loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

فیزیولوژی سلولی

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 46 دوشنبه 03 مهر 1402 زمان : 8:47 نظرات (0)

نورون ها را از لحاظ میلین دار بودن و نبودن، قطر فیبر و عملکرد و شکل ظاهری تقسیم بندی می کنند که در ذیل به شرح آن ها می پردازیم.

عملکرد:

از نظر عملکردی نورون ها را می توان به سه دسته ی نورون های حسی، نورون های حرکتی و نورون های رابط یا بینابینی تقسیم بندی کرد: 


نورون های حرکتی پیام عصبی را از مراکز فرماندهی به سمت هدف که می تواند سلول ماهیچه و یا یک غده باشد منتقل می کند.

 

نورون حسی همان نورونی است که در نخاع قرار دارد و پیام های حسی را به سمت مراکز فرماندهی ارسال می کند.


 نورون های رابط یا بینابینی به دو دسته تقسیم می شوند: 

اسداله مهدی زاده بازدید : 39 پنجشنبه 25 مهر 1392 زمان : 11:42 نظرات (0)

آنژیوگرافی Angiography چیست ؟

 

رگ نگاری یا آنژیوگرافی(  angiography)   پرتونگاری از رگهای خونی، پس از پر کردن آنها از ماده حاجب ، برای مشاهده و معاینه دقیق آنها است این کار روشی برای تشخیص پاتولوژی فضای داخلی رگهای خونی یا لومنlumen است، این روش نخستین بار توسط پزشک پرتقالی آنتونیو اگا مونیش António Egas Moniz برای تشخیص گونه‌هایی از بیماری مرتبط با سیستم اعصاب مانند تومورهای آن به کار گرفته شد. امااکنون رادیولوژیست‌ها و کاردیولوژیست‌ها با استفاده ازx-ray angiography  جراحی‌های تهاجمی بسیار ظریفی را در سیستم گردش خونی، به خصوص شریان‌های قلبی انجام می‌دهند.

 


برچسب‌ها: آنژیوگرافی

اسداله مهدی زاده بازدید : 527 پنجشنبه 29 فروردین 1392 زمان : 11:41 نظرات (0)

                                                                          

اسداله مهدی زاده بازدید : 586 دوشنبه 05 فروردین 1392 زمان : 1:17 نظرات (0)

آنژیوگرافی Angiography چیست ؟

 

رگ نگاری یا آنژیوگرافی(  angiography)   پرتونگاری از رگهای خونی، پس از پر کردن آنها از ماده حاجب ، برای مشاهده و معاینه دقیق آنها است این کار روشی برای تشخیص پاتولوژی فضای داخلی رگهای خونی یا لومنlumen است، این روش نخستین بار توسط پزشک پرتقالی آنتونیو اگا مونیش António Egas Moniz برای تشخیص گونه‌هایی از بیماری مرتبط با سیستم اعصاب مانند تومورهای آن به کار گرفته شد. امااکنون رادیولوژیست‌ها و کاردیولوژیست‌ها با استفاده ازx-ray angiography  جراحی‌های تهاجمی بسیار ظریفی را در سیستم گردش خونی، به خصوص شریان‌های قلبی انجام می‌دهند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 535 دوشنبه 05 فروردین 1392 زمان : 1:15 نظرات (0)

واریس چگونه به وجود می آید؟

کار وریدها(سیاهرگ ها) بازگردانیدن خون بدون اکسیژن از اندام های بدن به قلب است تا قلب برای تامین اکسیژن مورد نیاز خون، آن را به شش ها بفرستد. پس از آن خون اکسیژن دار به قلب بازمی گردد و از آنجا به سرخرگ آئورت پمپ شده و بالاخره در سراسر بدن منتشر مى شود.

ورید هاى ساق پا کار دشوارترى دارند، چرا که باید خون را در مسیری طولانى، در خلاف جهت جاذبه زمین و فشار وزن بدن به جلو برانند. در وریدها دریچه هاى یک طرفه اى قرار دارند که کار آنها پیشگیرى از بازگشت خون به عقب است. اگر این دریچه ها کار خود را به خوبى انجام ندهند، خون به عقب بازمی گردد و در وریدها تجمع می یابد و سبب تورم آنها مى شود.

