loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

بیوشیمی

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 2 شنبه 22 اردیبهشت 1403 زمان : 9:47 نظرات (0)

این چرخه توسط دانشمند آلمانی به نام هانس کربس کشف شد و به همین دلیل در سال 1935 موفق به کسب جایزه نوبل شداین چرخه را چرخهء اسید سیتریک یا چرخه تری کربوکسیلیک نیز می نامند ( TCA ) این چرخه در ماتریکس میتوکندری اتفاق می افتد . استیل کوآنزیم A با کمک آنزیم سیترات سنتاز با یک اسید 4 کربنه به نام اگزالو استات ( AOO ) ترکیب شده و یک اسید 6 کربنه به نام اسید سیتریک ( سیترات ) تولید می کند .2.سیترات به وسیله آنزیم آکونیتاز به ایزوسیترات ایزومر می گردد .3. ایزوسیترات 6 کربنه ، به کمک آنزیم ایزوسیترات دهیدروژناز ، یک کربن خود را به صورت CO2 از دست داده و به ترکیب 5 کربنه به نام آلفا کتو گلوتارات تبدیل می شود این واکنش دکربوکسیله شدن اکسایشی بوده و یک مولکول NADH هم تولید می شود .

اسداله مهدی زاده بازدید : 28 یکشنبه 05 تیر 1401 زمان : 14:26 نظرات (0)

پنی سیلین و تولید مواد اولیه شیمیایی

پنی‌سیلین آنتی بیوتیکی است مشتق از کپک پنی سیلیوم نوتاتوم که برای درمان عفونتهای ناشی از انواع گوناگون باکتریها بکار می‌رود. از کشت سطحی پنی سیلیوم نوتاتوم پنی سیلین بدست می‌آید. این فرایند نه تنها پر زحمت است بلکه به دلیل استعداد آلودگی کشتها میزان تولید پنی سیلین را کاهش می‌دهد. ضرورت و نیاز کار در شرایط سترون منجربه توسعه راکتورهای مخزنی همزن دار شد که تا امروز به عنوان برترین روش کشت میکروبها در مقیاس وسیع بشمار می‌رود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 46 سه شنبه 03 اسفند 1400 زمان : 22:11 نظرات (1)

افزایش آنزیم های کبدی تنها به دلیل کبد چرب و یا ناشی از ابتلاب ه عفونت ها نیست . در زیر مطلبی در مورد آنزیم های کبدی برایتان می آورم :

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، حساس ترین و پر مصرف ترین آنزیم های تشخیصی کبد، آمینوترانسفرازها هستند. آن ها آسپارتات آمینوترانسفراز (SGOT یا AST) و آلانین آمینوترانسفراز (SGPT یا ALT) هستند.

این آنزیم ها بطور معمول داخل سلول های کبدی قرار دارند زمانی که کبد دچار آسیب می شود سلول های کبدی آنزیم ها را وارد جریان خون می کنند، بالارفتن سطح آنزیم ها در خون نشانه آسیب کبدی است.

آمینوترانسفرازها باعث کاتالیز واکنش های شیمیایی در سلول ها می شوند که در آن گروه آمین از یک مولکول دهنده به مولکول گیرنده منتقل می گردد. به همین دلیل به آن ها آمینوترانسفراز گفته می شود

اسداله مهدی زاده بازدید : 41 جمعه 10 بهمن 1399 زمان : 15:54 نظرات (0)
آموزش مفاهیم پایهدرباره‌ی دانش بیوشیمی

 

  بیوشیمی چیست؟

 بیوشیمی پژوهش درباره‌ی فرایندهای شیمیایی است که در بدن جانداران رخ می‌دهد. بیوشیمی‌دان‌ها می‌خواهند ساختار و کارکرد مولکول‌های سازنده‌ی پیکر جاندران را بشناسند تا از این راه بتوان به سازوکار ملکولی هر بیماری پی برد و راه را برای درمان ریشه‌ای آن هموار کرد. این آگاهی در بهره‌برداری بهتر و کارآمدتر از جانداران و ملکول‌های سازنده‌ی آن‌ها نیز به ما کمک می‌کند. از آن‌جا که جهان زنده بسیار گوناگون است و پیکره‌‌ی بیش‌تر جانداران نیز از سلول‌ها و ملکول‌های گوناگونی ساخته شده، زمینه‌های پژوهشی این شاخه از دانش پایه بسیار گسترده است.

