loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

جانور شناسی

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 44 پنجشنبه 01 تیر 1402 زمان : 9:10 نظرات (0)

معروف ترین جامعه از میان چهار نوع حشره ی " اجتماعی " موریانه ها ، مورچه ها ، زنبور های عسل و زنبور های بزرگ به زنبور عسل تعلق دارد . جمعیتی از این زنبور ها شامل سه طبقه اجتماعی با ساختمان بدنی کاملا مشخص است که عبارتند از یک ملکه ، ده ها یا صد ها زنبور نر و حدود 20 تا 80 هزار زنبور کارگر . ملکه و نرهای بدون نیش بارورند و عمل اصلی آنها تولید مثل کردن است . کارگر ها که جثه ای کوچکتر دارند ، همگی ماده های عقیمند . کارگر ها لانه یا کندو را می سازند ، از کلونی در برابر زنبور های غریبه و دشمنان محافظت می کنند ، غذا جمع می آورند ، به ملکه و نر ها غذا می دهند و از نوزادان پرستاری می کنند .

اسداله مهدی زاده بازدید : 40 جمعه 01 اردیبهشت 1402 زمان : 11:54 نظرات (0)

یکی از مهم ترین عوامل در تجاری سازی و تکثیر کارآمد گونه های ماهی، توانایی کنترل جنسیت است که روی تولید مثل، رشد و کیفیت محصول تأثیر می گذارد. اهمیت نسبت جنسی متعادل برای مدیریت مولدین بیشتر است، زیرا امکان توسعه برنامه های پرورش مناسب را فراهم می‌کند. با این حال، تولید جمعیت‌های تک‌جنسی در برخی از گونه‌ها مطلوب است، زیرا وجود دوشکلی جنسی، به دلیل تأثیر در رشد یا اولین زمان بلوغ جنسی، حتی در رنگ یا شکل، می‌تواند یک جنس را ارزشمندتر سازد. جنسیت در ماهی تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی می باشد. بر خلاف پستانداران و پرندگان، که ژن های اصلی بسیار حفاظت شده از طریق یک شبکه ژنتیکی مشخص مسئول تمایز گناد می باشند؛ مکانیسم های تعیین جنسیت متنوعی در ماهی گزارش شده است. در حال حاضر، شش ژن اصلی مختلف (dmY، gsdf، amhy، amhr2 ،sdY و sox3) گزارش شده اند که در تعیین جنسیت ماهی نقش دارند. شایع ترین عامل محیطی مؤثر بر جنسیت ماهی، دما می باشد که در تنظیم بیان ژن های درگیر در غدد جنسی اثر می گذارد. هدف این مقاله، بررسی عوامل ژنتیکی و محیطی مؤثر بر جنسیت ماهی و نیز کاربرد کنترل جنسیت در گونه های تجاری بود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 62 شنبه 01 بهمن 1401 زمان : 15:14 نظرات (0)

مغز یک عضو شگفت‌انگیز با وزن حدود یک کیلو و سیصد گرم است که تمام عملکردهای بدن را کنترل می‌کند، اطلاعات دریافتی از جهان پیرامون را تفسیر کرده و ماهیت ذهن و روح را نشان می‌دهد.

هوش، خلاقیت، احساس و حافظه برخی از موارد تحت کنترل مغز هستند. مغز که توسط جمجمه محافظت می‌شود، از مخ، مخچه، و ساقه یا تنه مغز تشکیل شده است. ساقه مغز نقش یک مرکز بازپخش را دارد که مخ و مخچه را به نخاع متصل می‌کند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 30 دوشنبه 02 آبان 1401 زمان : 17:11 نظرات (0)

عنکبوت‌ها نیز مانند ما انسان‌ها با هم متفاوت‌اند و شخصیت‌های مختلف نشان می‌دهند؛ برخی آرامش‌طلب‌اند ولی برخی دیگر ماجراجو هستند و خلقیات آنها مانند ما انسان‌ها تحت تأثیر آلودگی‌ها تغییر می‌کند. پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که نوعی آفت‌کش که بر علیه نوعی پروانه شب‌پرواز به کار می‌رود، چنین اثری دارد و بر عنکبوت جهنده که از این نوع پروانه تغذیه می‌کند اثر دارد. این پژوهش در شماره ژوئیه ۲۰۱۵ مجله Functional Ecology به چاپ رسیده است.

