loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

گیاهان

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 120 جمعه 05 اسفند 1401 زمان : 17:52 نظرات (0)

چکیده

بررسی مرگ و از بین رفتن گیاه با تعریف پیری سلولی گیاه تکمیل می‌شود. پیری بخش جدایی ناپذیر رشد گیاه است، مانند بسیاری دیگر از فرآیندهای گیاهی، یک برنامه کنترل ژنتیکی است که توسط مجموعه‌ای از عوامل محیطی و ژنتیکی تنظیم می‌شود. این عوامل و مکانیسم‌های ناشی از آن‌ها پاسخگوی ارتباط بین منابع و مخازن است که سیگنال‌های قند و تنظیم هورمونی و ژنتیک سلولی، نقش اصلی را ایفا می‌کنند. در طول پیری، موادمغذی مانند نیتروژن، فسفر و قندها از تخریب ماکرومولکول‌ها در سلول‌های برگ آزاد می‌شوند تا به اندام‌های در حال رشد یا بافت‌های ذخیره‌سازی اختصاص یابند. علائم ظاهری پیری برگ شامل تخریب کلروفیل، خشک شدن و سرانجام مرگ گیاه می‌شود. شناخت پیری روندی مهم است، زیرا با شناخت کافی آن می‌توان در جهت دلخواه، دستکاری کرد. بعنوان مثال رویکردهای ژنتیکی-مولکولی کنونی با انسداد تولید اتیلن یا افزایش تولید سیتوکینین، بر اساس مکانیسم‌های هورمون گیاهی باعث تاخیر وقوع پیری می‌شود، بهنگام مهار پیری برگ، می‌توان محصولات و زیست توده بیشتری را بدست آورد، همچنین ذخیره و ماندگاری برخی محصولات گیاهی را افزایش داد. به‌منظور درک پیری برگ، با استفاده از روش‌های مختلف عملکردی ژنی، توصیف بسیاری از SAGها، بویژه عوامل رونویسی و اجزای رمزگذار مسیرهای انتقال، انجام می‌شود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 36 یکشنبه 02 مرداد 1401 زمان : 21:01 نظرات (0)

نعنا یکی از گیاهان پرخواص با رایحه‌ای شفابخش است. استنشاق عصاره گیاه نعنا به افزایش انرژی بدن، بهبود خلق و خو، ارتقای عملکرد ورزشکاران، و بیشتر شدن هوشیاری کمک می‌کند.
محققان می‌گویند برخی گیاهان دارویی می‌توانند باعث افزایش انرژی بدن و ارتقای عملکرد مغز شوند.
انسان مدرن زندگی پرسرعت، با پیشرفت سریع، کار‌های زیاد و محیط پراسترس دارد. تمامی این موارد بر جسم و ذهن او تاثیر می‌گذارد. کمبود خواب، اشتها، بی علاقگی به تجمعات اجتماعی، و مواردی از این دست درپی زندگی ناسالمی که ما داریم بروز می‌کند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 55 چهارشنبه 15 دی 1400 زمان : 22:54 نظرات (0)

یافته‌های یک مطالعه نشان داد که یک ماده در میخک، می‌تواند با مهار سیستم بیماری‌زایی باکتری، آن را از بین ببرد.
میخک باکتری های بیماری زا در بدن را از بین می برد
باکتری «سودوموناس آئروژینوزا» یک باکتری بیماری‌زای فرصت‌طلب است که می‌تواند در طیف وسیعی از بیماران دارای نقص سیستم ایمنی عفونت‌های حاد و مزمن ایجاد کند. این باکتری در هنگام حمله به بافت‌های بدن با تولید سم‌ها و مواد آنزیمی، به سلول‌ها آسیب می‌رساند.