 


 

  پرسش‌های بنیادی بیوشیمی

  •   ساختمان شیمیایی و سه بعدی ملکول‌های زیستی چگونه است؟
  •   ملکول‌های زیستی چگونه بر یکدیگر اثر می‌گذارند؟
  •   سلول‌ها ‌ چگونه ملکول‌های زیستی را می‌سازند و از هم می‌پاشند؟
  •   سلول‌ها چگونه انرژی اندوخته می‌کنند و چگونه آن را به کار می‌برند؟
  •   سازوکارهای سازماندهی ملکول‌های زیستی و تنظیم فعالیت‌هایشان چیست؟
  •   اطلاعات ژنتیکی چگونه اندوخته می‌شود، بروز می‌یابد و جابه‌جا می‌شود؟
  •   زندگی در سطح ملکولی چگونه آغاز شد و به پیش رفت؟
  •   هنگام بیماری چه ملکول‌ها یا چه سازوکارهایی دچار نارسایی می‌شوند؟
  •   راهکارهای بیوشیمیایی درمان بیماری‌ها چیست؟  

 


 

   بنیان‌های بیوشیمی جانداران

سامانه‌های شیمیایی که جاندارن را می‌سازند بسیار پیچیده به نظر می‌رسند، اما چند طرح ساده در همه‌ی آن‌ها دیده می‌شود:

 

  1. جاندران درشت‌مولکول‌های بسیار گوناگونی دارند، اما این ملکول‌های بزرگ از تعداد اندکی مولکول ساده ساخته شده‌اند. این واحدهای ساده در همه‌ی جاندران بسیار همانند هستند. از این رو، چنین برمی‌آید که همه‌ی گونه‌های زندگی سرچشمه‌ی مشترکی دارند. 
  2. ویژگی‌های یک جاندار را اطلاعات نهفته در DNA آن تعیین می‌کند. این درشت‌ملکول اطلاعاتی دارد که سلول می‌تواند از آن‌ها برای ساختن پروتیین بهره ببرد. بسیاری از پروتیین‌ها آنزیم‌هایی هستند که فعالیت‌های شیمیایی و فیزیکی جاندار را تنظیم می‌کنند. 
  3. همه‌ی فعالیت‌های شیمیایی که درون جانداران رخ می‌دهد، سوخت‌وساز (متابولیسم) نامیده می‌شود. واکنش‌های سوخت‌وسازی به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند: ساختی (آنابولیک) و سوختی (کاتابولیک). در واکنش‌های سوختی ملکول‌های درشت‌تر از ملکول‌های کوچک‌تر ساخته می‌شوند، اما در واکنش‌های سوختی ملکول‌های درشت‌تر شکسته می‌شوند. 

    • واکنش‌های ساختی به طور معمول با واکنش‌های تراکمی همراه هستند؛ یعنی، واکنش‌هایی که در آن‌ها واحدهای سازنده به هم می‌پیوندند و ملکول آب آزاد می‌شود. 

    • واکنش‌های سوختی مانند واکنش‌هایی که در فرایند گوارش رخ می‌دهد، به طور معمول با واکنش‌های آب‌کافتی (هیدرولیز) همراه هستند؛ یعنی، واکنش‌هایی که در آن‌ها ملکول‌های بزرگ در اثر واکنش با آب به ملکول‌های کوچک‌تر می‌شکنند. 

  4. همه‌ی جانداران به انرژی نیاز دارند که آن‌ را از فرایند تنفس به دست می‌آورند. در این فرایند، ملکول‌های آلی در واکنش‌های اُکسید شدن، به ملکول‌های کوچک‌تری مانند دی‌اکسید کربن و آب تبدیل می‌شوند. انرژی به دست آمده از این واکنش‌ها برای راه‌اندازی فرایندهای انرژی‌خواه به کار می‌رود.

  5. سرچشمه‌ی همه‌ی انرژی‌های جهان به خورشید باز می‌گردد. انرژی نور خورشید را گیاهان در فرایند فتوسنتز برای ساختن ملکول‌های آلی، مانند قندها، از ملکول‌های ساده‌ای مانند دی‌اکسید کربن و آب به کار می‌گیرند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 402 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 زمان : 8:48 نظرات (0)

 

آنتی بیوتیک ها یکی از پرمصرف ترین داروهاست این در حالی است که مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک علاوه بر آسیب رساندن به سیستم گوارشی باعث می شود سیستم ایمنی بدن کارایی خود را از دست بدهد اما چند نوع ماده طبیعی وجود دارد که خاصیت آن ها مشابه آنتی بیوتیک است بدون اینکه به سیستم گوارشی آسیب برساند.