پژوهش‌های قبلی آشکار کرده بودند که هر قدر عنکبوت‌ها ماجراجوتر باشند، به قلمروهای دیگران بیشتر وارد می‌شوند و شکار بیشتری به دست می‌آورند. عنکبوت‌های آرامش‌طلب جنب‌وجوش کمتر دارند و نزدیک لانه خود می‌مانند و شکار کمتری به دست می‌آورند.

علت این تفاوت رفتار، تفاوت در مغز آنهاست. همان طور که داروهای مختلف بر انسان‌های مختلف اثرهای متفاوت دارند.

پژوهش‌هایی درباره اثر حشره‌کش فازمت phosmet روی شخصیت عنکبوت جهنده برنزی انجام گرفته است. این حشره‌کش برای از بین‌بردن نوعی پروانه که آفت بید‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون عنکبوت جهنده برنزی هم از این نوع پروانه تغذیه می‌کند، دوست باغداران به شمار می‌آید.

این پژوهشگران ۲۰۰ عنکبوت برنزی جهنده را از سه منطقه که در آنجا از حشره‌کش فازمت استفاده نشده، جمع‌آوری کردند و به آزمایشگاه بردند و شخصیت آنها را مورد بررسی قرار دادند.

آنان نخست هر عنکبوت را در ظرفی با ابعاد ۳۰ سانتی‌متر رها کردند. خطوط کف جعبه ۳۶ مربع ایجاد کرده بود. پژوهشگران سپس تعداد مربع‌هایی را که هر عنکبوت طی پنج دقیقه می‌پیماید ثبت کردند. افرادی که تعداد بیشتری مربع را پیموده بودند، ماجراجوتر به شمار آمدند.

در مرحله دوم آزمایش هر عنکبوت را در یک ظرف پتری گذاشتند و مگس سرکه را به‌عنوان غذا در اختیار آن قرار دادند. سپس زمان حمله عنکبوت به مگس سرکه و شکار آن را قبل از خوردن اندازه گرفتند. سریع‌ترین عنکبوت ماجراجوترین آنها به شمار آمد. آنان هر آزمایش را دوبار تکرار و میانگین نتایج را محاسبه کردند.

اگر چه ممکن است حشره‌کش‌ها بر عنکبوت‌ها بی‌اثر باشند، اما بر رفتار آنها و در نتیجه بقای آنها اثر می‌گذارند

اسداله مهدی زاده بازدید : 43 شنبه 11 بهمن 1399 زمان : 14:23 نظرات (0)

 مارماهی ها

مارماهيان Spiny ( خاردار ) كه به مار ماهيان مرداب نيز مشهورند، از اعضاء خانواده Mastacembelidae هستند. آنها در كشورهاي هند, پاكستان, سري لانكا, بنگلادش, نپال, ميانمار, تايلند, مالزي, ويتنام و اندونزي پراكنش يافته اند. مارماهيان خاردار, مار ماهيان حقيقي نيستند اما به دليل شباهت آنها به مار ماهي به اين نام خوانده مي شوند.

بدن كشيده شبيه مار با پوزه گوشتي دراز و باله دمي گرد كه از باله هاي پشتي و مخرجي مجزا است. رنگ بدن , قهوه اي متمايل به زرد كه با نوارها يا لكه هاي سياه متمايز شده اند. به دليل زيبايي, ساختار بدني باريك و كشيده, رنگارنگ بودن و رفتار شوخي آميز آنها بيشترين تقاضا را در عرصه تجارت ماهيان زينتي در دنيا دارند. مارماهيان خاردار بسيار مستعد بيماريهاي قارچي و باكتريايي هستند، بنابراين نياز به مراقبت ويژه پس از صدمات وارده خواهند داشت تا از شيوع بيماريها جلوگيري شود. اين ماهيان در آبهاي لب شور و شيرين زندگي مي كنند. از بين 12 گونه شناخته شده 2 گونه Macrognathus aculeatus و Mastacembelus armatus از جايگاه مهمي در بازار ماهيان زينتي برخوردارند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 58 شنبه 04 بهمن 1399 زمان : 20:14 نظرات (0)

کشف و ثبت جهانی گونه جدیدی از ماهیان توسط تیم تحقیقاتی گروه زیست شناسی دریا دانشگاه

تیم تحقیقاتی گروه زیست شناسی دریا دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه با همکاری دانشگاه Mie کشور ژاپن، گونه جدیدی از ماهیان را در آب های دریای عمان کشف، توصیف، نامگذاری و ثبت جهانی نمود.