این باکتری به دلیل تولید عوامل بیماری‌زای متنوع و توانایی تشکیل بیوفیلم از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا است. بیوفیلم یا زیست‌لایه ساختاری است که با اجتماع باکتری‌ها به یکدیگر و اتصال آن‌ها به یک سطح ایجاد می‌شود. این اتصال محکم باعث می‌شود مقاومت باکتری‌های بیشتر شده و شانس بقای آن‌ها افزایش یابد. از طرف دیگر ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در بین سویه‌های مختلف باکتری سودوموناس آئروژینوزا، باعث نگرانی جدی برای سلامت انسان شده است.

این باکتری دارای یک سیستم به نام Quorum sensing (QS) است و از طریق آن می‌تواند حضور باکتری‌های دیگر را در محیط اطراف خود ردیابی کند. با کمک این سیستم می‌تواند عوامل بیماری‌زای خود را تولید کند و با اتصال به باکتری‌های دیگر، بیوفیلم ایجاد کند. همچنین این سیستم می‌تواند در سیستم دفاعی میزبان، اختلال ایجاد کند و باعث بیماری‌زایی بیشتر شود. پیدا کردن روش‌های درمانی که بتوانند با مهار سیستم QS،‌ بدون اثر بر رشد باکتری‌ها، بیماری‌زایی آن‌ها را کاهش دهند، اهمیت زیادی دارد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 51 سه شنبه 09 آذر 1400 زمان : 12:14 نظرات (0)

ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کند و در نتیجه در برابر عفونت با بسیاری از بیماری‌ها که مهم‌ترین آن‌ها سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرماخوردگی است، مقاومت می‌کند.
لیمو و کیوی یک ترکیب خوشمزه است که ویتامین C لازم برای بدن را تامین می‌کند.
لیمو و کیوی حاوی درصد بالایی از آب و مقدار زیادی آنتی اکسیدان، به مقدار زیادی پتاسیم، فیبر و اسید لینیک است که برای سلامت بدن مهم است. در این مقاله با مهم‌ترین فواید آب لیمو و کیوی برای سلامت بدن انسان آشنا می‌شویم.

اسداله مهدی زاده بازدید : 41 یکشنبه 03 مرداد 1400 زمان : 14:48 نظرات (0)


گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند! محققان دانشگاه میسوری مدعی شده‌اند که گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند و می‌توانند نوع موجودی که به آن‌ها حمله کرده را نیز تشخیص دهند. محققان دانشگاه میسوری مدعی شده‌اند که گیاهان صدای خورده شدنشان را می‌شنوند و می‌توانند نوع موجودی که به آن‌ها حمله کرده را نیز تشخیص دهند. به گزارش ایسنا، این یافته‌ها پس از انجام آزمایشاتی بر روی گیاهان آرابیدوپسیس (رشادی) بدست آمد که نشان می‌داد این گیاهان می‌توانند بین حشراتی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند بر اساس شیوه جویدنشان تمایز قائل شوند. از این رو این گیاهان نسبت به جویده شدن توسط موجودات مختلف واکنش نشان می‌دهند. محققان گروهی از رشادی‌ها را که گروهی از خانواده شب‌بویان هستند، در معرض کرمهای برگ‌خوار چغندرقند و کرم کلم برگ قرار دادند. سپس برگهای جویده شده گیاه جدا شده و پس از استخراج ژن آنها، در آزمایشگاه منجمد شدند. گیاهان با استفاده از روشهای گوناگون مانند انتشار رایحه‌های تند و نامطبوع به دفاع از خود می‌پردازند. این سیستم دفاعی در ژن آن‌ها بیان می‌شود. محققان بر اساس تحلیل ژن‌ها دریافتند که این گیاه می‌تواند زمانی که بزاق دهان کرم ترشح می‌شود را حس کند و مکانیسم دفاعی متفاوتی را نسبت به یک پروانه ارائه کند. همچنین واکنش‌های ژنتیکی به هر کرم متفاوت بود که این امر نشان می‌دهد، گیاه می‌داند چه چیزی در حال خوردن آن است.

