loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

گیاه شناسی

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 120 جمعه 05 اسفند 1401 زمان : 17:52 نظرات (0)

چکیده

بررسی مرگ و از بین رفتن گیاه با تعریف پیری سلولی گیاه تکمیل می‌شود. پیری بخش جدایی ناپذیر رشد گیاه است، مانند بسیاری دیگر از فرآیندهای گیاهی، یک برنامه کنترل ژنتیکی است که توسط مجموعه‌ای از عوامل محیطی و ژنتیکی تنظیم می‌شود. این عوامل و مکانیسم‌های ناشی از آن‌ها پاسخگوی ارتباط بین منابع و مخازن است که سیگنال‌های قند و تنظیم هورمونی و ژنتیک سلولی، نقش اصلی را ایفا می‌کنند. در طول پیری، موادمغذی مانند نیتروژن، فسفر و قندها از تخریب ماکرومولکول‌ها در سلول‌های برگ آزاد می‌شوند تا به اندام‌های در حال رشد یا بافت‌های ذخیره‌سازی اختصاص یابند. علائم ظاهری پیری برگ شامل تخریب کلروفیل، خشک شدن و سرانجام مرگ گیاه می‌شود. شناخت پیری روندی مهم است، زیرا با شناخت کافی آن می‌توان در جهت دلخواه، دستکاری کرد. بعنوان مثال رویکردهای ژنتیکی-مولکولی کنونی با انسداد تولید اتیلن یا افزایش تولید سیتوکینین، بر اساس مکانیسم‌های هورمون گیاهی باعث تاخیر وقوع پیری می‌شود، بهنگام مهار پیری برگ، می‌توان محصولات و زیست توده بیشتری را بدست آورد، همچنین ذخیره و ماندگاری برخی محصولات گیاهی را افزایش داد. به‌منظور درک پیری برگ، با استفاده از روش‌های مختلف عملکردی ژنی، توصیف بسیاری از SAGها، بویژه عوامل رونویسی و اجزای رمزگذار مسیرهای انتقال، انجام می‌شود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 55 چهارشنبه 15 دی 1400 زمان : 22:54 نظرات (0)

یافته‌های یک مطالعه نشان داد که یک ماده در میخک، می‌تواند با مهار سیستم بیماری‌زایی باکتری، آن را از بین ببرد.
میخک باکتری های بیماری زا در بدن را از بین می برد
باکتری «سودوموناس آئروژینوزا» یک باکتری بیماری‌زای فرصت‌طلب است که می‌تواند در طیف وسیعی از بیماران دارای نقص سیستم ایمنی عفونت‌های حاد و مزمن ایجاد کند. این باکتری در هنگام حمله به بافت‌های بدن با تولید سم‌ها و مواد آنزیمی، به سلول‌ها آسیب می‌رساند.

این باکتری به دلیل تولید عوامل بیماری‌زای متنوع و توانایی تشکیل بیوفیلم از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا است. بیوفیلم یا زیست‌لایه ساختاری است که با اجتماع باکتری‌ها به یکدیگر و اتصال آن‌ها به یک سطح ایجاد می‌شود. این اتصال محکم باعث می‌شود مقاومت باکتری‌های بیشتر شده و شانس بقای آن‌ها افزایش یابد. از طرف دیگر ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در بین سویه‌های مختلف باکتری سودوموناس آئروژینوزا، باعث نگرانی جدی برای سلامت انسان شده است.

این باکتری دارای یک سیستم به نام Quorum sensing (QS) است و از طریق آن می‌تواند حضور باکتری‌های دیگر را در محیط اطراف خود ردیابی کند. با کمک این سیستم می‌تواند عوامل بیماری‌زای خود را تولید کند و با اتصال به باکتری‌های دیگر، بیوفیلم ایجاد کند. همچنین این سیستم می‌تواند در سیستم دفاعی میزبان، اختلال ایجاد کند و باعث بیماری‌زایی بیشتر شود. پیدا کردن روش‌های درمانی که بتوانند با مهار سیستم QS،‌ بدون اثر بر رشد باکتری‌ها، بیماری‌زایی آن‌ها را کاهش دهند، اهمیت زیادی دارد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 51 سه شنبه 09 آذر 1400 زمان : 12:14 نظرات (0)

ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کند و در نتیجه در برابر عفونت با بسیاری از بیماری‌ها که مهم‌ترین آن‌ها سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرماخوردگی است، مقاومت می‌کند.
لیمو و کیوی یک ترکیب خوشمزه است که ویتامین C لازم برای بدن را تامین می‌کند.
لیمو و کیوی حاوی درصد بالایی از آب و مقدار زیادی آنتی اکسیدان، به مقدار زیادی پتاسیم، فیبر و اسید لینیک است که برای سلامت بدن مهم است. در این مقاله با مهم‌ترین فواید آب لیمو و کیوی برای سلامت بدن انسان آشنا می‌شویم.

اسداله مهدی زاده بازدید : 41 یکشنبه 03 مرداد 1400 زمان : 14:48 نظرات (0)


گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند! محققان دانشگاه میسوری مدعی شده‌اند که گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند و می‌توانند نوع موجودی که به آن‌ها حمله کرده را نیز تشخیص دهند. محققان دانشگاه میسوری مدعی شده‌اند که گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند و می‌توانند نوع موجودی که به آن‌ها حمله کرده را نیز تشخیص دهند. به گزارش ایسنا، این یافته‌ها پس از انجام آزمایشاتی بر روی گیاهان آرابیدوپسیس (رشادی) بدست آمد که نشان می‌داد این گیاهان می‌توانند بین حشراتی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند بر اساس شیوه جویدنشان تمایز قائل شوند. از این رو این گیاهان نسبت به جویده شدن توسط موجودات مختلف واکنش نشان می‌دهند. محققان گروهی از رشادی‌ها را که گروهی از خانواده شب‌بویان هستند، در معرض کرمهای برگ‌خوار چغندرقند و کرم کلم برگ قرار دادند. سپس برگهای جویده شده گیاه جدا شده و پس از استخراج ژن آنها، در آزمایشگاه منجمد شدند. گیاهان با استفاده از روشهای گوناگون مانند انتشار رایحه‌های تند و نامطبوع به دفاع از خود می‌پردازند. این سیستم دفاعی در ژن آن‌ها بیان می‌شود. محققان بر اساس تحلیل ژن‌ها دریافتند که این گیاه می‌تواند زمانی که بزاق دهان کرم ترشح می‌شود را حس کند و مکانیسم دفاعی متفاوتی را نسبت به یک پروانه ارائه کند. همچنین واکنش‌های ژنتیکی به هر کرم متفاوت بود که این امر نشان می‌دهد، گیاه می‌داند چه چیزی در حال خوردن آن است.

اسداله مهدی زاده بازدید : 42 چهارشنبه 04 فروردین 1400 زمان : 10:04 نظرات (0)

بافتها گروهی از سلولها هستند که خاستگاه یکسان دارند. انواع گوناگون از بافتها ریشه‌ها ، ساقه‌ها و برگها را بوجود می‌آورند. در پیکر همه گیاهان دو نوع بافت وجود دارد. بافتهای مریستمی و بافتهای بالغ. بافتهای مریستمی بافتهایی هستند که از سلولهای تمایز نیافته تشکیل شده اند و می‌توانند منشا و خاستگاه سایر بافتها باشند. بافتهای بالغ بافتهایی هستند که برحسب نیاز گیاه و بر طبق عملکرد آن قسمت از گیاه بوجود می‌آیند و کارهای مختلفی را انجام می‌دهند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 597 سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 زمان : 9:16 نظرات (0)
مو vitaceaeـ تیره                                            کاشت و پرورش بادام زمینی
   
vitis vinifera Lنام لاتین

نام انگلیسی grape vine

نام فارسی درخت انگور-مو
   
انگور یکی از میوه هایی است که از زمانهای بسیار قدیم مورد استفاده قرار میگرفته است.به طور کلی ۲نظریه متفاوت در مورد انگور وجود دارد،عده ای معتقدند که حتی پیش از پیدایش غلات مورد استفاده بشر قرار گرفته است.عده ای دیگر دیرینگی انگور را در حدود ۶تا۷هزارسال تخمین میزنند…..

