مشاهده شده است، عامل اصلی علائم شدید این بیماری است. بدن، خود با پاسخ ایمنی افزایش یافته برای تخریب سلول‌های آلوده به ویروس به جنگ با آن‌ها رفته و از خود دفاع می‌کند که متأسفانه به علت التهاب بافتی منجر به انسداد کیسه های هوایی در ریه و کاهش عمق تنفس می‌شود که در برخی بیماران با شرایطی تحت عنوان "سندروم زجر تنفسی حاد"[2] همراه شده و می‌تواند منجر به مرگ شود (1). از جولای 2020 در جهان بیش از 10 میلیون مورد تأئید شده‌ی مبتلا به عفونت ویروس کرونا و بیش از 500 هزار مرگ گزارش شده است. اگرچه تاکنون مشخص شده است که به لحاظ تبارزایشی به ویروس شبه سارس جدا شده از خفاش‌های نعل اسبی شباهت دارد (Rhinolophussinicus) اماظهور این ویروس همچنان مورد بحث است (2). بر خلاف "سارس"[3] و"مِرس" (سندرم تنفسی خاورمیانه)[4]، سایر بیماری‌های کروناویروسی مشترک بین انسان و حیوان، کووید-19 توسط سازمان جهانی بهداشت [5]WHO)) همه‌گیر[6] اعلام شده است.

اسداله مهدی زاده بازدید : 50 دوشنبه 29 دی 1399 زمان : 16:02 نظرات (0)

واژه «کروناویروس» از کلمه زبان لاتین "corōna" یا کلمه یونانی "κορώνη" به معنی تاج یا هاله گرفته شده‌است. این واژه به مشخصهٔ ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی، یا تاج خورشیدی است. از این رو کروناویروس را «ویروس تاج‌دار» نیز می‌نامند.[۷][۸]

اسداله مهدی زاده بازدید : 39 دوشنبه 29 دی 1399 زمان : 13:49 نظرات (0)

 

 
 
 
گاما فاژ، نمونه‌ای از یک ویروس

ویروس‌شناسی (به انگلیسی Virology) شاخه‌ای از میکروبیولوژی می‌باشد. ویروس‌شناسی علم مطالعه ویروس‌ها می‌باشد، که ذراتی بسیار ریز و غیر میکروسکوپی می‌باشند. ویروس‌ها انگل‌های داخل سلولی بوده در مواد ژنتیکی آن‌ها در پوششی پروتئینی جای دارند. ویروس‌ها را از لحاظ ساختار آنها، طبقه‌بندی و تکامل، نحوه عفونی کردن و چگونگی تخریب سلول میزبان، چگونگی تعامل با ارگانیسم میزبان و سیستم ایمنی آن، بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند، تکنیک‌های جداسازی و کشت آن‌ها و استفاده آن‌ها در مطالعات تحقیقاتی و درمان، مورد مطالعه قرار می‌دهند. ویروس‌شناسی در دو زیر شاخه میکروبیولوژی و پزشکی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.[

اسداله مهدی زاده بازدید : 657 یکشنبه 04 آبان 1393 زمان : 11:49 نظرات (0)

ابولا تبی خونریزی دهنده است که توسط ویروسی به همین نام منتقل می‌شود. اولین بار در سال 1976 در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شد و سپس در کنار رودخانه‌ای موسوم به ابولا در آفریقای غربی شیوع پیدا کرد و به ابولا موسوم شد.

به گفته متخصصان بیماری‎های عفونی، ویروس ابولا خطرناکترین ویروس موجود در جهان است زیرا 70 تا 90 درصد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند از بین می‌روند.

بیماری ابولا در 2 ماه گذشته سیری پیش‌رونده در آفریقا داشته است. این امر باعث شده است تا سازمان جهانی درخصوص بیماری ابولا شرایط اضطراری اعلام كرده است و به همه كشورهای دنیا توصیه کند كه نظام مراقبت از این بیماری را در كشورشان تقویت كنند.