اسداله مهدی زاده بازدید : 42 چهارشنبه 04 فروردین 1400 زمان : 10:04 نظرات (0)

بافتها گروهی از سلولها هستند که خاستگاه یکسان دارند. انواع گوناگون از بافتها ریشه‌ها ، ساقه‌ها و برگها را بوجود می‌آورند. در پیکر همه گیاهان دو نوع بافت وجود دارد. بافتهای مریستمی و بافتهای بالغ. بافتهای مریستمی بافتهایی هستند که از سلولهای تمایز نیافته تشکیل شده اند و می‌توانند منشا و خاستگاه سایر بافتها باشند. بافتهای بالغ بافتهایی هستند که برحسب نیاز گیاه و بر طبق عملکرد آن قسمت از گیاه بوجود می‌آیند و کارهای مختلفی را انجام می‌دهند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 48 یکشنبه 01 فروردین 1400 زمان : 12:54 نظرات (0)

 کاربردهای انتقال ژن به گیاهان

 

از مهمترین اهداف انتقال ژن به گیاهان می‌توان موارد زیر را ذکر کرد.

 

  • ایجاد مقاومت در برابر حشرات
  • تولید بازدارندهپروتئینازهادر برابرحشرات
  • تولید گونه‌های مقاوم به قارچها
  • مقابله باویروسها
  • تولید گیاهان مقاوم به علف کشها
  • تولید گیاهان مقاوم به استرس

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 402 سه شنبه 18 تیر 1392 زمان : 0:47 نظرات (0)
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با فارس:
گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي مفيد است

خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي مفيد است.

محمد صالحي سورمقي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: باباآدم يكي از گياهان دارويي است كه از ريشه آن استفاده مي‌شود. از گياه دارويي باباآدم براي درمان بيماري‌هاي پوستي استفاده مي‌شود و به شكل موضعي يا به شكل خوراكي نيز استفاده مي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: ريشه‌ باباآدم ضد ميكروب، ضد تومور، ضد تب، ادرارآور، كاهش‌دهنده قند خون و معرق است.

سورمقي گفت: از گياه باباآدم فرآورده‌هاي‌ ضدشوره، تقويت موي سر، تميزكننده‌هاي پوست و مواد آرايشي- بهداشتي تهيه شده مي‌شود. در ايران از اين گياه محصول صنعتي ساخته نشده است و به شكل سنتي تهيه مي‌شود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 847 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 زمان : 19:47 نظرات (0)

 

 

 

راههای دفاعی گیاهان در برابر قارچ ها

گیاهان به طرق مختلف در برابر قارچ ها از خود دفاع می کنند.به دو مثال از این تقابل:

*یک از انواع قارچ های انگل در صورتیکه به گیاهان حمله نماید،سلول های آلوده به این قارچ ها می میرند.ار آنجا که ادامه ی حیات انگل ها وابسته به سلول های زنده است و اگر سلول بمیرد دیگر توان بقا ندارند،بنابراین قارچ ها نابود می شوند.گیاه از این طریق با از دست دادن تعداد کمی از سلول های خود می تواند زنده بماند.

*گروهی از گیاهان نیز می توانند با حمله به بخش های مجاور محل آسیب دیده توسط قارچ ها،با تقسیمات سلولی و تشکیل چوب پنبه،قارچ ها را محبوس نمایند.این سلول نسبت به آنزیم های ترشح شده از قارچ ها مقاومت زیادی نشان میدهند.

********* چند نکته در مورد قارچ ها*********

*اندازه ی هسته ی سلول های گیاهی و جانوری 2 تا 4 برابر هسته ی سلول های قارچی است.

*در مخمر و نوروسپورا کراسا به علت متراکم نبودن کروموزوم ها در حین میتوز،کروموزوم ها قابل رویت نیستند.

*معمولاً تعیین عدد کروموزومی در قارچ ها امکان پذیر نیست.