وریدهاى متورم و بادکرده به دو شکل دیده مى شوند: وریدهاى واریسى و وریدهاى تارعنکبوتى(که در پزشکى بدان تلانژیکتازى گفته مى شود). وریدهاى واریسى بزرگ تر بوده و به رنگ آبى تیره یا ارغوانى هستند و اغلب در سطح پوست، به صورت پرپیچ و خم دیده مى شوند. وریدهاى تارعنکبوتى، کوچک ترند و شبیه تارهاى عنکبوت به نظر مى رسند و رنگ آنها آبى یا قرمز است. این ورید ها به سطح پوست نزدیک بوده و درد و تورم ندارند. بزرگ ترین و طولانى ترین ورید سطحى، ورید صافن بزرگ است که از سمت داخلى مچ پا وارد کشاله ران مى گردد. زمانى که دریچه ها در مسیر این ورید و یا اتصالات آن با سایر وریدها خراب مى شوند، خون، تجمع یافته و یا در شاخه هاى وریدى به عقب بازمى گردد و واریس را ایجاد مى کند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 759 جمعه 02 فروردین 1392 زمان : 12:30 نظرات (0)

دستگاه عصبی مرکزی (مغز ونخاع)

انعکاسهای نخاعی پاسخ های حرکتی مهره داران به محرک های محیطی اندوبرای حفظ حیات آنها انجام می شوند .هر عصب نخاعی یک ریشه ی حسی دارد.تعداداین ریشه ها ی حسی در انسان ۳۱ جفت یا ۶۲ تا می باشد.انعکاسهای نخاعی مخصوص مهره داران است زیرا نخاع فقط در مهره داران وجود دارد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 550 جمعه 02 فروردین 1392 زمان : 11:35 نظرات (0)

ترميم بافت عضلاني

ماهيچه ها بعد از آسيب درجات متفاوتي از ترميم را نشان مي دهند:

1-عضله ي قلبي:

تقريبا هيچ توانايي براي ترميم بعد از دوران اوليه ي كودكي دارا نمي باشند.آسيب و يا نابودي عضله ي قلبي (به طور مثال انفاركتوس ها)معمولا توسط بافت پيوندي پر مي شود.بديهي است كه اين سلول هاي جايگزين شده فعاليت انقباضي ندارند.

2- عضله ي اسكلتي:

پس از تولد سلول هاي ماهيچه اي اسكلتي كه هسته هاي متعدد دارند به هيچ وجه قادر به تقسيم نيستند ولي بافت هاي ماهيچه ي اسكلتي مي توانند ترميم گردند.سلول هاي خاصي در اين بافت وجود دارند كه دوكي شكل و تك هسته اي مي باشند. اين سلول ها در بين غشاي پايه اي كه هر رشته ي عضلاني بالغ را مي پوشاند قرار داشته و به نام « سلول هاي قمري » خوانده مي شوند.به نظر مي رسد كه آن ها ميو بلاست هاي(سلول هايي كه در نهايت به سلول ماهيچه اي اسكلتي تبديل مي شوند.) غير فعالي باشند كه بعد از تمايز،عضلاني باقي مانده اند.آسيب هاي بعدي و تحريكات مهم ديگر باعث مي شود كه سلول هاي قمري غير فعال و خاموش،فعال شده و به سمت ايجاد رشته هاي عضلات اسكلتي جديد پيش بروند.

3-عضله ي صاف:

بعد از آسيب سلول هاي تك هسته اي سازگار يافته ي عضلات صاف از طريق ميتوز تقسيم مي شوند و سلول هاي جديدي براي جايگزيني در بافت نابود شده ايجاد مي كنند.به عنوان مثال ديواره ي رحم در هنگام بارداري هم با افزايش حجم و هم با افزايش تعداد سلول ها رشد كرده و بزرگ مي شود.بعد از زايمان هم سلول هاي اضافي دچار مرگ سلولي شده و از بين مي روند.

منبع:كتاب جامع كنكور خانه ي زيست شناسي

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 480 سه شنبه 03 بهمن 1391 زمان : 13:11 نظرات (0)