کشف و ثبت جهانی گونه جدیدی از ماهیان توسط تیم تحقیقاتی گروه زیست شناسی دریا دانشگاه

دکتر محمد صادق علوی یگانه عضو هیأت علمی گروه زیست شناسی دریا دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن ماهی شناسی ایران، مینا خواجوی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد گروه زیست شناسی دریا و پروفسور Seishi Kimura در قالب یک پروژه تحقیقاتی مشترک این گونه جدید از خانواده اسبچه ماهیان با نام اسبچه ماهی مکران Deveximentum mekranensis را از آب های دریای عمان کشف، توصیف، نامگذاری و ثبت جهانی نمودند.
بنا به گفته محققان این پروژه، توصیف و ثبت آرایه جدید از مهره داران و بویژه ماهیان دریازی با توجه به پراکنش وسیع و دسترسی دشوار به آرایه های متناظر که عموما در منطقه یافت نمی شود، امری دشوار و نیازمند تحقیق و تلاش همه جانبه و همکاری های بین المللی است.
گفتنی است این اکتشاف با مستندات ژنتیکی و ریخت شناسی در قالب مقاله ای در مجله تخصصی و معتبر تحقیقات ماهی شناسی؛ Ichthyological Research منتشر شده و گونه به نام باستانی دریای عمان؛ "مکران" نامگذاری شده است. نمونه های هلوتایپ گونه فوق در کلکسیون جانوران آبزی دانشگاه در محل دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی نور با کد TAC1223F ثبت جهانی گردیده و نگهداری می شود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 438 پنجشنبه 25 مهر 1392 زمان : 11:38 نظرات (0)

راهبردهای دفاعی حشرات

حشرات گروهی از جانوران اند که رنگهای گوناگونی را به نمایش گذاشته اند ،این مسئله به خصوص در مورد پروانه ها ،شب پره ها و سوسک ها واقعیت دارد .حتی در درون یک گونه ممکن است الگوهای رنگی در فصول مختلف بسیار متغیر باشد،حتی ممکن است رنگ جنس نر و جنس ماده با هم متفاوت باشد.برخی از الگوهای رنگی وپیکربندی در حشرات برای گول زدن صیادان سازش یافته اند مانند الگوهایی که به منظورتقلید(شباهت به گونه سمی توسط یک گونه غیر سمی)رنگ امیزی هشداردهنده واستتار(هم رنگ شدن یا شکل برای عدم جلب توجه)انجام می شوند.

حشرات علاوه بر رنگ روش های دیگری نیز برای محافظت ازخویش دارند.اسکلت خارجی در بسیاری موارد یک محافظ خوب محسوب می شود.بعضی از حشرات ،مانند ساس های بد بو رایحه و طعم بسیار بد ودافع ایجاد می کنند بعضی دیگر با راهبردهای تهاجمی موثر از خود دفاع می کنند در حالی سایر حشرات هنگام احساس خطر در دویدن به سوی پناهگاه سریع عمل می کنند.

بسیاری از حشرات در میدان نبرد ،از مواد شیمیایی متنوعی استفاده میکنند .بعضی از آنها برای عقب راندن مهاجم از مزیت طعم و بوی بد یا خواص سمی خود سود می برند .بعضی حشرات مواد سمی ترشح می کنند که به صورت مکانیکی جلو تهاجم صیاد را می گیرد.کرمینه بعضی پروانه های مونارک،همانند برخی از گونه های گیاه استبرق یا گیاه برگه شیر  گلیکوزیدهای قلبی تولید می کنند،این مواد طعم ناخوشایندی به لارو وپروانه بالغ می دهندکه موجب ایجاد تهوع در پرندگان صیاد می شود .از طرف دیگر سوسک های آتشین (بمب انداز)افشانه سوزانندهای ایجاد میکنندکه درمقابله بامورچه های مهاجم یا سایر دشمنان کارایی بسیاری دارد.

ستیز بین شکار و شکارچی در تکامل راهکارهای دفاعی جاندارانی که شکار بالقوه محسوب می شوند،به نوعی مهارت هنری تبدیل شده است.بسیاری از جانوران لذیذ از طریق انطباق رنگ زمینه محیط یا مشابهت با برخی اشیای غیر خوراکی محیط اطراف(مانند چوب)از دید صیاد پنهان می شوند.این نوع راهکار دفاعی ،استتار نامیده می شود.جانوران سمی یا ناخوشایند،برخلاف راهکار دفاعی استتاری،راهبرد به نمایش گذاشتن خود رابا رنگهای روشن و مشهودرابرگزیده اند.