*نمونه هایی از هاگ های قارچ ها تا ارتفاع 100 کیلومتری جمع آوری شده اند(به علت سبک بودن آنها)

*در تولید مثل جنسی،دو نخینه ای که با هم ترکیب می شوند از نظر ریخت شناسی یکسان اما از نظر بیوشیمیایی متفاوت هستند و با علامت های (+و-) آنها را مشخص می کنند.

*اصطلاحMycota مشخص کننده ی شاخه و Mycetes مشخص کننده ی رده می باشد.

میتوز هسته ای در قارچ ها دیده می شود.

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 786 شنبه 03 فروردین 1392 زمان : 0:50 نظرات (0)

جلبک ها :

    جلبکها ساده‌ترین موجودات واجدکلروفیل هستند. سه تفاوت عمده بین جلبکها و گیاهان عالی وجود دارد. اولا جلبکها فاقدریشه،ساقه وبرگهستند، ثانیا در اطراف اندامها یا ساختارهای زایشی جلبکها یاخته‌های محافظ وجودندارد، ثالثا جنین در جلبکها دیده نمی‌شود. در طبیعت جلبکها در محیطهای گوناگونیافت می‌شوند. آب محیطی است که بیشترین جلبکها را در خود جای داده است.درسطح خاکهای مرطوب نیز تعداد بسیار زیادی جلبک یافت می‌شود. بخشهای هوایی درختان وهمچنین سنگها و صخره‌ها محلهای دیگری هستند که جلبکها می‌توانند بر روی آنها رشدکنند. بعضی از جلبکها می‌توانند در محیطهای غیر معمولی ، مثل دریاچه‌های نمک ،چشمه‌های آب گرم و یخچالهای طبیعی و حتی در درون بدن و بافتهای موجودات زنده زیستکنند.    

اسداله مهدی زاده بازدید : 628 شنبه 03 فروردین 1392 زمان : 0:38 نظرات (0)

تیپ   C4

 

      در برخی گیاهان مانند نیشکر اولین ماده ی حاصل در واکنش های مرحله ی تاریکی فتوسنتز ، اسیدی 4 کربنی  به نام  اسید اکزالو استیک است .که به اسید مالیک یا اسید آسپاراتیک تبدیل می شود .بنابر این مسیر کربن در فتوسنتز منحصر به چرخه ی کالوین نیست ، بلکه در برخی گیاهان مسیر دیگری طی می شود که به دلیل تشکیل اسید اکسالواستیک يا اسيدماليك به عنوان اولين تركيب پايدار ( ملكول 4 كربني ) اين مسير را چرخه ي چهار كربني می نامند . در این گیاهان مانند نیشکر و ذرت در اولین واکنش مرحله ی تاریکی فتوسنتز ،CO2 با اسید فسفوانول پیرویک ترکیب می شود و اسید اگزالواستیک تولید می کند .

     سپس اسید اگزالواستیک با کمک H+ و NADPH  به اسید مالیک تبدیل می شود .

     اسید مالیک نیز با از دست دادن CO2 به اسید پیرویک تبدیل می شود .

     CO2 وارد چرخه ی کالوین می گردد و اسید پیرویک هم ، با گرفتن فسفات از ATP ، به اسید فسفو انول پیرویک ( ماده ی پذیرای CO2 ) تبدیل و این چرخه تکرار می شود .

   گیاهان 4 کربنی علاوه بر آنزیم های مورد نیاز چرخه ی 4 کربنی ، دارای آنزیم های چرخه ی کالوین نیز هستند . اما مواد لازم برای واکنش های این دو چرخه در یک یاخته وجود ندارند ، در نتیجه واکنش ها در یاخته های متفاوت برگ انجام پذیر هستند .

     ساختمان درونی برگ گیاهان سه کربنی و 4 کربنی یکسان نیست . در گیاه 4 کربنی ( مانند ذرت ) پیرامون دسته های آوندی یک لایه یاخته ی پارانشیمی به نام غلاف آوندی قرار دارد ، حال آن که در گیاه 3 کربنی ( مانند توتون ) چنین لایه ای دیده نمی شود .

