loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

فیزیولوژی انسان

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 17 پنجشنبه 02 فروردین 1403 زمان : 13:59 نظرات (0)

سورفکتانت (surfactant) مخفف کلمات “Surface active agent “ می باشد . در تعریف ساده سورفاکتانت ماده ای است که هنگامی که به مقدار بسیار ناچیز استفاده می شود کشش سطحی آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.سورفکتانت (surfactant) مخفف کلمات “Surface active agent “ می باشد . در تعریف ساده سورفاکتانت ماده ای است که هنگامی که به مقدار بسیار ناچیز استفاده می شود کشش سطحی آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
سورفاكتانت يك ماده ي عمل كننده در سطح است . به اين معني كه هنگامي كه بر روي سطح يك مايع گسترده مي شود ، كشش سطحي را به مقدار زيادي كاهش مي دهد . سور فاكتانت به وسيله ي سلولهاي اپيتليال ويژه ي ترشح كننده ي سورفاكتانت که حدود 10 درصد سطح حبابچه ها را تشكيل مي دهند ترشح مي شود . اين سلولها گرانول دار بوده و محتوي انكلوزيون هاي ليپيدي هستند و سلولهاي اپيتليال حبابچه اي نوع II ناميده مي شوند. سورفاكتانت مخلوط پيچيده اي ازچندين فسفوليپيد ، پروتئين ها و يون ها است . مهمترين اجزاء آن عبارتند از : فسفوليپيد دي پالميتويل فسفاتيديل كولين ، آپو پروتئين هاي سورفاكتانتي و يون هاي كلسيم ، دي پالميتويل فسفاتيديل كولين همراه با چندين فسفو ليپيد كم اهميت تر مسئول كاهش دادن كشش سطحي است . اين مواد در مايع حبابچه اي حل نمي شوند بلكه بر روي سطح آن گسترده مي شوند ، زيرا يك بخش از هر مولكول فسفو ليپيد هيدروفيليك بوده و در آب مفروش كننده ي حبابچه ها حل مي شود ، در حالي كه بخش ليپيدي مولكول هيدروفوبيك بوده و در جهت رو به هوا قرار مي گيرد و يك سطح هيدرو فوبيك ليپيدي تشكيل مي دهد كه در معرض هوا قرار مي گيرد . اين سطح داراي يك كشش سطحي به ميزان يك دوازدهم تا يك دوّم كشش سطحي آب خالص است . مقدار دقيق كشش سطحي بستگي به غلظت و جهت قرار گرفتن مولكول هاي سورفاكتانت بر روي سطح دارد . اهميت آپوپروتوئين هاي سورفاكتانتي ويون هاي كلسيم اين است كه در غياب آن ها دي پالميتويل فسفاتيديل كولين چنان به آهستگي بر روي سطح مايع گسترش مي يابد كه نمي تواند به طور مؤثرعمل كند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 45 چهارشنبه 03 خرداد 1402 زمان : 20:45 نظرات (0)

واحد عملکردی تولید مثلی جنس مذکر در پستانداران بیضه است که با دارا بودن ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی ویژه‌ای توان تولید‌مثلی مذکر را بیان می‌کند ؛ هر بیضه در پستانداران از لوله‌های پیچیده تشکیل شده که از نظر مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی به بخش های عملکردی متفاوت تقسیم می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها شامل سلول‌های تخصص یافته‌ای هستند که امروزه هر کدام در شاخه‌های بسیار مهم تحقیقاتی حائز اهمیت‌اند ؛ در این مقاله سعی برآن داشتیم که سلول‌هایی سوماتیکی و ویژه‌ای به نام سلول‌های سرتولی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم ؛ این سلول ها بخشی از لوله های اسپرم‌ساز‌اند که از بخش پایه (بازال) تا لومن آن کشیده شده است و مانند چادری سراسر لوله های اسپرم ساز را می پوشانند که این فرم مورفولوژیکی قطعا با نقش های عملکردی و فیزیولوژیکی آن ها مرتبط است ؛ نکته جالب و مورد توجه که به عنوان پایه و اساس بسیاری از تحقیقات انجام شده روی این سلول هاست، عدم تقسیم پذیری سلول های سرتولی در نیش خود است اما می توان پس از استخراج آن ها، به روش های متفاوتی مانند پلیت کردن با لکتین (به دلیل تمایل اتصال آن ها به لکتین بعد از هضم آنزیمی بافت بیضه) در محیط کشت های ویژه و شرایط آزمایشگاهی، آن ها را وادار به تقسیم کرد که این با توجه به نقش های اساسی در حمایت فیزیکی و شیمیایی از سلول های جنسی ، طی مراحل اسپرماتوژنز ، می تواند آینده ای روشن را در حل مشکلات ناباروری رقم بزند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 50 سه شنبه 11 بهمن 1401 زمان : 19:59 نظرات (0)

کلیه‌ها به خوبی هماهنگی چشمگیر بدن مهره‌داران را نشان می‌دهند و با سیستم گردش خون، دستگاه گوارش، سیستم عصبی و غدد درون‌ریز همکاری می‌کنند تا بدن به صورت یکپارچه و با عملکرد مناسب وظایف خود را انجام دهد. درست همان طور که کلیه عملکردی را برای حفظ سلامت کل بدن انجام می‌دهد و مواد زائد بدن را نیز از بین می‌برد، از عملکرد سایر سیستم‌ها و اندام‌های بدن در جهت حفظ شرایط سلامت خود نیز سود می‌برد.