زمانی که یک جاندار ناخوشاینددارای رنگهای هشدار دهنده باشد،مزایای فریبکاری برای یک شکار خوش طعم افزایش می یابد،جانداران غیر سمی می توانندباتقلید از جانداران غیر سمی،صیادان بالقوه رل بفریبنداین پدیده تقلید باتزی نامیده میشود.مارهای مرجانی وپروانه های مونارک هر دو سمی ودارای رنگهای روشن اند.مارهای مرجانی دارای نیش کشنده اند وپروانه های مونارک به این علت که کرمینه آنهااز نوعی گیاه شیرابه دار تغذیه و سم ان راذخیره می کند،مسموم کننده است.هر دو گونه توسط  گونه های مقلد (سلطان مار آریزونایک گونه غیر سمی است که از طرح رنگ آمیزی مار مرجانی تقلید می کند)مورد تقلید قرار گرفته اند.گونه هایی که سمی نیستنداما الگوی طرح ورنگ شبیه گونه سمی دارند،مقلد نامیده می شوند.

در نوع دیگری از تقلید کهتقلید مولری نامیده می شود،دو یا چند گونه سمی به یکدیگر شباهت دارند.یک جانور سمی از مشابهت با طرح و نقش جانور سمی دیگر چه سودی می برد؟پاسخ این است که یک جانورشکارچی فقط کافی است که سمی بودن یک گونه راتجربه کندتا از همه گونه های مشابه دوری کند.

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 457 چهارشنبه 02 مرداد 1392 زمان : 10:48 نظرات (0)

دانشمندان دانشگاه لیدز، نوعی حشره را شناسایی کرده‌اند که بالاترین شنوایی را در دنیای حیوانات داشته و 150 برابر حساستر از حس شنوایی انسان است.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شب‌پره بزرگ موم‌خوار(Galleria mellonella) در کندوی عسل تخم‌ریزی کرده و لاروهای آن از موم و ضایعات این کندوها تغذیه می‌کنند.

 

اکنون پژوهش جدیدی که در مجله Biology Letters منتشر شده، نشان داده که این موجود از حساسیت فرکانسی بسیار بالا در گوش ساده ساخت خود برخوردار است.

 

                                              219-5.JPG

اسداله مهدی زاده بازدید : 620 جمعه 21 تیر 1392 زمان : 11:23 نظرات (0)

جام علمی: برخی حیوانات در دنیا هستند که می توانند در بدن خود نور ایجاد کنند. این حیوانات به عنوان شب تاب شناخته می شوند و البته از جمله نادرترین حیوانات به شمار می روند. در بدن این حیوانات غالبا فلورسنت های خاصی دیده می شود که این خاصیت شب تابی را ایجاد می کند.

 

** ماهی مرکب هاوایی

در اعماق اقیانوس ها که تاریکی محض وجود دارد یک ماهی همیشه نورانی به نظر می رسد. ماهی مرکب هاوایی دارای اندام های خاصی است که می توانند نور تولید کنند. آن ها با استفاده از پروتئین های مصرفی این نور را تولید کرده و جالب است که می توانند آن را کنترل هم بکنند به طوری که برای مشاهده مسیرش نور را روشن می کند اما با دیدن یک شکارچی سریع میزان نور را ضعیف کرده و پنهان می شود. آن ها قادرند میزان پرنگی و کمرنگی نور را کنترل کنند.

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 460 سه شنبه 04 تیر 1392 زمان : 23:43 نظرات (0)

عنکبوتها با نور فرابنفش جفت يابي مي کنند

تحقيقات جديد دانشمندان نشان مي‌دهد عنكبوتها با استفاده از چشمان خود قادر به دريافت نور فرابنفش هستند و به نظر مي‌رسد از اين توانايي براي جفت‌يابي استفاده مي‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  خبرگزاري آسوشيتدپرس، محققان دانشگاه ملي سنگاپور در مطالعه‌اي جديد متوجه شدند در عنكبوتهاي موسوم به عنكبوتهاي پرنده(?Umbratica? ? ،(Cosmophasis?هم نوع نر و هم نوع ماده عنكبوت داراي نشانهايي روي سر و نيز پاهاي خود هستند كه در صورت وجود نور فرابنفش، در همين طيف نوري شروع به تابش مي‌كنند. پيش از اين برخي تحقيقات نشان داده بود بسياري از حيوانات براي يافتن غذا، جهت‌يابي و نيز انتخاب جفت، از قابليت ديد نور فرابنفش استفاده مي‌كنند. با توجه به اينكه عنكبوتهاي پرنده داراي چشمان بزرگ و قدرتمندي هستند و اندام آنها نيز داراي رنگها و نقوش متنوع است، محققان فرضيه توانايي استفاده اين جانداران از نور فرابنش را مورد آزمايش قرار دادند.
بدين منظور دانشمندان جفت‌هاي نر و ماده از اين عنكبوتها را در محيطهايي كه داراي نور با طيف كامل، شامل نور فرابنفش و نيز محيطهايي كه نور بدون طيف فرابنفش در آنها وجود داشت قرار دادند و رفتار عنكبوتهاي نر و ماده را بررسي كردند.
نتايج اين مطالعه نشان داد در محيطهاي فاقد نور فرابنفش، عنكبوتهاي نر و ماده توجهي به يكديگر نمي‌كنند اما در صورت وجود نور فرابنفش، اين بندپايان جذب يكديگر مي‌شوند.
به گفته "ديكين لي" محقق دانشگاه ملي سنگاپور"، نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد برخلاف انسانها كه قادر به ديدن نور فرابنفش نيستند، عنكبوتهاي پرنده نور فرابنفش را مي‌بينند و از آن براي ارتباط با يكديگر در هنگام جفتيابي استفاده مي‌كنند