     بین یاخته های غلاف آوندی فضایی وجود ندارد ، بین غلاف آوندی و دستجات آوندی نیز فضایی دیده نمی شود ، به علاوه غلاف آوندی ، پیرامون نقطه ی انتهایی آوند را هم می پوشاند و در نتیجه انتقال مواد از یاخته های پارانشیمی برگ به دسته های آوندی باید از طریق یاخته های غلاف آوندی صورت گیرد . 

    گر چه در برگ برخی گیاهان سه کربنی نیز غلاف آوندی دیده می شود ، اما یاخته های آن اغلب فاقد اندامک اند یا تعداد اندامک های آن ها کمتر اندامک های یاخته های دیگر برگ است .

    آزمایش نشان داده است که در گیاهان 4 کربنی ، چرخه ی کالوین در کلروپلاست یاخته های آوندی و چرخه ی 4 کربنی در کلروپلاست یاخته های مزوفیل انجام می شود . یاخته های مزوفیل و غلاف آوندی به وسیله ی رشته های سیتوپلاسمی ( پلاسمودسماتا ) با هم در ارتباطند و از همین راه بین آن ها تبادل مواد صورت می گیر د

اسداله مهدی زاده بازدید : 690 شنبه 03 فروردین 1392 زمان : 0:36 نظرات (0)

ساختارملکولی فتوسیستم ها ( P1 ) و( P2 ) :

 

     هر فتوسیستم از تعداد زیادی زیر واحد ( جزء ) تشکیل شده است .ملکول های تشکیل دهنده ی هر زیر واحد واحد عبارتند از : تعدادی ملکول کلروفیل کمین یا اصلی ( ملکول هایی که در نتیجه ی تابش پرتو ها ، یک الکترون از آن ها بر انگیخته شده و در زنجیره ی انتقال الکترون قرار می گیرد ) ، رنگیزه های کمکی ( رنگیزه هایی که با دریافت نور ، الکترون خود را از دست نمی دهند ، بلکه انرژی دریافتی را به ملکول کمین هدایت کرده تا در انتقال الکترون مورد استفاده قرار گیرد ) ، یک ملکول دهنده ی الکترون و یک ملکول گیرنده ی الکترون ( پذیرنده ی الکترون ) در طرفین هر ملکول کمین و بالاخره ملکول های پروتئین زمینه که اسکلت زیر واحد ها را تشکیل می دهند و پایداری رنگیزه ها بسته به وجود آن هاست . در P1 ملکول کمین عبارت است از کلروفیل a جذب کننده ی طول موج 700 نانومتر P700 و رنگیزه های کمکی عبارتند از حدود 200 تا 400 ملکول کلروفیل های a شامل کلروفیل a 662 ، 670، 677 ، 684، 692 ، کلروفیل b و حدود 50 ملکول کارتنوئید . ملکول دهنده در آن پلاستوسیانین (PC ) و ملکول گیرنده ی الکترون ، ماده ی X( پروتئین آهن – گوگرد ) است . ( در گذشته گاهی گیرنده را فردوکسین می دانستند .) در P2 ملکول کمین را ملکول کلروفیل a ، دارای طول موج جذبی در ناحیه ی 680 نانومتر ( P680 ) تشکیل می دهد و رنگیزه های کمکی عبارتند از : حدود 200 ملکول کلروفیل های a شامل 662 ، 670، 677 ، کاروتنوئید ها و کلروفیل b و ( یا سایر انواع کلروفیل ها بر حسب نوع جاندار ) . ملکول دهنده ی الکترون در آن ماده ی Z و ملکول گیرنده ی الکترون Y یا فئوفیتین است که دارای ساختمان 4 پیرولی باز و اغلب وابسته به پروتئین ها می باشد .( مثل فیکو اریترین ، فیکوسیانین.)

