loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

سلول

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 22 جمعه 04 اسفند 1402 زمان : 9:01 نظرات (0)

نوعی درمان است که در آن سلولهای بنیادی به بیمار پیوند زده می‌شود.

سلول درمانی یا درمان با استفاده از سلول، یکی از تکنولوژی‌های نوین درمانی است که در آن سلول‌های معیوب یا بیمار با استفاده از سلول‌های سالم و فعال جایگزین می‌شوند.

سازمان غذا و داروی ایران فراورده های سلول درمانی را به صورت زیر تعریف میکند:

فراورده هایی که شامل سلول ها یا بافت های انسانی می باشند یا از سلول ها و بافت های انسانی تشکیل می شوند و به منظور کاشت، پیوند، تزریق و یا انتقال به یک گیرنده انسانی استفاده می شوند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 40 شنبه 27 آبان 1402 زمان : 14:43 نظرات (0)

سلول سرطانی یک سلول مهاجم با تقسیم های زیاد که می تواند به مناطق مختلف بدن حرکت کند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 40 پنجشنبه 11 شهریور 1400 زمان : 23:55 نظرات (0)

سرطان نتیجه "بد شانسی" است= بی بی سی فارسی: تحقیقات جدید در زمینه ابتلای به انواع سرطان نشان می‌دهد که علت اصلی را باید در "اشتباه تصادفی" در نحوه تقسیم سلول‌های پایه جستجو کرد. نشریه علمی ساینس ژورنال در شماره اخیر خود گزارش تحقیقات دو پژوهشگر آمریکایی به نام‌های برت ووگلستاین و کریستیان توماستی را منتشر کرده که گفته‌اند ابتلای به دو سوم از انواع سرطان‌ها بیشتر حاصل "بدشانسی" در جهش ژنتیکی است تا شرایط زندگی فرد، عوامل محیطی و وراثت ژنتیکی. این مقاله با عنوان "تنوع در خطر سرطان در میان بافت‌ها می‌تواند توسط تعداد تقسیم سلول پایه تبیین شود" منتشر شده و نویسندگان آن گفته‌اند که خطر ابتلای به سرطان در اندام‌هایی از بدن انسان بالاتر است که دفعات تقسیم سلول پایه در آنها بیشتر است. به عنوان مثال، دفعات تقسیم سلول پایه در روده بزرگ انسان چهار بار بیش از دفعات تقسیم سلول پایه در روده کوچک است و موارد ابتلای به سرطان روده بزرگ هم بیش از سرطان روده کوچک بروز می‌کند. در موش‌ها، وضعیت درست عکس این است و موش‌ها بیش از انسان در معرض خطر ابتلای به سرطان روده کوچک قرار دارند. به گفته این دو پژوهشگر دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، "بدشانسی در جهش سلولی" زمانی بروز می‌کند که هنگام همانندسازی سلولی،

اسداله مهدی زاده بازدید : 460 شنبه 27 مهر 1392 زمان : 8:48 نظرات (0)
 

 

حدود ۲۷۰ سال از اختراع دماسنج های جیوه ای می گذرد و آنها همچنان به خوبی وظیفه شان را انجام می دهند. اما گاهی اوقات به یک دماسنج کوچکتر نیاز داریم.

مثلا می خواهیم بدانیم که دمای درون یک سلول چقدر است! 

 
برای پیدا کردن پاسخ این سوال، محققین دانشگاه هاروارد روشی جدید پیدا کرده اند که با کمک لیزر و نانوکریستال های الماس می تواند دمای اجزای میکروسکپی
را محاسبه نمود.
 
در این روش آنها یک قطعه الماس که البته فقط ۱۰۰ نانومتر است را به درون یک سلول بدن انسان فرستاده اند و سپس با تاباندن لیزر سبز به آن الماس، و محاسبه
زوایه برگشت لیزر، دمای درون سلول را محاسبه کرده اند.
 
آنها حتی قطعه دوم الماس را هم به بخش دیگر سلول فرستاده و توانسته اند اختلاف دمای دو بخش مختلف یک سلول را هم محاسبه کنند! جالب تر اینکه میزان دقت
این اندازه گیری دما در حد 0.05 کلوین است.
 
اما فهمیدن دمای درون یک سلول به چه دردی می خورد؟ هم اکنون فعالیت های زیادی روی مهندسی فرایندهای بیولوژیکی انجام می شود و برای دستکاری سلول ها، شما
به تنظیم دمای آنها هم نیاز دارید. بنابراین داشتن یک دماسنج بسیار دقیق به محققین کمک خواهد کرد تا تحقیقات سلولی را بسیار دقیق تر از قبل انجام دهند.
 