‌احتمال سرایت این بیماری از طریق مسافرت به كشورهای درگیر بیماری به دیگر مناطق دور از انتظار نیست.

برای این که به سادگی با ریشه‎ها، راه‎های انتقال و آسیب‎های ابولا آشنا بشوید، این اینفوگرافی را ببینید.


اسداله مهدی زاده بازدید : 587 شنبه 03 فروردین 1392 زمان : 0:24 نظرات (0)

ساختار ويروس ها :

  1. داراي يك نوع نوكلئيك اسيد (DNA يا RNA )مي باشند.

•         كه ممكن است تك نواري يا دونواري – خطي يا حلقوي باشد.

•         در برخي ويروس ها مانند آنفولانزا به صورت چندين ملكول جدا از هم ديده مي شود .

2 . داراي پوشش پروتئيني در اطراف نوكلئيك اسيد ؛ به نام كپسيد مي باشند.

•         معماري كپسيد به وسيله ي نوكلئيك اسيد ويروسي تعيين مي شود .

•         هر كپسيد از واحد هاي كوچكتري به نام كپسومر ساخته شده است.

•         پروتئين سازنده ي كپسومر از يك نوع و در برخي ويروس ها از چند نوع مختلف مي باشد.

•         نسبت نوكلئيك اسيد به پروتئين كپسيد از يك درصد در ويروس آنفولانزا تا 50 در صد در برخي باكتريوفاژ ها متغير است.مقدار كل نوكلئيك اسيد از چند هزار تا 250000 نوكلئوتيد متغير است.

3 . در برخي ويروس ها پوشش ديگري از جنس ليپيد ، پروتئين و كربوهيدرات نيز وجود دارد.

•         ويروس هايي كه اين پوشش را ندارند ‹‹ ويروس برهنه ››ناميده مي شوند .

•          در اين ويروس ها كپسيد ، نوكلئيك اسيد  را از تأثير آنزيم هاي نوكلئاز در مايعات بيولوژيك حفظ مي كندو باعث چسبيدن آن به سلول هاي ميزبان حساس مي شود.

•         برخي ويروس هاي جانوري هنگام خروج از سلول ، لايه اي از غشاي سيتوپلاسمي سلول ميزبان را به خود مي گيرند و داراي اين پوشش مي شوند.

•         ويروس هاي پوشش دار تقريبا ً كروي شكل مي باشند ولي فوق العاده شكل آن ها تغيير مي يابد.زيرا پوشش سخت و محكم ندارند.

4 . برخي ويروس ها داراي آنزيم هايي هستند كه در مراحل آغاز تكثير ويروسي ايفاي نقش مي كنند.

تقسيم بندي ويروس ها بر اساس شكل كپسيد:

•         1 . مارپيچي :شبيه ميله هاي درازي هستند كه ممكن است سخت و محكم يا انعطاف پذير باشد.كپسيد آن ها استوانه ي توخالي با ساختمان مارپيچي است كه نوكلئيك اسيد را احاطه مي كند. مثال :ويروس موزائيك تنباكو – مارپيچي برهنه

•         تعداد گياهانی که به ويروس موزائيک تنباکو مبتلا می شوند بیشتر از صد تاست.اما برخی از نباتات مزروعی مانند تنباکو و گوجه فرنگی خود به خود به این ویروس مبتلا می شوند.

•         ويروس مارپيچي پوشش دار :ويروس آنفولانزا

•         2 . چند وجهي : در اكثر ويروس هاي چند وجهي ، كپسيد به شكل 20 وجهي است.كه عبارتست از چند وجهي منظم با 20 مثلث و 12 زاويه . مثال : آدنوويروس ها - پوليوويروس – چند وجهي برهنه

•         ويروس چند وجهي پوشش دار( 20 وجهي ) : ويروس هرپس

        منبع : کتاب میکروبیولوژی عمومی- دکتر ملک زاده -دکتر شهامت

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 145
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 316
  • بازدید ماه : 875
  • بازدید سال : 6,446
  • بازدید کلی : 287,615