عنکبوتها با نور فرابنفش جفت يابي مي کنند
تحقيقات جديد دانشمندان نشان مي‌دهد عنكبوتها با استفاده از چشمان خود قادر به دريافت نور فرابنفش هستند و به نظر مي‌رسد از اين توانايي براي جفت‌يابي استفاده مي‌كنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  خبرگزاري آسوشيتدپرس، محققان دانشگاه ملي سنگاپور در مطالعه‌اي جديد متوجه شدند در عنكبوتهاي موسوم به عنكبوتهاي پرنده(?Umbratica? ? ،(Cosmophasis?هم نوع نر و هم نوع ماده عنكبوت داراي نشانهايي روي سر و نيز پاهاي خود هستند كه در صورت وجود نور فرابنفش، در همين طيف نوري شروع به تابش مي‌كنند. پيش از اين برخي تحقيقات نشان داده بود بسياري از حيوانات براي يافتن غذا، جهت‌يابي و نيز انتخاب جفت، از قابليت ديد نور فرابنفش استفاده مي‌كنند. با توجه به اينكه عنكبوتهاي پرنده داراي چشمان بزرگ و قدرتمندي هستند و اندام آنها نيز داراي رنگها و نقوش متنوع است، محققان فرضيه توانايي استفاده اين جانداران از نور فرابنش را مورد آزمايش قرار دادند.
بدين منظور دانشمندان جفت‌هاي نر و ماده از اين عنكبوتها را در محيطهايي كه داراي نور با طيف كامل، شامل نور فرابنفش و نيز محيطهايي كه نور بدون طيف فرابنفش در آنها وجود داشت قرار دادند و رفتار عنكبوتهاي نر و ماده را بررسي كردند.
نتايج اين مطالعه نشان داد در محيطهاي فاقد نور فرابنفش، عنكبوتهاي نر و ماده توجهي به يكديگر نمي‌كنند اما در صورت وجود نور فرابنفش، اين بندپايان جذب يكديگر مي‌شوند. به گفته "ديكين لي" محقق دانشگاه ملي سنگاپور"، نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد برخلاف انسانها كه قادر به ديدن نور فرابنفش نيستند، عنكبوتهاي پرنده نور فرابنفش
را مي‌بينند و از آن براي ارتباط با يكديگر در هنگام جفتيابي استفاده مي‌كنند

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 670 شنبه 03 فروردین 1392 زمان : 0:12 نظرات (0)

نقش پذيري:

هر چند كه برخي از جمله هس ( Hess)معتقدند كه نقش پذيري را بايد به عنوان گروه جداگانه اي از يادگيري ها در نظر گرفت ، اما احتمالا ً اكثريت كساني كه در مطالعات صحرايي در گير هستند با اين نظر موافق نبوده و آن را نا درست مي دانند.غالبا ً گفته مي شود كه مشخصه ي نقش پذيري بافت آن است ، نه محتوايش.در عين حال از آنجا كه اين نوع يادگيري خاص اوايل زندگي بوده و به دريافت اولين محرك هاي محيط خارجي محدود مي شود ، لذا بايد گفت نقش پذيري از مشاهداتي تشكيل يافته كه با ساير انواع متداول در يادگيري  هاي ديگر تفاوت دارد .اولين مشاهدات منظم در اين مورد را اسپالدينگ انجام داده است . او دريافت كه جوجه هاي مرغ در دو سه روزگي هر چيز متحركي را تعقيب مي كنند . اما لورنز به عنوان يك اتولوژيست اولين كسي بود كه موضوع را براي رفتارشناسان مطرح نمود.او نقش پذيري را به عنوان يك فرايند يادگيري خاص مي شناسد كه به كمك آن جوجه هاي پرندگان پريكوشال ( آن هايي كه از بدو شكافتن پوسته راه مي روند و در لانه نمي مانند ) با چهره ي مادري ارتباط برقرار مي سازند.البته طبيعتا ً آن چيز هميشه مادر واقعي آن هاست ، اما جوجه ها با هر شي ء متحركي نيز پيوند برقرار مي كنندو در مراحل بعدي آن ر ا مادر خود تلقي مي نمايند .  لورنز نقش پذيري را بر خلاف ساير فرم هاي يادگيري ، فرايندي غير قابل برگشت و محدود به دوره ي كوتاه و حساسي درست پس از سر برآوردن از تخم مي داند و به علاوه معتقد است كه انتخاب مادر در جوجگي بر انتخاب زوج در هنگام بلوغ تأثير مي گذارد . امروزه اهميت نقش پذيري در بين حشرات و پستانداران نيز مورد توجه قرار گرفته است. منظور از دوره ي حساس نقش پذيري ، دوره اي است كه طي آن برخورد پرنده با شي ء موجب برقراري اتصال مي شود . اين دوره را دوره ي بحراني نيز مي نامند . درجه ي مشخص بودن اين دوره تا حدودي به دقت ضوابط مورد نظر بستگي دارد. اگر ضابطه ي مورد نظر تعقيب جوجه پس از اولين برخورد با شي ء باشد، در آن صورت دوره ي حساس در بسياري از جوجه هاي پرندگان پريكو شال ده روز اول پس از برآمدن از تخم است. اما اگر ضابطه برقراري پيوند با دوام به دنبال اولين برخورد باشد، دوره ي حساس بسيار محدودتر خواهد بود.

گايتون دريافت كه جوجه هاي مرغ اگر به صورت دسته جمعي نگهداري شوند ، پس از طي سه روز نسبت به اشياي متحرك واكنش ندارند ، اما اگر در انزوا پرورش يابند حساسيت خويش را بسيار طولاني تر حفظ خواهند نمود. بنا بر اين جوجه هايي كه به صورت اجتماعي پرورش يافته اند ، نسبت به يكديگر نقش مي پذيرندو پرورش دسته جمعي موجب محدود شدن دوره ي حساس مي شود.

منبع:كتاب مقدمه اي بر رفتارشناسي – ترجمه عبدالحسين وهاب زاده

اسداله مهدی زاده بازدید : 693 پنجشنبه 05 مرداد 1391 زمان : 19:19 نظرات (0)