بخشی از رشته پزشکی که کلیه‌ها و بیماری‌های دخیل در آن‌ها را بررسی می‌کند، به دلیل نام یونانی کلیه‌ها، «نفرولوژی» (Nephrology)نامیده می‌شود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 55 جمعه 23 دی 1401 زمان : 19:19 نظرات (0)

 

نوار قلب نرمال، نوار قلبی است که یک پزشک متخصص قلب و عروق در آن نشانه هایی از بیماری قلبی نیابد. به طور کلی نوار قلب یک الکتروکاردیوگرام از قلب است که نموداری از ولتاژ در مقابل زمان فعالیت الکتریکی قلب را با استفاده از الکترودهای قرار گرفته روی پوست نمایش می دهد. نوار قلب از آن جایی اهمیت دارد که میتواند بیانگر سالم و طبیعی بودن عملکرد قلب باشد. همچنین ممکن است بیانگر ضعف و وجود بیماری در سیستم قلب و عروق باشد.

 

 

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 35 سه شنبه 17 آبان 1401 زمان : 14:34 نظرات (0)

نویسنده

چکیده:

مقدمه:ترمیم زخم پدیده ای منظم است که فرایندهای سازمان یافته ای چون تکثیر و مهاجرت سلولهای پاراتشیمی، ساخت پروتئین های خارج سلولی و طراحی مجدد بافت همند و اجزاء آن در آن دخالت دارند مواد و روشها : در این تحقیق تجربی اثر دود سیگار در مقایسه با تزریق نیکوتین بر سرعت بهبودی زخم پوستی در موش سفبد آزمایشگاهی در محدود وزنی 20-25 gr مورد بررسی قرار گرفت حیوانات در قفس های استاندارد در دمایc2 +20نگهداری شده و آب و غذا بدون محدودیت در اختیار آنها قرار می گرفت پس تراشیدن موها و تمیز کردن پوست پشت حیوانات زخم های برشی به طول 35mm و در ضخامت کامل پوست در دو طرف ستون مهره ها ایجاد شد جهت بررسی مراحل ترمیم زخم از پارامترهای مختلفی همچون اندازه گیری طول و سطح زخم طول دوره بهبود درصد بهبودی و قدرت کشش زخم استفاده گردید حیوانت بطور تصادفی در گروههای کنترل، کنترل کاذب سیگاریو نیکوتینی تقسیم شده اند برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون آماری و آنالیز واریانس یک طرفه(ANOVA) استفاده گردید یافته ها: نتایج نشان داد که طول بهبودی در حیوانات گروههای سیگاری و نیکوتینی نسبت به گروه کنترل افزایشی معنی دار پیدا کرده است همچنین درصد بهبودی در این دو گروه نسبت گروه کنترل کاهش پیدا کرده و قدرت کشش زخم نیز در هر دو گروه نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری را نشان داد. نتیجه گیری: نتایج در دو گروه نیکوتینی و سیگاری بسیار نزدیک به هم بود که نشان می دهد اثر دود سیگار عمدتا از طریق نیکوتین موجود در آن بوده و با تاثیر یر عروق و جریان خون پوستی باعث اختلال در عمل ترمیم زخم شده است.

خلاصه ماشینی:

مواد و روش‌ها:در این تحقیق تجربی اثر دود سیگار در مقایسه با تزریق نیکوتین بر سرعت بهبودی زخم پوستی در موش سفید آزمایشگاهی در محدوده وزنی 200-250 g r مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه‌گیری:نتایج در دو گروه نیکوتینی و سیگاری بسیار نزدیک به هم بود که نشان می‌دهد اثر دود سیگار عمدتا از طریق نیکوتین موجود در آن بوده و با تأثیر بر عروق و جریان خون پوستی باعث اختلال در عمل ترمیم زخم شده است . گروه تجربی 2 به منظور مقایسه اثر سیگار یک ماه قبل از شروع آزمایش هر روز مقدار 1 mg/kg نیکوتین به صورت داخل صفاقی دریافت می‌کردند و در پایان یک ماه، با ایجاد زخم،مراحل ترمیم پوست تا بهبودی کامل بررسی گردید. در حیواناتی که در معرض دود سیگار قرار داشتند نتایج حاصل نشان داد که طول دوره‌ی بهبودی زخم نسبت به گروه کنترل افزایش معنی‌دار (P<0/05) پیدا کرده است (نمودار 1). نتایج حاصل از آزمایش در گروهی که به صورت مزمن نیکوتین داخل صفاقی دریافت کرده بودند،نشان داد که طول دوره‌ی بهبود زخم در این گروه در مقایسه با دیگر گروه‌ها تفاوت معنی‌داری (P<0/01) پیدا کرده است(نمودار 1)، همچنین درصد بهبودی زخم در روزهای 4،8 و 12 در مقایسه با گروه کنترل از کاهش معنی‌داری (P<0/01) برخوردار است. طول دوره‌ی بهبودی زخم در گروهی که در معرض دود سیگار قرار داشتند افزایش معنی‌داری را نشان می‌دهد که با نتایج حاصل از تحقیق ریوس و همکاران سازگاری دارد(14). Nicotine and its effect on wound healing. Detrimental effects of cigarette smoking on lower exteremity wound healing.