مثال دیگر از کاربرد این فناوری جهت کشتن سلول های سرطانی است. حالا می توان تحقیقات بسیار موثری روی این سلول ها انجام داد و محاسبه کرد که با وارد کردن چه
دمایی می توان کاری نمود که سبب مرگ سلول های سرطانی شد در حالی که سلول های دیگر زنده بمانند.
اسداله مهدی زاده بازدید : 721 چهارشنبه 02 اسفند 1391 زمان : 10:18 نظرات (0)

لیزوزیم که به عنوان مورامیداز و یا ان استیل مورامیک هیدرولاز نیز شناخته شده است ، یک آنزیم گلیکوزیدازی است. واژه لیزوزیم در اصل برای توصیف آنزیمی به کار رفته است که دارای فعالیت لیتیک علیه سلول های باکتریایی است. این آنزیم بسیار با ارزش ، با نقش های متعدد پس از کشف توسط الکساندر فلمینگ در سال 1922 به صورت تجاری تهیه شد . ساختار لیزوزیم : این آنزیم متشکل از 129 آمینو اسید با وزن مولکولی 4/14 کیلودالتون و PI در محدوده 11-5/10 بوده و PH اپتیموم فعالیت آن 2/9 می باشد. این پروتئین چهار باند دی سولفید است که در حدود 3/0درصد وزن آن را قند تشکیل می دهد . آمینو اسید لیزوزیم که نقش کاتالیتیکی دارند، عبارتند از : تریپتوفان (108 ) ، اسید آسپارتیک (75) اسید گلوتامیک های شماره های 51 و 35 . (1) عمل لیزوزیم : نقش بارز لیزوزیم خاصیت ضد میکروبی آن است . در واقع یک آنتی بیوتیک طبیعی است و به تشخیص بسیاری از بیماریها کمک می کند. لیزوزیم به هیدرولیز پیوند گلیکوزیدی (4 ، 1 ) بین ان استیل مورامینیک اسید و ان استیل گلوکز آمین در پلی ساکاریدهای دیواره سلول باکتری، سرعت می بخشد و هم چنین پیوندهای گلیکوزیدی 4 ، 1 در کیتین را هیدرولیز می کند. آکیتین ، پلی مری از ان استیل دی کلوگز آمین است . فعالیت ضدمیکروب لیزوزیم بر باکتری های گرم مثبت بیشتر است . باکتری دی گرم منفی نسبت به عمل باکتریولیتیک آنزیم آسیب پذیری کمتری دارند. تصور می رود اختلالات آسیب پذیری در رابطه با ساختار پوششی پیچیده باکتریهای گرم منفی مانند ای کلای یا سالموتلاتیفی موریوم باشد. (5) در حالیکه باکتری های گرم منفی دیگر مانند سالمونلاوشیگلا در برابر لیزوزیم حساسیت بیشتری دارند .(4) اگرچه مکانیسم عملکرد لیزوزیم به عنوان یک عامل محرک ایمنی به خوبی روشن نشده است . اما تصور می شود پیوند لیزوزیم به لیپو پلی ساکارید اندوتوکسیک باکتریایی نقش مهمی در فاگوستیوز بعدی باکتری های مهاجم به بدن بازی می کند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 1302 جمعه 20 بهمن 1391 زمان : 13:11 نظرات (0)

ریشه پیاز یکی از اندام­هایی است که برای مشاهده کروموزو­های سلول­های گیاهی بیشترین استفاده را داشته و مطالعه کرموزوم­ها آسانتر از سلول­های بسیاری از گیاهان دیگر است زیرا :

1- به مقدار زیاد در دسترس می­باشد  2- تهیه سلولهای در حال تقسیم از آن آسانتر است  3- تعداد کرموزوم­ها آن معدود می­باشد . 4- کروموزوم­ها نسبتاً بزرگ  هستند .

چگونگی تهیه ریشه پیاز : 10 عدد پیاز را در دهانه بشر پر از آب قرار دهید به طوری که فقط ته پیاز در آب قرار گیرد  2- بشر را برای مدت چند روز در جای نیمه تاریک قرار داده و بدین ترتیب  ریشه­های سفید و دراز زیادی در ته پیاز پدید می­آید . ( تاریکی به خاطر اینکه نور نبیند و سبز نشود ) جهت این آزمایش ماده ثابت کننده مورد نیاز می­باشد . برای تهیه ماده ثابت کننده به طریقه زیر عمل می­شود .

