loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

میکروب شناسی

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 29 جمعه 15 مهر 1401 زمان : 12:48 نظرات (0)

 

ویروس ها می توانند با انتشار از فضای خارج سلولی از سلول های آلوده به سلول غیرآلوده انتقال یابند. به این فرآیند، انتقال عاری از سلول (cell-free transmission) گفته می شود (شکل 1A). متقابل به فرآیندی است که در آن ویروس های متصل به سطح سلول به کمک اتصالات سلولی به سلول های مجاور منجر به آلودگی سازی می شود، انتقال سلول به سلول نامیده می شود (برای مرور منابع 1 تا 5 را ببینید). انتقال وابسته به اتصال، بسته به اینکه آیا سلولهای آلوده شده اند یا نه، به چند دسته تقسیم می شوند. ویروس های سلول های عامل بیماری در ایجاد اتصال به سلول با سلول غیرآلوده، به وسیله مفهوم سیناپس ویروس توضیح داده می شود (شکل 1B) (6 و 7). در مقابل، سلول های انتقال دهنده آلوده نشده در به دام انداختن ویروس ها و انتقالشان به هدف مورد نظر، تراآلودگی (trans-infection) نامیده می شود (شکل 1C) (8 و 9).

اتصال سلول به سلولی که طی تراآلودگی ایجاد می‌شود نیز سیناپس آلوده کننده نامیده می‌شود (9). در محیط in vitro ، اتصال به اتصال در بسیاری از ویروس های پوشش دار شامل ویروس های ایمنی انسانی (HIV)، ویروس تی-لنفوتروپیک انسانی (HTLV) و ویروس لوسمی موشی (MLV) دیده شده است (6، 10، 11 و 12). ). انتقال ذرات ویروسی با استفاده از تکنیک میکروسکوپی سلول‌های زنده (تصویربرداری زنده) در بین فیبروبلاستهای آلوده و آلوده، سلولهای T ویروسی و آلوده نشده، بین سلولهای دندریتی (DCs) و سلولهای T، و همچنین بین ماکروفاژها و سلولهای T رؤیت شده است. (14-10). سیناپس های ویروسی و تراآلودگی در حیوانات زنده نیز گزارش شده اند و این امر امکان انتشار ویروسی به وسیله هر دو فرآیند ذکر شده را در شرایط in vivo نشان می دهد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 48 جمعه 01 بهمن 1400 زمان : 10:56 نظرات (0)

چکیده

مدت زمان کوتاهی پس از ظهور ویروس کرونای جدید و مشاهده‌ی سندروم شدیدی (SARS-CoV-2 or COVID-19) که ایجاد می‌کند، گروه‌های بسیاری در سراسر جهان به دنبال درمان و همچنین تهیه‌ی واکسن برای آن برآمدند. یکی از تلاش‌هایی که برای درمان آن صورت پذیرفت؛ تجویز عوامل ضدویروسی وسیع‌الطیف موجود است. جهت آماده‌سازی واکسن علیه ویروس کرونا نیز، واکسن‌ها‌ی بر پایه‌ی اسیدهای نوکلئیک بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کلیدواژگان: درمان، کووید-19، واکسن

در اواخر سال 2019، بیمارانی با علائم ذات‌الریه‌ی ویروسی در ووهان، چین، گزارش شدند و به سرعت ویروس کرونای جدیدی به عنوان عامل بیماری‌زایی که منجر به سندرم حاد تنفسی (SARS-CoV-2) یا کووید-19[1] می‌شود، شناسایی شد. غیرقابل پیش بینی بودن این بیماری که به طور گسترده‌ای گزارش شده است، به این دلیل است که برخی از افراد آلوده بدون علامت هستند؛ برخی علائم خفیف شبیه به آنفولانزا دارند در حالی که سایر افراد بدشانس از عوارض عمده‌ای رنج می‌برند. مجاری تنفسی تحتانی، محلی که ریزش بسیار زیاد ویروس به آن مشاهده شده است، عامل اصلی علائم شدید این بیماری است. بدن، خود با پاسخ ایمنی افزایش یافته برای تخریب سلول‌های آلوده به ویروس به جنگ با آن‌ها رفته و از خود دفاع می‌کند که متأسفانه به علت التهاب بافتی منجر به انسداد کیسه های هوایی در ریه و کاهش عمق تنفس می‌شود که در برخی بیماران با شرایطی تحت عنوان "سندروم زجر تنفسی حاد"[2] همراه شده و می‌تواند منجر به مرگ شود (1). از جولای 2020 در جهان بیش از 10 میلیون مورد تأئید شده‌ی مبتلا به عفونت ویروس کرونا و بیش از 500 هزار مرگ گزارش شده است. اگرچه تاکنون مشخص شده است که به لحاظ تبارزایشی به ویروس شبه سارس جدا شده از خفاش‌های نعل اسبی شباهت دارد (Rhinolophussinicus) اماظهور این ویروس همچنان مورد بحث است (2). بر خلاف "سارس"[3] و"مِرس" (سندرم تنفسی خاورمیانه)[4]، سایر بیماری‌های کروناویروسی مشترک بین انسان و حیوان، کووید-19 توسط سازمان جهانی بهداشت [5]WHO)) همه‌گیر[6] اعلام شده است.