ISC (‎5 صفحه - از 1 تا 5 )

کلیدواژه ها:

نیکوتین ، ترمیم زخم ، دود سیگار ، تنش کششی ، زخم پوستی ، موش سفبد آزمایشگاهی

کلید واژه های ماشینی:

دود سیگار ، دود سیگار بر ترمیم زخم ، ترمیم زخم ، بررسی تأثیر دود سیگار ، تأثیر دود سیگار بر ترمیم ، نیکوتین ، ترمیم زخم پوستی در موش ، بهبودی زخم ، قدرت کشش زخم ، اندازه‌گیری قدرت کشش زخم

اسداله مهدی زاده بازدید : 37 سه شنبه 17 آبان 1401 زمان : 14:01 نظرات (0)

بررسی اثر تزریق داخل صفاقی و موضعی نیکوتین بر ترمیم زخم پوستی در موش صحرایی نر

چکیده:
ترمیم زخم پدیده ای پیچیده ولی سازمان یافته است که تعدادی از فرآیندهای مشخص و هماهنگ از قبیل بازسازی، مهاجرت و تکثیر سلول های پارانشیمی و سلول های بافت همبند و طراحی مجدد بافت همبند در آن دخالت دارند. سرعت ترمیم زخم تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی از قبیل هورمون ها و فاکتورهای پپتیدی، تغذیه، ویتامین ها و اکسیژن قرار می گیرد. با توجه به تاثیری که نیکوتین بر فرآیندهای فیزیولوژیک و از جمله اکسیژن و جریان خون دارد هدف این پژوهش بررسی اثر نیکوتین به صورت موضعی و داخل صفاقی بر ترمیم زخم بود. در این تحقیق از موش های سفید آزمایشگاهی نر در محدوده وزنی 250-200 گرم استفاده شد. حیوانات در قفس های استاندارد، در دمای C220 و در شرایط روز و شب طبیعی قرار داشتند و آب و غذا بدون محدودیت و اختیار آنها قرار می گرفت. زخم های برشی (mm30) پس از تراشیدن و تمیزکردن موهای پشت حیوانات در دو طرف ستون مهره ها ایجاد شد. برای ارزیابی بهبودی زخم، تغییرات طول و سطح زخم، طول دوره بهبودی، درصد بهبودی و قدرت کشش زخم اندازه گیری شد. نیکوتین به صورت موضعی و داخل صفاقی در دوزهای مختلف استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که: 1- طول دوره بهبودی در حیوانات دریافت کننده نیکوتین نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. 2- درصد بهبودی در گروه نیکوتین در روزهای 2، 4، 8، 12 و 16 نسبت به گروه کنترل کاهش پیدا کرد. 3- دوزهای مختلف نیکوتین تفاوت معنی داری در میزان بهبودی نداشتند. 4- تزریق موضعی و داخل صفاقی نیکوتین اثرات مشابهی در کاهش سرعت بهبودی زخم نشان دادند. 5- استفاده از نیکوتین باعث کاهش قدرت کشش زخم در مقایسه با گروه کنترل شد. براساس نتایج فوق می توان پیشنهاد کرد که نیکوتین با تاثیر بر روند بهبود زخم باعث کاهش سرعت بهبودی و کاهش قدرت کشش زخم می شود.
اسداله مهدی زاده بازدید : 39 دوشنبه 05 اردیبهشت 1401 زمان : 16:22 نظرات (0)

شايد تب  قديمي ترين و شناخته شده ترين مشخصه بيماري باشد. فايده تب براي موجود به طور يقين مشخص نيست .به نظر مفيد مي رسد كه بعنوان پاسخ به عفونت ها و ساير بيماري ها تكامل پيدا كرده و باقي مانده است. نخستين مطالعه درباره دماي بدن در سال 1868 مربوط به يك پزشك آلماني به نام كارل وندريش  است.

مطالعات ايمونولوژيك نشان‌دهنده اين نكته است كه افزايش جزئي درجه حرارت بدن قدرت سيستم ايمني را در مقابل عفونت ممكن است افزايش دهد كه يك نتيجه مطلوب مي باشد. هيپوتالاموس مغز در انسان بطور طبيعي درجه حرارت مركزي بدن را تنظيم مي كند و نسبت به افزايش و كاهش درجه حرارت محيط حساس بوده و با فرستادن ايمپالسهايي باعث تنظيم درجه حرارت بدن مي‌گردد.دماي بالاي بدن (تب) سرعت ضربان هاي قلب را زياد مي كند، بنابراين گلبولهاي سفيد نيز سريعتر به محل عفونت رسانده مي شوند. ماكروفاژ با بلعيدن باكتري درون خود درعفونت ها باعث آزاد شدن آندوتوكسين ها مي شود كه  اين مواد سبب ترشح  اينترلوكين-1(1 IL-) از ماكروفاژها مي شوند. اينترلوكين-1 باعث ميشود كه هيپوتالاموس؛ پروستا گلاندين بيشتري توليد مي كند، اين ماده باعث بروز تب مي شود. دماي طبيعي بدن بيشتر افراد بين 36.2 تا 37.2 است. تب كمتر 40 درجه، نيازي به درمان ندارد.ولي تب بالاتر از 40درجه (بويژه در كودكان) بايد فورا درمان گردد.در صورتيكه دماي بدن به 44.4 تا 45.5 برسد،بيمار حتما از بين مي رود.