سرخارگل ،از این گل برای درمان عفونت های متعدد از جمله زخم، مسمومیت های خونی، دیفتری و بیماری های مرتبط با باکتری استفاده می شود. مردم کشور آمریکا از این گیاه برای کاهش دادن زمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا و رفع علایم آن مانند گلودرد، سرفه و تب استفاده می کنند. بیشتر متخصصان داروهای گیاهی، مصرف این گیاه را برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت های بدن توصیه می کنند. این گیاه حتی خطرناک ترین نوع باکتری مانند استافیلوکوکوس اورئوس را که عفونت کشنده MRSA ایجاد می کند، از بین می برد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 837 دوشنبه 25 دی 1391 زمان : 14:51 نظرات (0)

انواع کربوهیدرات

کربوهیدرات ها بزرگترین منبع انرژی هستند که نیازهای بدن را تامین می کنند، یعنی در واقع همان سوختی که بدن را در حرکت نگه می دارد. کربوهیدرات ها به اشکال مختلف موجود هستند.  

بدن انسان برای حفظ سلامت باید یک درصد معین از کربوهیدرات جذب کند. سازمان سلامت جهانی توصیه می کند که بین % 75-55 از انرژی مورد نیاز یک فرد بزرگسال باید از جذب کربوهیدرات تامین شود. اگر این میزان کربوهیدرات در بدن تامین شود، مشکلاتی مثل دردهای عضلانی، خستگی، عملکرد ضعیف مغزی، و پایین آمدن مقاومت بدن درمقابل بیماری ها حاصل می شود. کربوهیدرات ها دو نوع اصلی دارند: کربوهیدرات های ساده و کربوهیدرات های مرکب.

اسداله مهدی زاده بازدید : 445 یکشنبه 26 آذر 1391 زمان : 20:29 نظرات (0)

امروزه ELISA يكي از قدرتمند ترين روش هاي آزمايشگاهي براي پي بردن به اختلالات سيستم ايمني است، اين تست به منظور پي بردن به آنتي‌ژن ناشي از ارگاني عفوني در بدن يا مواد غير نرمالي كه معرف برخي بيماري‌ها است انجام مي شود. همچنين آنتي بادي‌هايي كه در پاسخ به برخي عفونت‌ها يا بيماري‌ها به‌وجود آمده نيز توسط اين تست قابل تشخيص هستند. تست ELISA اولين آزمايش متداول در غربال‌زني HIV است. در تست ELISA سرم فرد 400 بار رقيق شده و به صفحه اي كه حاوي آنتي‌ژن HIV است اضافه مي‌شود. اگر آنتي بادي HIV در سرم وجود داشته باشد، به اين آنتي‌ژن هاي HIV مي چسبد. سپس به منظور از بين بردن ديگر اجزا سرم، پليت شستشو داده مي شود. يك "آنتي بادي ثانويه" ساخته شده مخصوص (يك آنتي بادي سبيدهبه آنتي بادي ديگري) به پليت اعمال شده و شستشوي ديگري انجام مي‌شود. اين آنتي بادي ثانويه به صورت شيميايي به آنزيم از پيش تهيه شده مي‌چسبد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 747 یکشنبه 23 مهر 1391 زمان : 11:13 نظرات (0)

کراتین چیست و چگونه تهیه می شود ؟

مونوهیدرات کراتین ( Creatine monohydrate ) یکی از معروفترین و موثرترین مکمل های بدن سازی در بازار می باشد .هرکس که بطور مداوم کراتین مصرف نماید ، نتیجه عالی و حیرت انگیزی می گیرد.

به همین دلیل ۳ نفر از ۴ برنده مدال در بازیهای المپیک تابستان سال ۹۶ از کراتین استفاده می نمودند . دانشمند فرانسوی برای اولین بار کراتین را در سال ۱۸۳۲کشف کرد و در سال ۱۹۲۳ دانشمندان کشف کردند بیش از ۹۵درصد کراتین در بافت ماهیچه ایی ذخیره می شود.

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 224
  • بازدید ماه : 783
  • بازدید سال : 6,354
  • بازدید کلی : 287,523