لزایمر یک بیمارى است که بر کارکرد مغز تاثیر مى گذارد. این بیمارى یک بیمارى «تحلیل برنده» و «پیش رونده» قواى عقلانى سیستم عصبى مرکزى انسان است. این بیمارى شایع ترین نوع «دمانس» (زوال عقل) است که طى روندى چند ساله باعث مى شود که به طور تدریجى حافظه و توانایى هاى ذهنى دیگر همچون تفکر، استدلال و قضاوت از بین برود. دکتر مریم نوروزیان متخصص مغز و اعصاب و دبیر «اولین کنگره بین المللى بیمارى آلزایمر در ایران» در این زمینه مى گوید: پیش از شناخت بیمارى آلزایمر ابتدا باید بیمارى دمانس (فراموشى) را تعریف کرد. بیمارى آلزایمر یکى از انواع دمانس است. شایع ترین علت فراموشى آلزایمر است به طورى که ۶۰ تا ۷۰ درصد علل فراموشى را بیمارى آلزایمر تشکیل مى دهد. به عقیده این پزشک متخصص، فراموشى بیش از ۱۰۰ علت دارد که در میان این علل، آلزایمر از همه شایع تر است. دکتر نوروزیان در تعریف آلزایمر مى گوید: اختلال و اضمحلال تدریجى قواى عقلانى و کارکردهاى عالى مغز به ویژه حافظه به حدى که فراموشى، در اعمال اجتماعى و زندگى شخصى و اجتماعى فرد ایجاد اختلال کند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 1011 دوشنبه 01 آبان 1391 زمان : 18:25 نظرات (0)

لیزوزیم که به عنوان مورامیداز و یا ان استیل مورامیک هیدرولاز نیز شناخته شده است ، یک آنزیم گلیکوزیدازی است. واژه لیزوزیم در اصل برای توصیف آنزیمی به کار رفته است که دارای فعالیت لیتیک علیه سلول های باکتریایی است. این آنزیم بسیار با ارزش ، با نقش های متعدد پس از کشف توسط الکساندر فلمینگ در سال 1922 به صورت تجاری تهیه شد .


ساختار لیزوزیم : این آنزیم متشکل از 129 آمینو اسید با وزن مولکولی 4/14 کیلودالتون و PI در محدوده 11-5/10 بوده و PH اپتیموم فعالیت آن 2/9 می باشد. این پروتئین چهار باند دی سولفید است که در حدود 3/0درصد وزن آن را قند تشکیل می دهد .

آمینو اسید لیزوزیم که نقش کاتالیتیکی دارند، عبارتند از : تریپتوفان (108 ) ، اسید آسپارتیک (75) اسید گلوتامیک های شماره های 51 و 35 . (1)

عمل لیزوزیم : نقش بارز لیزوزیم خاصیت ضد میکروبی آن است . در واقع یک آنتی بیوتیک طبیعی است و به تشخیص بسیاری از بیماریها کمک می کند. لیزوزیم به هیدرولیز پیوند گلیکوزیدی (4 ، 1 ) بین ان استیل مورامینیک اسید و ان استیل گلوکز آمین در پلی ساکاریدهای دیواره سلول باکتری، سرعت می بخشد و هم چنین پیوندهای گلیکوزیدی 4 ، 1 در کیتین را هیدرولیز می کند. آکیتین ، پلی مری از ان استیل دی کلوگز آمین است . فعالیت ضدمیکروب لیزوزیم بر باکتری های گرم مثبت بیشتر است . باکتری دی گرم منفی نسبت به عمل باکتریولیتیک آنزیم آسیب پذیری کمتری دارند. تصور می رود اختلالات آسیب پذیری در رابطه با ساختار پوششی پیچیده باکتریهای گرم منفی مانند ای کلای یا سالموتلاتیفی موریوم باشد. (5) در حالیکه باکتری های گرم منفی دیگر مانند

 

سالمونلاوشیگلا در برابر لیزوزیم حساسیت بیشتری دارند .(4) اگرچه مکانیسم عملکرد 
لیزوزیم به عنوان یک عامل محرک ایمنی به خوبی روشن نشده است . اما تصور می شود پیوند لیزوزیم به لیپو پلی ساکارید اندوتوکسیک باکتریایی نقش مهمی در فاگوستیوز بعدی باکتری های مهاجم به بدن بازی می کند.

 

خواص و کاربرد لیزوزیم

نقش بازر لیزوزیم خاصیت ضد میکروبی آن است . در سال 1992، کمیته کارشناسی مشترکFAO/WHO در رابطه با افزودنی های غذایی اعلام کرد که لیزوزیم برای افزودن به مواد غذایی ایمن است . ( 2 )

این آنزیم شماری از ویژگی های مهم برای نگهداری غذای ذخیره شدنی مانند کنسروها را نشان می دهد.

لیزوزیم در واقع یک آنتی بیوتیک طبیعی است و به تشخیص بسیاری از بیماریها کمک می کند. به طور

چنین اسرمن نشان داد که لیزوزیم به عنوان یک ناقل واسط در فعالیت آنتی تومور ماکروفاژها دخالت دارد.