انگور درختچه ای بالارونده که به کمک پیچک های خود به سهولت از موانع و درختان مجاور بالا میرود و درازای ان به ۱۰ الی ۱۵ متر میرسد ساقه ان گره دار و برگهایش متناوب دارای دمبرگ دراز شامل ۵لوب دندانه داربه رنگ سبز تیره در سطح فوقانی برگ پهنک کرک دار و مایل به سفید در سطح تحتانی پهنک است.گلهای کوچک و مجتمع به صورت خوشه مرکب دارد کاسه گل ان ۵ دندانه جام ان مرکب از ۵گلبرگ ازاد و ۵پرچم است.میوه ان سته و گوشتدار است و پس از رسیدن دارای طعم شیرین ملایم و رنگهای متفاوت به تناسب نژادهای مختلف میگردد.

نیاز به اب و هوای گرم و معتدل دارد،سیستم ریشه ای عمیق دارد و نیاز ابی متوسط است به خشکی مقاومت دارد مخصوصا اگر در خاکهای عمیق استقرار یابد،به رطوبت مقاومت پایینی داردو نسبت به باد اگر روی داربست باشد مقاومت متوسط تا خوبی دارد.گرده افشانی با باد انجام میشود و نیاری به حشره نیست شرایط گرم و خشک گرده افشانی و میوه دهی را بهبود میبخشد

اسداله مهدی زاده بازدید : 360 چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 زمان : 18:21 نظرات (0)

میوه ها و خواص آنها

خواص میوه موز
نام علمی Musa sapientum
موز گیاهی است علفی که مانند درختچه است . برگهای آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا ۲ متر می رسد . گلهیا آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .
موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان کشت می شده است . در سال ۱۴۸۲ پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریکا برده شد و اکنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا کشت می شود .
موز را هنگامیکه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .
موز انواع مختلف درد یک نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است که مزه شیرینی درد .
در کشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در کشورهای آمریکای لاتین موز را ورقه ورقه کرده و در آفتاب خشک می کنند
هنگامیکه موز انتخاب می کنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است .

اسداله مهدی زاده بازدید : 402 سه شنبه 18 تیر 1392 زمان : 0:47 نظرات (0)
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با فارس:
گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي مفيد است

خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي مفيد است.

محمد صالحي سورمقي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: باباآدم يكي از گياهان دارويي است كه از ريشه آن استفاده مي‌شود. از گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي استفاده مي‌شود و به شكل موضعي يا به شكل خوراكي نيز استفاده مي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: ريشه‌ باباآدم ضد ميكروب، ضد تومور، ضد تب، ادرارآور، كاهش‌دهنده قند خون و معرق است.

سورمقي گفت: از گياه باباآدم فرآورده‌هاي‌ ضدشوره، تقويت موي سر، تميزكننده‌هاي پوست و مواد آرايشي- بهداشتي تهيه شده مي‌شود. در ايران از اين گياه محصول صنعتي ساخته نشده است و به شكل سنتي تهيه مي‌شود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 2647 پنجشنبه 22 تیر 1391 زمان : 13:00 نظرات (0)

 

بافتهاي گياهي

 

بافت به گروهی از سلولهای هم شکل و همکار گفته می‌شود. بافتهای گیاهی گروهی از سلولها هستند که دارای توانایی تقسیم بوده و مکررا تقسیم شده‌اند و به سلولهای تمایز یافته تبدیل شده‌اند.

مقدمه :

بافتها گروهی از سلولها هستند که خاستگاه یکسان دارند. انواع گوناگون از بافتها ریشه‌ها ، ساقه‌ها و برگها را بوجود می‌آورند. در پیکر همه گیاهان دو نوع بافت وجود دارد. بافتهای مریستمی و بافتهای بالغ. بافتهای مریستمی بافتهایی هستند که از سلولهای تمایز نیافته تشکیل شده اند و می‌توانند منشا و خاستگاه سایر بافتها باشند. بافتهای بالغ بافتهایی هستند که برحسب نیاز گیاه و بر طبق عملکرد آن قسمت از گیاه بوجود می‌آیند و کارهای مختلفی را انجام می‌دهند.

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 126
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 297
  • بازدید ماه : 856
  • بازدید سال : 6,427
  • بازدید کلی : 287,596