 

فيزيولوژي تب :

 تب عموما در نتيجه در معرض قرار گرفتن بدن در برابر ميكروارگانيسم‌هاي عفونت ‌زا و كمپلكس‌هاي ايمني يا ساير مواد ايجاد كننده التهاب ايجاد مي شود . در پاسخ به ويروسها و ميكروبها ، سلولهاي خوني ( مونوسيت‌ها و لنفوسيتها ) مواد شيميايي ترشح مي‌كنند كه بعنوان فاكتور تب‌زاي داخلي بوده و باعث توليد پروستاگلاندين(PG) در هيپوتالاموس قدامي مي‌شود كه آنهم به نوبه خود نقطه تنظيم درجه حرارت بدن را به نقطه بالاتري انتقال مي دهد. در انسان در پاسخ به اين افزايش تنظيم توسط يك سري مكانيسم ‌هاي فيزيولوژيك عروق پوستي منقبض شده ( تا از اتلاف حرارت جلوگيري شود ) و سوخت و ساز افزايش مي‌يابد تا درجه حرارت مركزي به 38 و بالاتر برسد(علت وجود لرز و يا احساس سرما قبل از افزايش درجه حرارت بدن ) .

سم هاي باكتريايي مثل اندوتوكسين  روي منوسيت ها، ماكروفاژ ها و سلول هاي كوپفر عمل مي كند تا سايتوكاين هايي كه به عنوان  عوامل تب زاي درونزاد ( Endogenous pyrogen ) عمل مي كنند، را توليد نمايند. تب توليد شده به وسيله سايتوكاين( IL-1 وTNF ) به علت آزاد شدن موضعي پرستاگلاندين در هيپوتالاموس قدامي ميباشد،.مهمترين سلولهاي توليد كننده IL-1 ، مونوسيت – ماكروفاژ هاي فعال شده هستند.

تعداد زيادي از ميكروارگانيسمها در محدوده باريكي از دما به خوبي رشد مي كنند وافزايش دما رشد آنها را مهار مي كند . علاوه بر اين  توليد آنتي بادي در زمان افزايش دماي بدن بالا مي رود.قبل از عرضه آنتي بيوتيك  ها تب به طور مصنوعي براي درمان سيفليس  عصبي ايجاد مي شد و اين عمل مفيد هم بود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 44 دوشنبه 01 فروردین 1401 زمان : 21:35 نظرات (0)

سینوزیت یکی از شایعترین عفونتهای سیستم تنفس است و درصد قابل توجهی از مراجعات به پزشک بعلت این بیماری است. سینوسها حفرات خالی داخل استخوانهای صورت و پیشانی هستند که عمده نقش آنها سبک نگاه داشتن جمجمه است. برخی معتقدند در کیفیت صدای فرد ( رزونانس صدا ) نیز نقش دارند. مجموعا ۷ سینوس در جمجمه و صورت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، همانطور که در شکل ۱ مشخص است ۶ سینوس در جلو قرار دارند که شامل دو سینوس فرونتال ( پیشانی ) و دو سینوس اتموئید و دو سینوس ماگزیلاری  ( صورت ) و یک سینوس در کف استخوان جمجمه در مجاورت غده هیپوفیز قرار دارد که آنرا سینوس اسفنوئید میگویند .

سینوسهای پیشانی درست بالای ابروها نزدیک به خطی که تیغه میانی بینی را به استخوان پیشانی وصل میکند قرار گرفته اند. سینوسهای اتموئید در خط فرضی که ادامه ابرو را به بینی وصل میکند ( در مجاورت اپیکانتوس داخلی چشم ) و سینوسهای ماگزیلر در پایین چشم و دوطرف بینی قرار دارند. در رادیوگرافی سینوس چنین نمایی دیده میشود:

اسداله مهدی زاده بازدید : 41 جمعه 21 آبان 1400 زمان : 21:22 نظرات (0)

آرتروز زانو طی ۴ مرحله پیشرفت می کند که آخرین راه درمانی آن جراحی می باشد اما اگر شدید نباشد با راهکارهای خانگی و پزشکی می توان آن را کنترل کرد.
بهترین و موثرترین روش های درمان آرتروز زانو
در آرتروز در مرحله اول، نشانه ها خفیف هستند، اما فرد در مراحل بحرانی ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.در آرتروز (OA) مفصل زانو بر نرمه استخوان ها، غضروف و سینوویوم در مفصل زانو تاثیر می گذارد.

