loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

ژنتیک ملکولی

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 27 سه شنبه 01 آذر 1401 زمان : 15:59 نظرات (0)

تلومر و پژوهشهای تلومری

تلومرها از جنس DNA هستند و مانند غلافِ پلاستیکیِ انتهایِ بند کفش، پایانه کروموزومها را میپوشانند و از خرابی آنها جلوگیری میکنند. توالی تلومرهای DNA تتراهیمنا1 نخستینبار از سوی الیزابت بلکبورن2 و جوزف گال3 در سال ۱۹۷۸ تعیین شد. جک زوستاک4 و بلکبورن در سال ۱۹۸۲ نشان دادند که توالیهای منحصربهفردی که روی DNA تلومرها وجود دارند، از آسیبدیدگی و تجزیه کروموزومها جلوگیری میکنند. در سال ۱۹۸۵ کارول گریدر5 و بلکبرن نشان دادند که آنزیم تلومراز میتواند بر طول تلومرها بیفزاید. این یافتهها نقطه آغاز دوران زیستشناسی مولکولی تلومر بهشمار میروند. اهمیت این پژوهشها بهاندازهای بوده است که در سال ۲۰۰۹ برای همین پژوهشها جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی به بلکبرن، زوستاک و گریدر تعلق گرفت.

اگرچه بیگمان این جایزه یکی از هیجانانگیزترین وقایع در تاریخ زیستشناسی تلومر بوده است؛ اما به هیچ وجه به این معنی نبود که در زمان اهدای آن انسان به نقطه اوج تحقیقات درباره تلومرها رسیده بود. تحقیقات در مورد تلومرها و تلومراز هنوز هم با سرعت بسیار در جریان است و هر روز یافتههای جدیدی در مورد عملکرد تلومرها و سازوکار اساسی آنها رونمایی میشود. در این مقاله کارهای اولیه و پیشرفتهای اخیر در این زمینه را معرفی میکنیم.

اسداله مهدی زاده بازدید : 452 چهارشنبه 03 دی 1393 زمان : 10:47 نظرات (0)
اسداله مهدی زاده بازدید : 386 جمعه 01 آذر 1392 زمان : 0:09 نظرات (0)


انگشت نگاری DNA

 

تاریخچه

یکی از منابع اصلی دیدگاههای مولکولی در داخل آرشیو اطلاعاتی سلول ، یا خود DNA ، قرار دارد. هر چند مشکل اساسی ، اندازه کروموزوم است: چطور می‌توان یک ژن خاص را در میان 100000 ژن موجود در بیلیون‌ها جفت باز یک ژنوم انسانی یافت , مورد مطالعه قرار داد؟ راه حلها از دهه 1970 شروع به نمایان شدن کردند. پیشرفتهای حاصل از دهها سال کار هزاران دانشمند در زمینه‌های ژنتیک ، بیوشیمی ، بیولوژی و شیمی فیزیک ، در آزمایشگاههای پل برگ ،‌ هربرت بویر و استنلی کوهن گرد هم آمدند تا فن آوریهایی برای تعیین موقعیت ، جداسازی ، آماده سازی و مطالعه قطعات DNA مشتق از کروموزومهای بزرگتر را ایجاد نمایند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 669 پنجشنبه 30 آبان 1392 زمان : 14:45 نظرات (1)

ریبوزیم

 ریبوزیمها مولکولهای RNA یی هستند که دارای خاصیت کاتالیزی هستند. آنها در اوایل 1980 بوسیله توماس کچ و سیدنی آلتمن بندگان جایزه نوبل 1989در شیمی کشف شد.

shahbazi بازدید : 809 پنجشنبه 22 تیر 1391 زمان : 22:35 نظرات (0)

 


گروهی از دانشمندان سیاره شناس معتقدند که منشا ما از موجوداتی است که از فضا آمده اند. به گزارش خبرگزاری پایگاه زیست شناسی ایران و به نقل از پایگاه اینترنتی دانشگاه تکنولوژی ماساچوست (MIT)،اگر این امر صحیح باشد، دستگاهی توسط محققین MIT و هاروارد بطور مشترک ساخته می شود که می تواند منشا موجودات زمینی را ثابت کند.


 

اسداله مهدی زاده بازدید : 1216 شنبه 17 تیر 1391 زمان : 15:07 نظرات (0)

 

به نام آفريدگار مهربان

 واكنش زنجيره‌اي پليمراز يا PCR                       

 

متخصصين ژنتيك مولكولي با دو مشكل اساسي براي انجام تحقيقات خود در ارتباط با اساس مولكولي بيماري‌هاي وراثتي برخورد كرده‌اند. اولين مسأله به دست آوردن مقادير كافي DNA و RNA مورد نظر براي انجام بررسي‌هاي مربوطه مي‌باشد. زيرا هر سلول عموماً تنها دو كپي از يك ژن دارد؛ همچنين برخي ژن‌ها يا به ميزان پاييني كپي برداري مي‌شوند يا تنها در بافت‌هاي خاصي بيان مي‌شوند و يا هر دو حالت اتفاق مي‌افتد كه در نتيجه تنها مقدار كمي RNA پيامبر (mRNA) فراهم مي‌گردد. مشكل ديگر خالص سازي توالي مورد نظر از ميان ديگر قطعات مولكول‌‌‌‌‌هاي DNA يا mRNA موجود در سلول مي‌باشد. از زمان كشف ساختار دو رشته‌اي DNA توسط واتسون و كريك در حدود پنجاه سال قبل، سرعت پيشرفت علوم زيست‌شناسي به طور شگفت‌انگيزي افزايش يافته است. اختراعات و اكتشافات مختلف اين علم شناخت ما را در زمينه اسرار حيات دگرگون كرده است. در سه دهه گذشته ما شاهد انقلاب بزرگي در تكنولوژي بوده‌ايم كه هر دو مسأله مقدار و خالص سازي توالي خاصي از DNA يا RNAرا حل نموده است. اين دو تكنولوژي مكمل، واكنش زنجيره‌اي پليمراز و كلون سازي مولكولي مي‌باشند. به كمك اين پيشرفت‌ها توانايي بشر در زمينه دستكاري ژنتيكي موجودات متحول شده و مبناي پيدايش بيوتكنولوژي نوين و مهندسي ژنتيك گرديده است‌‌.

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 232
  • بازدید ماه : 791
  • بازدید سال : 6,362
  • بازدید کلی : 287,531