 

نحوه ی ارتباط در زیر واحد های هر فتوسیستم:

   (انتقال درون سیستمی )

 

     در این زمینه دو نظریه وجود دارد :

1)مدل گودال جداشده : طبق این نظریه رنگیزه های کمکی ، انرژی جذب شده را فقط به ملکول های کمین موجود در زیر واحد خود منتقل می کنند . وقتی که یک زیر واحد از انرژی اشباع شد ، انرژی دریافتی به صورت فلورسانس دائم تلف خواهد شد و هیچ گونه انتقال انرژی به زیر واحد مجاور نخواهیم داشت .

      ۲) مدل دریاچه ای : در این مدل رنگیزه های کمکی علاوه بر این که انرژی را به ملکول کمین زیر واحد خود هدایت می کنند ، می توانند پس از اشباع شدن ملکول کمین ، انرژی دریافتی را به زیر واحد مجاور خود هدایت نمایند . بنابر این طیف فلوئورسانس در این مدل به این نحو است که ابتدا و به دنبال اشباع شدن یک زیر واحد ، با اتلاف انرژی به صورت فلوئورسانس موقت روبه رو هستیم  و پس از مدتی ، انتقال انرژی به زیر واحد مجاور شروع شده و بنا بر این فلورسانس خاموش می شود و پس از اشباع شدن کل فتوسیستم دوباره فلورسانس دائم شروع خواهد شد . 

اسداله مهدی زاده بازدید : 682 دوشنبه 25 دی 1391 زمان : 14:37 نظرات (0)

 بادام نام علمی : Amygdolus

روغن بادام : براي بدست آوردن روغن بادام ، مغز بادام را پس از تميز كردن و خشك كردن خرد مي كنند و بصورت خمير در مي آورند و سپس آنرا تحت فشار قرار داده و روغن آن را استخراج مي كنند . اين روغن را فشار اول مي نامند .تفاله بادام را كه از فشار اول باقيمانده تحت اثر حرارت و مواد شيميايي قرار داده و روفن فشار دوم را بدست مي آورند . بدليل اينكه روغن بادام گران است معمولا تقلب كرده و آنرا با روغن هاي ديگر مانند روغن مغز هسته زردآلو و هلو مخلوط كرده و بام روغن بادام مي فروشند .همانطور كه گفته د اگر روغن بادام تلخ يا مغز زردآلو و يا هلو تحت اثر آّب قرارگيرند اسيد سيانيدريك و آلدئيد بنزوئيك توليد مي شود كه سمي است بنابراين براي گرفتن روغن از اين هسته ها نبايد از آب استفاده كرد اسانس بادام تلخ : اين اسانس مايعي زلال و بيرنگ است كه در اثر كهنه شدن برنگ زرد كمرنگ در مي آيد . بوي آن قوي ، طعمش سوزاننده و تلخ و بسيار سمي است . اسانس بادام تلخ بسهولت با اكسيژن هوا تركيب و اكسيد مي شود . بنابراين بايد هميشه محتوي آن كاملا پر و در بسته بوده و در جاي تاريك و سرد نگاهدري شود .شكوفه و گل بادام : گل و شكوفه درخت بادام داراي بوي مطبوعي و طعم تلخ مي باشد پوست ميوه بادام : بصورت جوشانده مصرف مي شود . طرز تهيه آن به اين صورت است كه 50 گرم پوست بادام شيرين را در يك ليتر آب ريخته و مدت چند دقيقه آنرا مي جوشانند سپس آنرا صاف كرده و مصرف مي كنند .برگ درخت بادام: براي تهيه جوشانده برگ درخت بادام 50 گرم برگ درخت را در يك ليتر آب مي جوشانند و سپس صاف مي كنند .مغز بادام : معمولا بصورت خشك شده و خام و يا بوداده مصرف مي شود .شير بادام : شير بادام را از مغز بادام بو نداده و خام تهيه مي كنند . براي تهيه آن 50 گرم مغز بادام را كاملا آسياب كرده كه بصورت پودر در آيد . سپس مقدر 50 گرم شكر يا قند به آن اضافه كرده و با يك ليتر آب مخلوط مي كنند مايعي مانند شي بدست مي آيد .نوع ديگر شير بادام براي كودكان شير خوار و اطفال بسيار مفيد است و مي تواند جانشين شير مدر و يا مكمل آن باشد بدين ترتيب بدست مي آيد كه مقدر 50 گرم بادام را بمدت چند دقيقه در آب گرم قرار مي دهند تا پوست آن كنده شود سپس آنرا آسياب كرده و بصورت پودر در مي آيند و مقدر كمي آب را بان اضافه مي كنند و بهم مي زنند تا بشكل خمير در آيد سپس خمير حاصل را با يك ليتر آب مخلوط و بهم مي زنند و سپس مقدر 50 گرم عسل بآن اضافه مي كنند تا كاملا حل شود . اين مايع را از پارچه ململ مي گذرانند تا مايعي مانند شير از آن باقي بماند.البته اگر اشخاص بالغ بخواهند از شير بادام استفاده كنند احتياجي به صاف كردن آن نخواهد بود .طريقه ديگري كه آسان تر است بدين صورت مي باشد كه مقدر 50 گرم بادام پوست كنده يك ليتر آب و 50 گرم عسل يا شكر را در داخل مخلوط كن برقي بريزيد و تا مايعي مانند شير بدست آيد .