نرمه استخوان یک بافت لغزنده است که سطح صاف را برای حرکت مفاصل فراهم می کند و به عنوان یک کو سن بین استخوان ها عمل می کند.سینوویوم نرم است و مفصل ها را به هم متصل می کند. مایعی را تولید می کند که سینوویال نامیده می شود و روغن ، مواد غذایی و اکسیژن را به غضروف منتقل می کند.

وقتی این عملکردها می شکنند، دیگر از استخوان های مفصل زانو حفاظت نمی کنند و آسیب استخوانی رخ می دهد.در مورد زانو می تواند باعث درد و سفتی شود.نشانه ها در طول زمان بدتر می شوند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 38 چهارشنبه 04 فروردین 1400 زمان : 10:29 نظرات (0)

مکانيزم درک مزه ها :

 به طور کلي مواد با تاثير بر گيرنده هاي چشايي , سبب دپولاريزه شدن اين سلول ها و درنتيجه احساس مزه مربوط به خود در ما مي شوند . چگونگي دپولاريزه شدن اين گيرنده ها , در چهار مزه اصلي با هم متفاوت است  . در اين مبحث , مختصرا به چگونگي درک مزه ها اشاره مي کنيم :

شوري ( saltiness )

ايجاد مزه شور اکثراَ در اثر يون سديم ايجاد مي شود . گيرنده هاي شوري , کانال هايي براي يون سديم دارند . اين کانال ها با کانال هايي که در ايجاد پتانسيل عمل نقش دارند از اين نظر که هميشه باز هستند و به ولتاژ حساس نمی باشند  تفاوت دارند . وقتی غلظت يون سديم در بيرون سلول هاي داراي اين کانال ها افزايش يابد بر طبق پديده انتشار به درون سلول گيرنده شوري سرازير مي شوند که نتيجه آن دپولاريزه کردن غشاء اين سلول ها و ايجاد پتانسيل عمل است

اسداله مهدی زاده بازدید : 40 پنجشنبه 16 بهمن 1399 زمان : 19:30 نظرات (0)

کبد چرب چیست؟

منظور از کبد چرب ،رسوب چربی (عمدتاً از چربی های خنثی) در کبد است که پیدایش آن در افراد چاق ،مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا و بی تحرک ، بیشتر دیده می شود . کاهش سریع وزن می تواند این عارضه را در پی داشته باشد . 

چاقی عامل مهمی برای بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات در فرد است . به همین دلیل برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها لازم است وزن خود را کاهش دهید . 

در حالت عادی امکان رسوب چربی در کبد که یکی از ارکان مهم سم زدایی محسوب می شود وجود ندارد ولی اضافه وزن و چاقی از شاخص های اساسی تجمع و رسوب چربی در غده 5/1 کیلویی بدن (کبد) است . 

چربی خون بالا ، دیابت و مصرف برخی داروها مانند کورتن نیز از دلایل بروز بیماری کبد چرب است .

اسداله مهدی زاده بازدید : 306 چهارشنبه 10 شهریور 1395 زمان : 12:01 نظرات (0)

تعداد سیناپس هاس زردپی زیر زانو

  به طور کلی سیناپس های شرکت کننده در انعکاس زردپی زیر زانو عبارتند از :

الف) نورون حسی ماهیچه جلوی ران (چهار سر ران) با نورون حرکتی آن : سیناپس فعال کننده

ب)نورون حسی ماهیچه جلوی ران با نورون رابط : سیناپس فعال کننده

ج) نورون حرکتی ماهیچه جلوی ران با ماهیچه جلوی ران : سیناپس فعال کننده

د) نورون رابط با نورون حرکتی ماهیچه عقب ران (دوسر ران):سیناپس بازدارنده توجه داشته باشید که :بین نورون حرکتی ماهیچه عقب ران و خود ماهیچه عقب ران اگر چه سیناپس وجود دارد اما این سیناپس در انعکاس زردپی زیر زانو هیچ دخالتی ندارد زیرا در این جا از انتهای نورون حرکتی ماهیچه عقب ران هیچ انتقال دهنده ای آزاد نمی شود .

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 412 سه شنبه 05 اسفند 1393 زمان : 16:22 نظرات (0)

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در سراسر جهان است و عوامل محیطی به ویژه الگوی تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در بروز یا پیشگیری از این بیماری دارد. ... یک پژوهش جدید نشان داده است که گردو سرعت رشد تومورهای سرطانی پروستات را در موش های آزمایشگاهی کاهش می ‌د‌هد. ‌ متخصصان تغذیه دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات اخیر خود دریافته‌ اند که مصرف گردو سرعت پیشرفت سرطان پروستات را در موش ها کاهش می دهد و همچنین اثرات مثبت قابل توجهی بر ژن‌ های مرتبط با کنترل رشد تومور دارد. برای انجام این تحقیق تعدادی موش آزمایشگاهی تحت تغییرات و دستکاری های ژنتیکی قرار گرفتند تا به سرطان پروستات مبتلا شوند. سپس به مدت 18 هفته به رژیم غذایی آنها گردو افزوده شد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 311 جمعه 23 خرداد 1393 زمان : 11:04 نظرات (0)

طحال یکی از عضوهای بدن است که در قسمت چپ بالای شکم قرار دارد. طحال به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن به تولید و ذخیره سازی سلول های خونی می پردازد و در واقع جزئی از سیستم گردش خون محسوب می شود. 