مورچه

در نازك بالان، تعیین جنسیت به وسیله ی تعداد كروموزوم (پلوئیدیسم ) انجام می شود. به این معنی كه نرها هاپلوئید (n-كروموزومی ) و ماده ها دیپلوئید (۲n-كروموزومی ) هستند.
به عبارت دیگر، نرها در نازك بالان بیشتر حالت انگلی و حاشیه ای داشته و كاركرد اصلی شان بارور كردن ماده هاست . به همین دلیل هم هست كه معمولاِ در جوامع حقیقی این حشرات، جز در فصل جفتگیری و برای مدتی اندك جنس نر دیده نمی شود. این پدیده در مورچگان، كه كاملترین جوامع زنبوری را تشكیل می دهند، به شكلی افراطی تر دیده می شود. عجیبترین، متنوعترین، و پیچیده ترین شكل رفتار اجتماعی حقیقی را در مورچگان می توان یافت. این موجودات، احتمالاِ بیست هزار گونه دارند، كه 8800 گونه ی آن شناسایی شده است. این انبوه گونه ها در دوازده زیرخانواده و چندین قبیله مرتب شده اند، و تقریباِ در تمام بومهای فعال زمین -به جز قطبها- یافت می شوند. کافی است به یاد بیاوریم كه كل راسته ی پستانداران چهار هزار گونه دارد، تا به تنوع چشمگیر این موجودات آگاه شویم.
ساختار جوامع مورچگان : كلنی مورچگان به طور عمده از ماده هایی تشكیل شده است كه به همراه مادرشان زندگی می كنند. این كلنی ها، معمولاِ توسط یك یا چند ماده ی بارور كه بعدها به ملكه تبدیل می شوند، بنیانگذاری می گردند. ماده ی بارور، پس از پرواز عروسی و جفتگیری با چند نر، بر روی زمین می نشینند و با بریدن بال خود، به تنهایی یا به همراه تعداد كمی از ماده های هم گونه ومعمولاِ خویشاوندشان، حفره ای در زمین ایجاد می كنند. این حفره به زودی به حجره ی كوچكی تبدیل می شود كه ماده (ها) در آن ساكن می شوند و اولین سری تخمهای خود را می گذارند. این تخمهای اولیه معمولاِ توسط خود ماده خورده می شوند تا نیروی لازم برای پرستاری از فرزندان بعدی برایشان فراهم شود. سری بعدی تخمگذاری، به پیدایش كارگرانی كوچك و همه كاره و ترسو منتهی می شود كه عمری كوتاه دارند و برای ملكه (ها) غذا گردآوری می كنند. این كارگران كوچك به زودی می میرند و جای خود را به كارگران نسل دوم می دهند كه تعدادی بیشتر و اندازه ای بزرگتر دارند. این كارگرها كلنی را توسعه داده، از تخمهای ملكه مراقبت می كنند، و دفاع و تغذیه از وابستگان به كلنی و به ویژه ملكه را بر عهده می گیرند. در این مرحله اگر چند ماده در كلنی بارور باشند، معمولاِ جنگی در می گیرد و فرزندان ملكه ی بارورتر -كه تعدادشان بیشتر است - سایر ملكه ها را می كشند و رقابت ملكه ها بر سر تخمگذاری را خاتمه می دهند.
كارگران به تدریج تعدادی بیشتر پیدا می كنند و بسته به گونه و محیط زیست خود، كارهای تخصصی گوناگونی را بر عهده می گیرند. ناگفته پیداست كه تمام كارگران ماده هستند، و بسته به تغذیه و نیاز كلنی، درجات مختلفی از رشد را نشان می دهند و به این ترتیب می توانند زیر اثر عاملی به نام Allometry -یعنی سرعت رشد ناهمگن در اندامهای مختلف - اشكال و اندازه های متفاوتی به خود بگیرند. وقتی كلنی به اندازه ی كافی رشد كرد و تعداد كارگران و حجم منابع پایه ی آن از آستانه ی خاصی گذشت، كاركرد جدیدی در كلنی پدیدار می شود و آن عبارت است از تولید مثل كلنی . این عمل به چند شكل انجام می شود. ساده ترین راه، تولید نرها و ماده های باروری است كه پس از پرواز جفتگیری كنند و ملكه های بارور چرخه را از سر بگیرند. راه دیگر، پیدایش ملكه هایی جدید در داخل كلنی است كه می توانند به همراه گروهی از نرها و كارگران هجرت كنند و لانه ی جدیدی را احداث كنند.

منبع: حشرات اجتماعی از نگاه جامعه شناسی زیستی

اسداله مهدی زاده بازدید : 791 پنجشنبه 05 مرداد 1391 زمان : 13:07 نظرات (0)
کَکِ آبی، رکورد دار بیشترین تعداد ژن‌
هنگامی كه زیست شناسان پیشرو در اواخر دهه ۱۹۹۰ مشغول تعیین توالی بازها در ژنوم انسان بودند بر سر اینكه سه میلیارد جفت بازی كه DNA ما را می سازد حاوی چه تعداد ژن است با یكدیگر شرط بستند. حدس های اندكی به حقیقت نزدیك بودند.



 


حدود یك دهه پیش خرد متعارف بر آن بود كه ما برای انجام هزاران فرایند سلولی كه كاركرد بدن ما را حفظ می كنند به چیزی حدود ۱۰۰ هزار ژن نیاز داریم. اما در نهایت معلوم شد كه ما فقط در حدود ۲۵ هزار ژن داریم- تقریباً هم تعداد با ژن های گیاه گلدار كوچكی به نام Arabidopsis و اندكی بیشتر از كرم Caenorhabditis elegans.





این شگفتی بزرگ به شناختی كه در میان دانشمندان پدید می آمد نیروی تازه ای بخشید: ژنوم ما و پستانداران دیگر نسبت به آنچه زمانی به نظر می آمد پیچیده ترند و از انعطاف پذیری بسیار بیشتری برخوردار هستند.

