درمان ۳ نوع سرطان با سلول های بنیادی نتیجه داد

دکتر حسن نیک نژاد، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص آخرین مطالعات تیم تحقیقاتی خود در گروه فارماکولوژی این دانشکده به خبرنگار مهر گفت: اخیرا در حال انجام تحقیقاتی هستیم که بتوانیم به واسطه سلول های بنیادی بعد از سزارین، سرطان را درمان کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون درمان های جدید سرطان بر پایه سلول های بنیادی در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، افزود: خوشبختانه ما هم در کشور به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته ایم و دومین یا سومین کشوری هستیم که در زمینه درمان سرطان با سلول بنیادی، خیلی قوی کار کرده ایم.

وی با اشاره به روش های رایج درمان سرطان گفت: در حال حاضر برای درمان سرطان از دارو و برای اینکه سلول های سرطانی از بین بروند از روش شیمی درمانی استفاده می شود.

ادامه نوشته

سندرم نفروتیک در کودکان چیست؟

🔹سندرم نفروتیک در کودکان، وضعیتی است که موجب ترشح مقدار زیاد پروتئین از کلیه ها به ادرار می شود که موجب مشکلاتی چون تورم بافت های بدن و افزایش احتمال ابتلا به عفونت ها می گردد. سندرم نفروتیک در کودکان اغلب در کودکان بین سنین 2 تا 5 سال تشخیص داده می شود و همچنین پسران را بیش از دختران تحت تاثیر قرار می دهد.

🔸درمان سندرم نفروتیک در کودکان:

1️⃣ استروئیدها
2️⃣ دیورتیک ها
3️⃣ پنی سیلین
4️⃣ تغییر در رژیم غذای

سندرم داون

سندرم داون شایعترین بیماری کروموزومی است .که در یکی از 691 نوزاد یا حدود 6000 نوزاد در سال در ایالات متحده مشاهده می گردد .این بیماری به طور معمول موقعی بروز می کند کهدر زمان لقاح ، یک نسخه اضافی از کروموزوم 21 و یا بخشی از بازوی بلند آن در تخمک و با شیوع کمتری در اسپرم وجود داشته باشد. معلوم نیست چرا این خطا رخ می دهد و آن را به هیچ عامل محیطی یا رفتاری ، قبل یا در دوران بارداری مرتبط نمی دانند، اما خطر بیماری به طور چشمگیری با افزایش سن مادر افزایش یافته است

در سن 25سالگی خطر ابتلا در حدود یکی در هر 250تولد و در سن 40سالگی یکی در هر 100تولد
است. به علت میزان زاد و ولد بیشتر در زنان جوان تر 80درصد از کودکان مبتلا به سندرم داون در زنان کمتر از 35سال به دنیامی آیند. تست هاي غربالگري در دوران بارداري، از قبیل آزمایش غربالگري خون از بابت ]کروموزوم هاي[ سه گانه و چهارگانه، می تواند به دقت سندرم داون را در حدود 70درصد از جنین ها تشخیص دهد. تشخیص قطعی در دوران بارداري را می توان بانمونه پرزهاي کوریونی یا آمنیوسنتز به دست آورد.

ادامه نوشته

بررسی تأثیر دود سیگار بر ترمیم زخم پوستی در موش سفید آزمایشگاهی

نویسنده: حاجی زاده، سهراب ؛ مهدی زاده، اسدالله ؛ فتح الهی، یعقوب ؛

چکیده:

مقدمه:ترمیم زخم پدیده ای منظم است که فرایندهای سازمان یافته ای چون تکثیر و مهاجرت سلولهای پاراتشیمی، ساخت پروتئین های خارج سلولی و طراحی مجدد بافت همند و اجزاء آن در آن دخالت دارند مواد و روشها : در این تحقیق تجربی اثر دود سیگار در مقایسه با تزریق نیکوتین بر سرعت بهبودی زخم پوستی در موش سفبد آزمایشگاهی در محدود وزنی 20-25 gr مورد بررسی قرار گرفت حیوانات در قفس های استاندارد در دمایc2 +20نگهداری شده و آب و غذا بدون محدودیت در اختیار آنها قرار می گرفت پس تراشیدن موها و تمیز کردن پوست پشت حیوانات زخم های برشی به طول 35mm و در ضخامت کامل پوست در دو طرف ستون مهره ها ایجاد شد جهت بررسی مراحل ترمیم زخم از پارامترهای مختلفی همچون اندازه گیری طول و سطح زخم طول دوره بهبود درصد بهبودی و قدرت کشش زخم استفاده گردید حیوانت بطور تصادفی در گروههای کنترل، کنترل کاذب سیگاریو نیکوتینی تقسیم شده اند برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون آماری و آنالیز واریانس یک طرفه(ANOVA) استفاده گردید یافته ها: نتایج نشان داد که طول بهبودی در حیوانات گروههای سیگاری و نیکوتینی نسبت به گروه کنترل افزایشی معنی دار پیدا کرده است همچنین درصد بهبودی در این دو گروه نسبت گروه کنترل کاهش پیدا کرده و قدرت کشش زخم نیز در هر دو گروه نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری را نشان داد. نتیجه گیری: نتایج در دو گروه نیکوتینی و سیگاری بسیار نزدیک به هم بود که نشان می دهد اثر دود سیگار عمدتا از طریق نیکوتین موجود در آن بوده و با تاثیر یر عروق و جریان خون پوستی باعث اختلال در عمل ترمیم زخم شده است.