طحال یکی از عضوهای بدن است که به اندازه مشت انسان می باشد و در قسمت بالا و سمت چپ شکم قرار دارد و بین معده و دیافراگم و تقریبا زیر دنده ها واقع شده است. . طحال توسط دنده ها از آسیب محافظت می شود.

اگرچه طحال یک ارگان مهم است، ولی برای بقای انسان حیاتی نیست و می توان بدون طحال زندگی کرد. طحال در واقع یک عضو ناشناخته است که همه عملکرد آن کاملا درک نشده است.

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 400 جمعه 22 فروردین 1393 زمان : 11:04 نظرات (0)

 هليکوباکتر پيلوري تنها باکتري است که مي‌تواند در معده زنده بماند و رشد کند و باعث زخم گوارشي گردد. اين باکتري بقاي خود را مديون خواص متعددي است که توضيح‌دهنده قدرت سازگاري منحصر به فرد آن است: اول اينکه اين ميکروب به مقدار کمي اکسيژن براي ادامه حيات نياز دارد. دوم اينکه شکل مارپيچي آن به اين باکتري اجازه مي‌دهد در ميان لايه مخاطي پوشاننده معده وارد شود. سوم اينکه اين باکتري تا حداکثر هفت پروتئين شلاق ‌مانند دارد که از انتهاي باکتري بيرون زده‌اند و آن را درون لايه مخاطي حرکت مي‌دهند. چهارم اينکه اين باکتري داراي گيرنده‌هاي مخصوصي است که به آن امکان مي‌دهد که راه خود را در ميان مخاط بگشايد و به سلول‌هاي پوشش معده بچسبد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 438 دوشنبه 05 اسفند 1392 زمان : 10:08 نظرات (0)
یکی از بیماری‌های شایعی که بین مردم مطرح و توسط پزشکان تشخیص داده می‌شود، بیماری پرولاپس دریچه‌ای یا به عبارتی شل بودن دریچه میترال است.
تغییر شکل دریچه میترال به شکل گنبدی شکل افتادگی دریچه قلب نامیده می‌شود


پرولاپس ( افتادگي ) دريچه ميترال قلب دريچه ميترال يا دريچه دولتي راه ارتباطي بين دهليز چپ و بطن چپ مي باشد . در هنگام انقباض دهليز چپ دريچه مزبور باز مي شود و خون وارد بطن چپ مي گردد و در موقع انقباض بطن که خون وارد عروق بدن شده و به گردش درمي آيد اين دريچه بسته مي شود . پرولاپس دريچه ميترال ( دولتي ) شايعترين ناهنجاري دريچه اي محسوب مي شود و ۴ تا ۵ درصد جمعيت را گرفتار مي کند اين اختلال بصورت ارثي منتقل مي شود و در زنان شايعتر از مردان مي باشد .
دریچه میترال که دارای دو دهانه می باشد، بین دهلیز چپ و بطن چپ قلب قرار گرفته است و راه ارتباطی بین آن‌ها است. به طور طبیعی دهانه‌های این دریچه، طی انقباض بطن چپ به وسیله تارهای نگه‌دارنده، محکم بسته نگه داشته می‌شوند.

افتادگی دریچه میترال یک نوع اختلال در کار دریچه میترال قلب است. این دهانه‌ها بزرگ می‌شود و به سمت داخل دهلیز چپ کشیده می‌شوند که گاهی اوقات طی انقباض ناگهان با صدا بسته می‌شوند و ممکن است منجر به برگشت خون به دهلیز چپ (پس‌زنی) شود. در این حالت یک یا هر دو دریچه ممکن است خوب بسته نشوند که باعث بازگشت (پس‌زنی) خون می‌شود. این پس زنی خون می‌تواند منجر به مورمور یا .صدای غیرطبیعی در قلب شود که مربوط به جریان غیرطبیعی خون است .

علائم بیماری
از علائم افتادگی دریچه قلب می توان به اضطراب، ناراحتی های فکری، تپش قلب ،درد غیر اختصاصی در ناحیه قلب که به صورت نقطه ای و گذرا دیده می شود، اشاره کرد .اضطراب، استرس و فشارهای روحی و فکری ازعواملی هستند که باعث درد در ناحیه قفسه سینه و قلب می شوند. بر اثر این عوامل افرادی که افتادگی پرولاپس دریچه میترال هنگامی اتفاق می‌افتد که موقع انقباض بطن چپ، یک یا هر دهانه دریچه میترال به سمت دهلیز چپ باز شوند. به عبارتي افتادگی دریچه، زمانی اتفاق می‌افتد که این دریچه در مرحله انقباض به علت این‌که سایز دریچه نسبت به قطر دریچه قلب افزایش دارد، بسته می‌شود. به این ترتیب، این دریچه حالت لقی یا‌‌ همان افتادگی پیدا می‌کند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 367 شنبه 03 اسفند 1392 زمان : 23:15 نظرات (0)