اسداله مهدی زاده بازدید : 50 دوشنبه 29 دی 1399 زمان : 16:02 نظرات (0)

واژه «کروناویروس» از کلمه زبان لاتین "corōna" یا کلمه یونانی "κορώνη" به معنی تاج یا هاله گرفته شده‌است. این واژه به مشخصهٔ ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی، یا تاج خورشیدی است. از این رو کروناویروس را «ویروس تاج‌دار» نیز می‌نامند.[۷][۸]

اسداله مهدی زاده بازدید : 39 دوشنبه 29 دی 1399 زمان : 13:49 نظرات (0)

 

 
 
 
گاما فاژ، نمونه‌ای از یک ویروس

ویروس‌شناسی (به انگلیسی Virology) شاخه‌ای از میکروبیولوژی می‌باشد. ویروس‌شناسی علم مطالعه ویروس‌ها می‌باشد، که ذراتی بسیار ریز و غیر میکروسکوپی می‌باشند. ویروس‌ها انگل‌های داخل سلولی بوده در مواد ژنتیکی آن‌ها در پوششی پروتئینی جای دارند. ویروس‌ها را از لحاظ ساختار آنها، طبقه‌بندی و تکامل، نحوه عفونی کردن و چگونگی تخریب سلول میزبان، چگونگی تعامل با ارگانیسم میزبان و سیستم ایمنی آن، بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند، تکنیک‌های جداسازی و کشت آن‌ها و استفاده آن‌ها در مطالعات تحقیقاتی و درمان، مورد مطالعه قرار می‌دهند. ویروس‌شناسی در دو زیر شاخه میکروبیولوژی و پزشکی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.[

اسداله مهدی زاده بازدید : 418 دوشنبه 06 بهمن 1393 زمان : 16:06 نظرات (0)

بیورزونانس چیست؟

 
 

دانش رزونانس متدی است که در آن از توانایی های امواج استفاده میشود و علم فیزیک دراینجا برای رشته های مختلف میتواند خدمات شایانی انجام دهد ،و عجیب این است که اساس آن از لحاظ فیزیک بسیار ساده می باشد.به این ترتیب که دو ارتعاش هم فرکانس وقتی بهم میرسند یکدیگر را تشدید می کنند، مانند دو موج دریا که وقتی در یک جهت بهم برخورد میکنند بزرگتر میشوند.استفاده از امواج ،دانشی است که امروزه توجه دانشمندان زیادی رابه خود جلب کرده است امواج می توانند دارای خاصیتهای  مختلفی باشند اما دو مورد خیلی مهم این خواص خیلی کاربرد دارد ، به این ترتیب که ایجاد تشدید(یا رزونانس) هم میتواند باعث تخریب شود و هم میتواند کمک به تشخیص حضور و یا عدم حضور موردی مهم باشد.

از این خاصیت امواج دانشمندان برای بهتر شدن زندگی انسانها بهره میبرند،به عنوان مثال در صنعت برای پیداکردن ترکهای لوله های گازو نفت با ارسال فرکانسهای ویژه و دریافت رزونانس آنها می توانند تشخیص بدهند که آیا در طول لوله ترکهای بزرگ و کوچک وجود دارد یا نه !  از همین خاصیت رزونانس برای تمیز کردن درون لوله های کارخانه ها استفاده میکنند،یعنی با ارسال امواج رسوبات به درون لوله ها ،شرایطی ایجاد میشود که باعث تخریب و تخلیه این رسوبات می گردند. والبته شما میتوانید تصور کنید که استفاده از تکنولوژی امواج در این موارد چقدر کار را ساده کرده است ، چرا که  پیدا کردن یک ترک کوچک در طول صدها کیلومتر لوله، اگر از ارسال امواج  استفاده نشود بسیار کار طاقت فرسا و وقت گیری  خواهد بود . و یا اگر قرار باشد درون لوله ها راتمیز کنند باید چه هزینه گزافی را برای تعطیل کردن کارخانه و در آوردن لوله ها بپردازند!