بافتهای گیاهی

بافتها گروهی از سلولها هستند که خاستگاه یکسان دارند. انواع گوناگون از بافتها ریشه‌ها ، ساقه‌ها و برگها را بوجود می‌آورند. در پیکر همه گیاهان دو نوع بافت وجود دارد. بافتهای مریستمی و بافتهای بالغ. بافتهای مریستمی بافتهایی هستند که از سلولهای تمایز نیافته تشکیل شده اند و می‌توانند منشا و خاستگاه سایر بافتها باشند. بافتهای بالغ بافتهایی هستند که برحسب نیاز گیاه و بر طبق عملکرد آن قسمت از گیاه بوجود می‌آیند و کارهای مختلفی را انجام می‌دهند.

ریبوزیم

اصطلاح ریبوزیم برای نشان دادن مولکولهای RNA که دارای فعالیت کاتالیزی هستند بکار برده می شود. فعالیتهای آنزیمی که به ریبوزیمها نسبت داده می شوند عبارتند از شکستن، جوش دادن، متصل کردن اسیدهای نوکلئیک. مثالهای بارز فعالیت ریبوزیمها عبارتند از جدا کردن و اتصال خود بخودی اینترونها، جدا کردن جز RNA از RNase p و تناوبهای مشتق شده از بعضی ویروسهای گیاهی

مهندسی ژنتیک

تاریخچه
اهمیت بعضی از اصول علمی ، در زمان کشف آنها مشخص نمی‌شود، بلکه پس از مدت زمانی که می گذرد ارزش آنها معلوم می‌شود. یکی از مثالهای روشن این مساله کشف ساختمان سه بعدی DNA بوسیله واتسون و کریک در سال ۱۹۵۳ بود. این ساختمان نسبتا ساده باعث شد تا دانشمندان سیستمهای مختلف ژنتیکی را بررسی کنند. اما مطلب به همین جا ، ختم نشده و دانشمندان مختلف سعی کردند که از این اطلاعات استفاده نمایند. هدف آنها نیز بیان ساده ای داشت. آنها خواستند تا یک DNA را از یک موجود بگیرند و در موجود دیگر وارد نمایند تا اثرات آن ژن در موجود ثانویه بروز کند.
این علم نوین که به تدریج جای خود را در بین علوم دیگر پیدا کرد، با عناوین چون زیست مولکولی ، مهندسی ژنتیک و نهایتا DNA نوتریکب (Recombinant DNA) نامیده می‌شود. مثالی معروف از کارهای مهندسی ژنتیک تولید یک نوع باکتری اشرشیاکلی (E.Coli) است که قادر است انسولین انسانی بسازد. یا تولید گیاهان مقاوم به شوری و خشکی و ...

عمل اینترفرون

زيست شناسي گناباد

درباره ویروس شناسی ,

برچسب ها اینترفرون ,

راز طول عمر بالا و مقاومت موش صحرایی برهنه به سرطان

موش صحرایی برهنه Heterocephalus glaber)) دارای عمر استثنایی بالای 30 سال است. این طولانی ترین طول عمر گزارش شده برای یک جونده خصوصا با توجه به وزن کوچک موش صحرایی برهنه است. علاوه بر طول عمر زیاد، این گونه موش مقاومت عجیبی به انواع سرطان نشان می دهد. در این مقاله مکانیسم مقاومت به سرطان در این موش تشخیص داده می شود. سلول های فیبروبلاست در این موش به مقدار زیادی هیالورونیک اسید (HA) با وزن مولکولی بالا ترشح می کنند که 5 برابر وزن مولکولی هیالورونیک اسید در انسان است. تجمع این پلی ساکارید در این موش به علت فعالیت کم آنزیم های تجزیه کننده ی هیالورونیک اسید و توالی منحصر به فرد آنزیم سنتز کننده آن (HAS2) است. علاوه بر این سلولهای این گونه از موش صحرایی حساسیت بالاتری به پیام رسانی هیالورونیک اسید دارند که به علت تمایل بیشتر آنها به هیالورونیک اسید در مقایسه با انسان و موش های دیگر می باشد. زمانی که میزان هیالورونیک اسید با وزن مولکولی بالا به وسیله‌ی خاموش شدن ژن هیالورونیک اسید سنتاز 2 یا افزایش بیان آنزیم های تجزیه کننده، کم می شود؛ موش به راحتی شروع به تشکیل تومور می کند. میتوان حدس زد که میزان بالای هیالورونیک اسید در این گونه از موش صحرایی، خاصیت الاستیسیته‌ی مورد نیاز را به پوست آن برای سازگاری با زندگی در تونل های زیرزمینی داده است.

کاشت بافت گیاهی در مدرسه

چکیده

یکی از مهم‌ترین روش‌های تکثیر گیاهان، کشت بافت گیاهی است. امروزه می‌توان با استفاده از لوازم ساده که در دسترس همگان قرار دارند و با رعایت شرایط سترون، عملیات کشت بافت را در مدارس و حتی در منازل نیز انجام داد و از آن لذت برد. در این آزمایش به‌جای استفاده از دستگاه‌های گران‌قیمت آزمایشگاهی، نظیر هود لامینار و اتوکلاو؛ از دیگ زودپز و کابینت و همچنین به‌جای محیط کشت MS، از کود شیمیایی گیاهی استفاده شده است. در این آزمایش گیاهان را در پنج ظرف کشت دادیم که فقط یکی از آن‌ها آلوده شد و از بین رفت و چهار ظرف دیگر کاملاً سالم باقی ماندند. در این آزمایش از دو نوع گیاه استفاده شد: برگ گیاه بنفشه‌ آفریقایی برای جوانه‌زدن به زمان بیشتری نیاز دارد؛ ولی در این مدت گیاه استویا علاوه بر رشد طولی، ریشه هم تولید کرد و به‌این‌ترتیب برای ادامه رشد آن را به گلدان منتقل کردیم

ادامه نوشته