نویسنده :گروه زیست شناسی شهر تهران
البته افراد زیادی به همراه نزدیک بینی دچار درجاتی از آستیگماتیسم یا حالت بیضی بودن قرنیه هستند. در واقع، آستیگماتیسم وقتی ایجاد می شود که قرنیه به جای حالت کروی، فرم بیضی شکلی پیدا کند.در نتیجه تصاویر به دلیل انکسار نامساوی در قسمت‏ های مختلف قرنیه کاملا روی شبکیه متمرکز نمی شود و تصاویر دور و حتی نزدیک تار دیده می شود. در واقع افرادی که دچار درجات بالایی از آستیگماتیسم هستند علاوه بر اشیای دور، اشیای نزدیک را نیز تار می بینند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 807 یکشنبه 06 بهمن 1392 زمان : 10:19 نظرات (0)

فیزیولوژی قلب
قلب یک پمپ عضلانی توخالی است که به مانند موتورخانه ی بدن , بدون توقف خون را به تمام بدن پمپ می کند . اگرچه قلب بزرگتر از مشت دستتان نیست ولی درطول مدت عمرتان درحدود۳۰۰ میلی لیتر خون را به سراسربدن منتقل می کند .
قلب بین دو ریه , بر روی دیافراگم (ورقه ی عضلانی گنبدی شکل که سینه و شکم را ازهم جدامی کند) قرار دارد . درحدود دوسوم قلب کمی متمایل به طرف چپ قرار دارد . این قلب ازطرفی درمیان اسفنج متراکم و وسیعی مملو از هوا یعنی ریه‌ها پنهان شده و ازطرف دیگر توسط یک قفس استخوانی بسیار سخت اما قابل انعطاف مورد محافظت قرار گرفته است . ابعاد قلب در یک فرد بزرگسال حدود ۱۲ x 9 x 6 سانتیمتر و وزن آن در آقایان حدود ۳۰۰ و در خانمها حدود ۲۵۰ گرم (یعنی حدود ۴/۰ درصد وزن کل بدن) می‌باشد . ماهیچه ی قدرتمند قلب به طور مداوم منقبض می شود وخون را از قلب به دیگر بخش های بدن می رساند . این نوع خاص ماهیچه , هیچ گاه خسته نمی شود وتنها در قلب وجود دارد که به دلیل فیزیولوژی خاص میوکارد است .

اسداله مهدی زاده بازدید : 428 یکشنبه 06 بهمن 1392 زمان : 9:56 نظرات (0)

دستگاه گردش خون، ابزار دفاعی بدن، یعنی گلبول های سفید را نیز در خود حركت می دهد، از این رو به كار بدن در مقابله با بیماری های مختلف یا هجوم عوامل آسیب رسان خارجی كمك می نماید. وجود عوامل انعقاد خون در این دستگاه، موجب حفظ وحدت و یكپارچگی دستگاه عروقی و تشكیل و ترمیم بافت های جدید نیز می شود. دستگاه گردش خون از قلب، عروق و خون، تشكیل شده است.\"..\"

اسداله مهدی زاده بازدید : 427 پنجشنبه 12 دی 1392 زمان : 13:56 نظرات (0)

آزمایش حاملگی یا اندازه گیری BetaHCG چیست و چرا این هورمون برای حاملگی تست می شود؟

هورمون hCG در حین حاملگی تولید می شود. این هورمون توسط جفت که تخم را پس از لانه گیزی در رحم تغذیه می کند، ایجاد می شود . hCG اولین بار حدود 11 روز پس از لقاح در خون و بین 12 تا 14 روز پس از لقاح در ادرار قابل اندازه گیری است . به طور طبیعی مقدار HCG هر 72 ساعت دوبرابر می شود . سطح این هورمون در هفته های 8 تا 11 به حداکثر خود رسیده و سپس در ادامه حاملگی کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   هورمون های HCG – LH – FSH – TSH همگی از دو بخش یا Sub Unit تشکیل می شوند : آلفا و بتا که بخش آلفا در همه ی این هورمون ها مشابه است و افتراق اینها از هم با بخش بتا صورت می گیرد .

اسداله مهدی زاده بازدید : 524 یکشنبه 01 دی 1392 زمان : 8:40 نظرات (0)

 محققان دانشگاه واشنگتن واقع در سنت لوئیس، با تحلیل سیستم بویایی ملخ، از راز مکانیسم بویایی انسان پرده برداشتند.محرک های محیطی، نورون های واقع در مغز را تحریک می کنند و این امر منجر به واکنش فرد می شود؛ ولی اغلب در آن واحد بیش از یک بو در محیط وجود دارد و نحوه تفکیک آن توسط مغز، برای دانشمندان سوال بوده است؛ مغز چگونه بوهای مختلف را به طور همزمان پردازش می کند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 472 یکشنبه 01 دی 1392 زمان : 8:32 نظرات (0)

نقش انسولین در بدن

 نویسنده : گروه زیست شناسی شهر تهران

نقش این هورمون در سیستم های عصبی به اندازه نقش آن در سوخت و ساز بدن نیست اما نظریه های محکمی در دست است که نشان می دهد این هورمون در بخش های مربوط با یادگیری و یاد آوری در مغز تأثیر بسزایی دارد.