اسداله مهدی زاده بازدید : 504 شنبه 03 فروردین 1392 زمان : 0:29 نظرات (0)


احياي نيتروژن گازي جو به آمونياك ، تثبيت نيتروژن نام دارد . از آنجايي كه ميزان آمونياك و نيترات اغلب پايين بوده و  فقط آركي باكتري ها و باكتري هاي كمي مي توانند اين عمل را انجام دهند ، ميزان اين فرايند ، رشد گياهان را در بسياري از شرايط محدود مي كند . تثبيت نيتروژن در باكتري هاي زير ديده مي شوند :

  1. باكتري هاي آزاد زي و آركي باكتري ها مثل Azotobacter  ، Clostridium ، Methanococcus و Klebsiella
  2. باكتري هايي كه با گياها ني مانند بقولات همزيستي دارند. مثل Rhizobium
  3. ساير باكتري ها مانند  Nostoc ، Anabaena و Trichodesmia

( 4  ATP به ازاي هر جفت الكترون مورد نياز است .) الكترون ها به وسيله ي فردوكسين كه به طرق مختلف احيا مي گردد ، تأمين مي گردد. ( به روش هاي زير ) :

  1. فتوسنتز در سيانوباكتري ها
  2. فرايند تنفس در تثبيت كننده هاي نيتروژن هوازي
  3. تخمير در باكتري هاي بي هوازي
اسداله مهدی زاده بازدید : 679 شنبه 03 فروردین 1392 زمان : 0:09 نظرات (0)

اگزوتوكسين ها:

پلي پپتيد و بسیار سمی مي باشند و توسط  گونه هایی از باکتریهای گرم منفی و مثبت تولید می شوند . اگزوتوکسین های باکتریهایی گرم منفی  مانند توکسین سیاه سرفه  ، انتروتوکسین وبا  وانتروتوکسین  ای کولی واگزوتوکسین های باکتریهایی گرم مثبت مانند دیفتری ، کزاز، بوتولینوم  ، باسیلوس و استافیلوکوکوس اورئوس .ژن مربوط به آن بر روی پلازمید باکتریها و ژنوم ویروسها مي باشد.  .  توکسین دیفتری ،وبا و  بوتولینوم از توکسینهایی ویروسی هستند. این توکسینها توسط DNA فاژ رمز دهی می شوند.

بعد از ورود اگزوتوکسین به بدن میزبان آنتی بادیهای اختصاصی یا آنتی توکسین تولید می شود،  از این آنتی بادیهای در درمان و پیشگیری  از بیماریهایی ماند کزاز و بوتولیسم استفاده می شود. اگزو توکسین ها  شامل زیر واحد های A    و B هستند . زیر واحد A دارای فعالیت سمی است و با اضافه کردن ADP – ریبوز به پروتئین هدف در سلول انسانی موجب غیر فعال شدن یا افزایش فعالیت سلول است  و زیر واحد  B ویژه اتصال به سلول میزبان است. اگزو توکسین های مترشحه از باکتریهای گرم منفی و مثبت دارای عملکردهای متفاوت هستند که این عملکرد ، روند ویژه بیماریزایی متفاوت این دو باکتری را موجب می شود.  

اندوتوکسین ها :

فقط توسط گرم منفی ها تولید می شود و سمیت آنها کمتر ازاگزوتوکسین هاست.    اندو توکسین ها جزء ساختاری  دیواره سلولی اند. و از جنس لیپوپلی ساکارید (LPS ) مي باشند . ژنهای کد کننده   آنزیم های مولد LPS روی کروموزوم باکتری است.  

قسمت پلی ساکاریدی اندوتوکسین تنوع آنتی ژنیک زیادی دارد و جهش های زیادی در این قسمت بوجود می آید که منجر به پیدایش نژادهای  متعددی از باکتریها می شود.  اندوتوکسین ها با قدرتی به  اندازه  اگزوتوکسین ها سیستم ایمنی را تحریک نمی کنند.          منبع :میکروب شناسی جاوتز

اسداله مهدی زاده بازدید : 1358 جمعه 09 تیر 1391 زمان : 22:07 نظرات (0)

آنتی بیوتیکها موادی هستند که توسط میکروارگانیسم ها ساخته می‌شوند تا در مقابل عوامل محیطی بتوانند مقاومت کنند. امروزه آنتیبیوتیک ها به صورت مصنوعی هم تولید می‌شوند برای مقابله با عوامل میکروبی که مخل آسایش هستند. هر آنتی بیوتیکی مکانیسم مخصوص به خود را دارد و به جاهای بخصوصی از میکروارگانیسم آسیب وارد می‌کند .....

 آنتی بیوتیک

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 102
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 273
  • بازدید ماه : 832
  • بازدید سال : 6,403
  • بازدید کلی : 287,572