اسداله مهدی زاده بازدید : 808 پنجشنبه 02 آذر 1391 زمان : 12:48 نظرات (0)

رنگ امیزی بافت های گیاهی 1- جهت بي رنگ كردن بافت، برشهاي تهيه شده را در آب ژاول20% به مدت 15 الي 20 دقيقه بسته به نوع بافت از لحاظ نرم بودن آن و يا خشبي بودنش قرار مي دهيم تا اينكه آماده مراحل بعدي رنگ آميزي شود. 

2 - سپس برشها را با آب مقطر شستشو داده كه مي توانيد به دو شيوه عمل نمائيد، يا بافتها را بوسيله قلم مو كوچك از شيشه ساعتي محتوي آب ژاول به شيشه ساعتي ديگر كه محتوي آب مقطر است انتفال دهيد و يا اينكه با يك عدد قطره چكان آب ژاول را از شيشه ساعتي مذكور تخليه كنيد. در اين مرحله ترجيحاً عمل شستشو را دوبار انجام دهيد. چرا كه در صورت باقي ماندن آب ژاول در بافت گياهي، ماندگاري آن كم خواهد شد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 2647 پنجشنبه 22 تیر 1391 زمان : 13:00 نظرات (0)

 

بافتهاي گياهي

 

بافت به گروهی از سلولهای هم شکل و همکار گفته می‌شود. بافتهای گیاهی گروهی از سلولها هستند که دارای توانایی تقسیم بوده و مکررا تقسیم شده‌اند و به سلولهای تمایز یافته تبدیل شده‌اند.

مقدمه :

بافتها گروهی از سلولها هستند که خاستگاه یکسان دارند. انواع گوناگون از بافتها ریشه‌ها ، ساقه‌ها و برگها را بوجود می‌آورند. در پیکر همه گیاهان دو نوع بافت وجود دارد. بافتهای مریستمی و بافتهای بالغ. بافتهای مریستمی بافتهایی هستند که از سلولهای تمایز نیافته تشکیل شده اند و می‌توانند منشا و خاستگاه سایر بافتها باشند. بافتهای بالغ بافتهایی هستند که برحسب نیاز گیاه و بر طبق عملکرد آن قسمت از گیاه بوجود می‌آیند و کارهای مختلفی را انجام می‌دهند.

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 269
  • بازدید ماه : 828
  • بازدید سال : 6,399
  • بازدید کلی : 287,568