طبق پژوهش های علمی مغز برای دریافت گلوکز با انجام سوخت و ساز نیازی به انسولین ندارد اما این به معنای عدم نیاز مغز به انسولین است، انسولین از طریق گیرنده های موجود در سلول های عصبی در سراسر مغز جذب می شود و به مراکز مربوط به یادگیری کمک می کند و تأثیر می گذارد.

گیرنده ها ی انسولین در سراسر مغز یعنی بخش میانی مغز هیپوتالاموس پراکنده  اند اما تمرکزشان  در بخش های مرتبط با یادگیری مانند هیپوتالاموس بیشتر است.

انسولین هورمونی است که از 51 اسید آمینه تشکیل شده و هنگام بالا رفتن میزان قند خون از سلول های بقای موجود در جزایر نگرهانس لوزالمعده و سبب تحریک برای تبدیل قند خون به گلیکوژن می شود تا به این ترتیب میزان قند خون کاهش یابد.

کمبود انسولین در بدن یا " مقاومت بدن در برابر انسولین" دو اختصاصی است که سبب بروز بیماری دیابت می شود.

 انسولین یکی از مهم ترین هورمون های تنظیم کننده قند خون "گلوکز" است که برای انجام سوخت و ساز بدن انتقال دهنده های گلوکز را در بافت های حساس به انسولین فعال می سازد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 696 شنبه 27 مهر 1392 زمان : 9:17 نظرات (0)

اين قسمت در مورد حافظه جانداران ( كوتاه مدت،‌بلند مدت، حسي و ... )‌ اطلاعات كاملي  تهيه شده كه مي توانيد از آن استفاده كنيد

اسداله مهدی زاده بازدید : 505 سه شنبه 07 خرداد 1392 زمان : 20:12 نظرات (0)
 
IVF چیست ؟
لقاح آزمایشگاهی (IVF) شیوه‌ای پزشکی است که در آن سلول تخمک بالغ از زن گرفته می‌شود و با اسپرم مرد در خارج از بدن لقاح می‌یابد و رویان حاصل برای ادامه بارداری طبیعی در رحم همان زن یا زن دیگری کاشته می‌شود. (IVF) مخفف لغت های انگلیسی “باروری در درون بدن انسان” است. اولین بار با این روش در سال ۱۹۷۸ نوزادی را در یک زوج نابارور به دنیا بیاورند. چه کسانی برای انجام این روش انتخاب می شوند؟در ابتدا این روش برای زنانی به کار می رفت که لوله های تخمدانی شان دارای کارآیی لازم برای انتقال تخمک نبود...
اسداله مهدی زاده بازدید : 442 یکشنبه 22 بهمن 1391 زمان : 17:04 نظرات (0)

سکسکه فشرده شدن ناگهانی و غیرارادی دیافراگم است. دیافراگم عضله اصلی تنفس است که در زیر ریه‌ها قرار گرفته است. این عمل فشرده شدن، هوا را به سرعت به درون ریه‌ها می‌کشد و دریچه واقع شده در بالای حنجره (glottis) با صدا بسته می‌شود. این بسته شدن سبب ایجاد صدای سکسکه می‌شود.

سکسکه به طور ناگهانی آغاز شده و معمولاً تنها چند دقیقه طول می‌کشد. شما ممکن است هر جایی به سکسکه مبتلا شوید و بین 4 تا 60 بار در دقیقه سکسکه کنید. سکسکه معمولاً خود به خود برطرف می‌شود.

سکسکه یک اثر واکنشی است، به این معنا که شما هیچ کنترلی بر روی آن ندارید. به نظر نمیرسد که سکسکه هیچ تاثیر سودمندی داشته باشد و بروز آن در بعد از ظهرها شایعتر است.

مردان و زنان به طور مساوی به سکسکه مبتلا می‌شوند. البته سکسکه طولانی که بیش از 48 ساعت طول می‌کشد در مردان شایعتر است. سکسکه مزمن می‌تواند بسیار خسته کننده و ناراحت کننده باشد. این نوع سکسکه خوردن و آشامیدن را مشکل می‌کند. هرچند این سکسکه‌ها نادر هستند و گاهی اوقات با یک مشکل زمینه ایجاد می‌شوند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 741 شنبه 17 تیر 1391 زمان : 17:54 نظرات (0)

 

اعتياد :                                  

اعتيا د عبارت است از وابستگي به موادي كه تكرار مصرف آن با كميت مشخص و در زمان هاي معين از نظر مصرف كننده ضروري بوده است .

آقاي دكتر ( پرويز پيران ) اعتياد را عادت كردن و وابسته شدن فرد به وسيله يا ابزار اعتياد مي داند كه معمولا داراي ما به ازاي خارجي شخصي است و عادت

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 142
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 313
  • بازدید ماه : 872
  • بازدید سال : 6,443
  • بازدید کلی : 287,612