اسداله مهدی زاده بازدید : 2317 دوشنبه 01 آبان 1391 زمان : 17:29 نظرات (1)

برای تعیین تعداد جمعیت سلولی از روش شمارش میکروسکوپی توسط میکروسکوپ نوری استفاده می شود. شمارش می تواند شامل شمارش اجسام میکروسکوپی یک جمعیت سلولی مثل جمعیت باکتریایی یا جمعیت مخمری یا سلول های قرمز یا جمعیت رشد جلبکها باشد. کاربرد دیگر این روش، اندازه گیری میزان رشد یک سوسپانسیون یا جمعیت سلولی می باشد. هم چنین برای شمارش گلبول های خونی در واحد سطح و حجم از این روش استفاده می شود. به دلیل این که شمارش یک روش آماری و تصادفی است، آن قدر باید انجام شود و میانگین گرفته شود تا نتیجه نهایی اعلام شود. در این روش نمونه مورد شمارش ابتدا باید با رقت مناسب در محلول رقیق کننده مناسب تهیه شود. محلول رقیق کننده حتما باید متناسب با شرایط نمونه تهیه گردد که می تواند محلول نمکی ایزوتونیک، یک مایع تثبیت کننده، محیط کشت مناسب، گلوکز استریل و... باشد که شرایط طبیعی نمونه را حفظ کند و نمونه دچار آسیب، تغییر شیمیایی، به هم چسبندگی و... نگردد.

منظور از این آزمایش، شمارش تعداد گلبول های قرمز(Red Blood Cell) یا اریتروسیت های موجود در هر میلی متر مکعب خون و بررسی تغییرات در تعداد آن ها است. این آزمایش، قسمتی از آزمایش CBC: Complete Blood Count می باشد.

watson بازدید : 657 سه شنبه 11 مهر 1391 زمان : 18:32 نظرات (0)

مقاله زیست شناسی سلولی (Cell biology)

 
زیست شناسی سلولی (Cell biology) ، علمی است که به بررسی و شناخت سلول از جنبه‌های مختلف مولکولی ، ساختمانی و فراساختمانی ، فیزیولوژیکی ، پیدایش ، تکامل و رفتار سلولها در جاندارن تک سلولی و پرسلولی می‌پردازد و دارای شاخه‌های متعددی است.

دید کلی
به دلیل گستردگی زیاد علم زیست شناسی سلولی ، تنها به معرفی شاخه‌های عمده آن می‌پردازیم:


* سلول شناسی شاخه‌ای از زیست شناسی سلولی است که از ساختمان ، عمل و پیدایش سلولها بحث می‌کند.

* فیزیولوژی سلولی ، علم بررسی اعمال زیستی سلولها و اجزا مختلف آنهاست. عمده‌ترین مسائل مورد توجه در این علم ، مطالعه ماهیت غشای سلولی ، تغذیه سلول ، رشد و نمو ، ترشح و سایر فعالیتهای سلولی است.

* ژنتیک سلولی ، با استفاده از روشهای سلول شناسی و ژنتیک ، از توارث و تنوع سلولها ، بحث می‌کند. این علم به مطالعه ماده ژنتیکی سلولها و بویژه کروموزومها از نظر تعداد و شکل در سلولهای گونه‌های مختلف می‌پردازد.

* شیمی سلولی ، با استفاده از ابزارها و فنون شیمیایی ویژه ، با حداقل تغییرات ممکن ، ترکیبات شیمیایی سلولها و جای آنها را بررسی می‌نماید. چنین مطالعاتی هم اکنون در آسیب شناسی (Pathology) نیز مورد استفاده است.

* فیزیک سلولی ، با استفاده از ابزار ، روشها و قوانین فیزیکی به بررسی پدیده‌های زیستی سلول و اجزای سازنده آن می‌پردازد.

* زیست شناسی مولکولی به بررسی مولکول‌های سازنده سلول بویژه ماکرومولکولها از نظر نوع و ساختمان ، ریخت ، تکامل ، گسترش و نقش آنها در پدیده‌های زیستی سلول می‌پردازد. بیوشیمی ماکرومولکولها و ژنتیک مولکولی از مباحث مورد توجه این شاخه است.

اسداله مهدی زاده بازدید : 792 دوشنبه 02 مرداد 1391 زمان : 9:51 نظرات (0)
موفقیت محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا؛ ردیابی سرطان با سریع‌ترین دوربین
تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس به رهبری بهرام جلالی موفق به ابداع دوربینی شده‌اند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را به سرعت از سلول‌های سالم بدن تشخیص دهد.





قابلیت تشخیص دادن و جداسازی سلول‌هایی خاص در میان تعداد زیادی از سلول‌های متنوع به یکی از مهم‌ترین عوامل تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و نظارت بر روند درمان بیماری‌های مختلف تبدیل شده‌است. برای مثال سلول‌های سرطانی نمونه خوبی برای نمایش اهمیت این موضوع هستند،‌این سلول‌ها معمولا چند سلول در میان میلیاردها سلول سالم بوده و سازنده متاستازها هستند و منجر به توسعه سرطانی می‌شوند که عامل 90 درصد از مرگ‌و میر‌های ناشی از ابتلا به سرطان هستند.