کک آبی ممکن است تنها شکلی ساده از حیات برکه‌ای باشد؛ اما از لحاظ پیچیدگی ژنتیکی و رفتارهای زیستی و جنسی بسیار منحصر به‌ فرد است و با 31 هزار ژن، حتی روی دست انسان 23 هزار ژنی زده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دانشمندان دانشگاه ایندیانا به تازگی دریافته‌اند که این موجود یک میلی‌متری بیشتر از هر موجود شناخته ‌شده دیگری ژن دارد! در حالت کلی حدود 31 هزار ژن در دی‌.ان‌.ای این کک وجود دارد؛ در حالی‌که انسان‌ها حدود 23 هزار ژن دارند.

دافنیا ژولکس ‌یکی از انواع متداول کک آبی، اولین سخت‌پوستی است که از یک طرح نشانگر توالی شیمیایی که کد ژنتیکی یا ژنوم را می‌سازد برخوردار است. در نگاه اول، دافنیا با بدن شفاف، اندام‌های مجهز به مفصل کاذب، چشم‌های مرکب و سیستم ساده عصبی و گردش خون، جانداری بسیار معمولی به نظر می‌رسد؛ اما ژنوم این جاندار نه ‌تنها بسیار بزرگ بوده بلکه سرشار از شگفتی است.

به گفته دانشمندان، بیش از یک سوم ژن‌های دافنیا در هیچ موجود زنده دیگری ثبت نشده است. ترکیب ژنتیکی عجیب این کک رفتارهای غیر معمولی را منعکس می‌کند که از مدت‌ها پیش مورد بررسی دانشمندان قرار گرفته است.

همچنین این حیوان از خود واکنش‌های منحصر به فردی در برابر استرس نشان می‌دهد. دافنیا همچنین می‌تواند خود را با طیف‌های وسیعی از اسیدیته، سموم، غلظت‌های اکسیژن، کیفیت غذا و دما وفق دهد. این موجودات قادر به تولید مثل جنسی و غیر‌جنسی هستند. آنها در نبود جنس نر به صورت کلونال تکثیر می‌شوند تا این‌که شرایط سخت محیطی آنها را مجبور به جفت‌گیری کند.

به گفته محققان، نرخ بالای تکثیر ژن در دافنیا دلیل اصلی برخورداری این حیوان از این تعداد بالای ژن است. این نرخ سه برابر بیشتر از سایر بی‌مهرگان و 30 درصد بیش‌تر از انسان‌هاست.

اسداله مهدی زاده بازدید : 760 دوشنبه 26 تیر 1391 زمان : 18:06 نظرات (0)

   

مرغ عشق

 

 

 

مرغ عشق پرنده ایست اهلی از نژاد طوطی. وطن اصلی این پرنده همچون بسیاری از طوطی سانان دیگر، سرزمین استرالیا است. نژاد: کلاسه: پرندگان (Aves) دسته: psittaciformes خانواده: Melopsitacus نوع: Undulatus

تاریخچه: این پرنده، اولین بارتوسط زیست شناسی به نام سر جان گلد در سال ۱۸۴۰ به انگلستان برده شد. موج تقاضا برای این پرنده موجب شد تا کشتی های زیادی دست به کار انتقال این پرندگان به اروپا، بخصوص انگلستان، هلند و بلژیک بزنند. کشتی ها مرغ عشق ها را در دسته های چند ده هزارتایی حمل می کردند . در طول سفر چند هفته ای، فقط تعداد اندکی از آنان سالم به اروپا می رسیدند. به زودی این پرنده اهلی شد و از طریق انگلستان به تمام دنیا منتقل شد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 2647 پنجشنبه 22 تیر 1391 زمان : 13:00 نظرات (0)

 

بافتهاي گياهي

 

بافت به گروهی از سلولهای هم شکل و همکار گفته می‌شود. بافتهای گیاهی گروهی از سلولها هستند که دارای توانایی تقسیم بوده و مکررا تقسیم شده‌اند و به سلولهای تمایز یافته تبدیل شده‌اند.

مقدمه :

بافتها گروهی از سلولها هستند که خاستگاه یکسان دارند. انواع گوناگون از بافتها ریشه‌ها ، ساقه‌ها و برگها را بوجود می‌آورند. در پیکر همه گیاهان دو نوع بافت وجود دارد. بافتهای مریستمی و بافتهای بالغ. بافتهای مریستمی بافتهایی هستند که از سلولهای تمایز نیافته تشکیل شده اند و می‌توانند منشا و خاستگاه سایر بافتها باشند. بافتهای بالغ بافتهایی هستند که برحسب نیاز گیاه و بر طبق عملکرد آن قسمت از گیاه بوجود می‌آیند و کارهای مختلفی را انجام می‌دهند.

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 213
  • بازدید ماه : 772
  • بازدید سال : 6,343
  • بازدید کلی : 287,512