این سلول‌های گمراه‌کننده تنها شامل سلول‌های سرطانی نیستند و سلول‌های بنیادین و دیگر انواع سلول‌ها نیز در میان آنها دیده‌می‌شوند. ردیابی چنین سلول‌های مخربی متاسفانه بسیار دشوار است،‌دست پیدا کردن به دقت آماری خوب نیازمند ابزاری خودکار، و پیشرفته است که بتواند میلیون‌ها سلول را در مدت زمانی کوتاه بیازماید. میکروسکوپ‌های مجهز به دوربین‌های دیجیتال درحال حاضر برترین استاندارد برای بررسی سلول‌ها هستند،‌اما این میکروسکوپ‌ها برای انجام چنین کاری بسیار کند هستند.

از این رو دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس میکروسکوپ نوری جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به شیوه‌ای بسیار ساده‌تر این مسئولیت سنگین را به عهده بگیرد. بهرام جلالی کرسی‌دار Northrop Grumman Endowed Opto-Electronic دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس که در این مطالعه حضور داشته می‌گوید برای گرفتن این سلول‌های فراری دوربین باید قادر به ثبت و پردازش دیجیتال میلیون‌ها تصویر پی‌در‌پی با سرعتی بسیار بالا باشد. دوربین‌های کنونی CCD و CMOS به این اندازه سریع و حساس نیستند و خواندن اطلاعات موجود در یک دسته از پیکسل‌ها زمان‌بر بوده و همچنین دوربین‌ها در سرعت بالا حساسیت خود را به نور از دست می‌دهند.برای غلبه بر این محدودیت‌ها تیمی به رهبری بهرام جلالی و دینو دی‌کارلو استاد‌یار مهندسی زیست دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس با همکاری متخصصان الکترونیک‌های نوری و پرسرعت،‌ میکروفلودیک و بیوتکنولوژی موفق به ابداع میکروسکوپ نوری قدرتمندی با توانایی ردیابی سلول‌های نادر با حساسیتی برابر یک در هر میلیون سلول در زمان حقیقی شده‌اند.

این تکنولوژی بر اساس تکنولوژی "فوتونیک بسط زمان" که در سال 2009 توسط جلالی و تیمش برای ساخت سریع‌ترین دوربین جهان ابداع شده بود،‌ایجاد شده‌است.

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی،‌ جلالی در توضیح این ابداع می‌گوید این دوربین با پردازشگر‌ زمان حقیقی و میکروفلودیک پیشرفته یکی شده تا بتواند سلول‌ها را در نمونه خونی دسته‌بندی کند. تکنولوژی کنترل خون جدید می‌تواند توان عملیاتی را 100 هزار سلول بر ثانیه بهبود بخشد،‌یعنی در حدود 100 بار بیشتر از تحلیل‌گر‌های عکس‌محور کنونی که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته دی‌کارلو این دستاورد نیازمند ترکیب چندین تکنولوژی پیشرفته بوده‌است. در این تحقیق شناسایی سلول‌های نادر سرطان سینه در میان سلول‌های خونی در زمان حقیقی با خطای یک سلول در یک میلیون نمایش داده شد. آزمایش‌های پیشین نیز نشان داده‌بودند این تکنولوژی از قابلیت ردیابی سریع سلول‌های توموری از میان حجم زیادی از خون برخوردار است و می‌تواند راه ردیابی دقیق و زودهنگام آماری سرطان و کنترل تاثیرگذاری دارو و پرتودرمانی را هموار سازد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 1103 پنجشنبه 22 تیر 1391 زمان : 13:04 نظرات (0)

 استفاده از سلول هاي بنيادي در كلون سازي                               

سلول‌های بنیادی سلول‌های اولیه‌ای هستند که توانائی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های انسانی را دارند و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها و نهایتا بافت‌های مختلف در بدن انسان استفاده کرد .

منابع اصلی سلول‌های بنیادی شامل : مغز استخوان، بند ناف و جفت می‌باشد . امروزه استفاده از این سلول‌ها جهت ترمیم بافتهای آسیب دیده انسانی در حال گسترش است

جالب اینکه سلول‌های بنیادی چند پتانسیلی هستند یعنی قابلیت تبدیل به بافت‌های مختلف را دارند اعم از بافت عصبی ؛ عضلانی ؛ پوششی و غیره. که این توانائی محور اصلی توجه به سلول‌های بنیادی است.

مزیت اصلی سلول‌های بنیادی بند ناف این است که بسیار اولیه بوده و توان تمایز بالایی دارند.همچنین سلول‌های مشتق از مغز استخوان BMSCs توان تمایز بالایی دارند.       

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 155
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 326
  • بازدید ماه : 885
  • بازدید سال : 6,456
  • بازدید کلی : 287,625