در تحقیقات دیگر، پیشنهادات شده است که عمل لیزوزیم سفیده تخم مرغ می تواند در برابر بیماریهای باکتریایی، ویروسی یا التهابی نقش محافظتی داشته باشد .(3)

لیزوزیم در آئروسل ها و برای درمان بیماری ریوی مرتبط به نایژه ، به صورت پیشگیری کننده برای پوسیدگی های دندانی و محافظت از بافت بینی مورد استفاده قرار گرفته و برای محافظت یا ترمیم موضعی ضایعات التهابی و دیستروفی حقیقی پوست و بافت های نرم (مثل سوختگی ها، بیماری های ویروسی) با پمادهای متنوع درمانی ترکیب شده است

اسداله مهدی زاده بازدید : 670 دوشنبه 01 آبان 1391 زمان : 17:45 نظرات (0)

آشالازی بیماری نادری است که شیوع آن 1 در 100000 نفر است.این بیماری اغلب در سنین 25-60 سالگی تشخیص داده میشود.

 علل- علت ایجاد این بیماری شناخته شده نیست.بیماران مبتلا به آشالازی دو مشکل در ناحیه مری دارند:

اول اینکه دو سوم تحتانی مری قادر نیست غذای موجود در مری را به سمت معده هدایت کند.

دوم اینکه اسفنگتر تحتانی مری که در حالت عادی مانع برگشت غذای داخل معده به مری می گردد و باید هنگام عبور غذا شل باشد,قادر به شل شدن نیست و به همین دلیل غذا نمی تواند به معده وارد شود و پشت اسفنگتر باقی می ماند.به این ترتیب حجم زیادی از غذا و مایعات در ناحیه تحتانی مری انباشته می گردد و آنرا متسع میکند.

 علائم –مهمترین علامت این بیماری بلع مشکل است که در مورد جامدات و یا مایعات وجود دارد. از علائم دیگر این بیماری میتوان به درد سینه ,برگشت غذای خورده شده  به دهان,سوزش سردل,سخت آروغ زدن ,احساس پری و سنگینی در ناحیه گلو ,سکسکه و کاهش وزن اشاره کرد.

 تشخیص- معمولا شک به آشالازی از روی علائمی که بیمار ذکر میکند ,ایجاد می شود اما برای تشخیص نهائی نیاز به بررسی و آزمایش می باشد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 1127 جمعه 03 شهریور 1391 زمان : 21:34 نظرات (0)

سوال همکار: مکانیسم جذب ویتامین ب 12 در روده باریک چگونه است لطفا پاسخ دهید:

 

جذب ویتامین B12که به نام عامل بیرونی نیز معروف است برای آنکه بتواند جذب روده شود به یک عامل دورنی نیاز دارد. عامل درونی یک موکوپروتئین به وزن ملکولی 50000 می‌باشد که از سلول‌های دیواره‌ی معده به صورت قسمتی از شیره طبیعی معده ترشح می‌شود. همچنان که غذا از لوله گوارش می‌گذرد، اسید شره ی معدی و پروتئینازهای شیره‌ی لوزالمعده سبب آزاد شدن ویتامین B12  از کمپلکس پروتئینی (به صورتی که در غذا موجود است) می‌شود. سپس عامل درونی به موجب بررسی‌های ترنبرگ و ایکن  با ویتامین  B12 ترکیب می‌شود و اریتروپوئیتین ایجاد می‌گردد. اریتروپوئیتین بهتر از ویتامین B12 جذب می‌شود. ویتامین به شکل اریتروپوییتین از حمله میکروب‌ها و مواد شیمیایی محفوظ می‌ماند، به موجب بررسی‌هایی که اخیراً به عمل آمده است آپواریتروپوئیتین شبیه فاکتور کاسل یا عامل برونی می‌باشد. که بدین ترتیب عامل درونی کمک به اتصال ویتامینB12 به یک پیرنده در مخاط روده در قسمت فوقانی روده می‌گردد. در این فعل و انفعالات کلسین نقش کاتالیزور را دارد. ویتامینB12 به وسیله‌ی عمل آنزیم‌های روده از عامل داخلی به سلول‌های مخاطی یا سلول‌های جذبی در دیواره‌ی روده رها می‌شود. در هر مرحله‌ی جذبی هر گونه اشکالی می‌تواند ویتامینB12 غذایی را غیر قابل استفاده کند. به عنوان نمونه، حدود یک سوم افراد 60 سال به بالا که اسید معدی ترشح نمی‌کنند به دلیل اینکه نمی توانند B12 را از پروتئین  پیچیده آزاد کنند قادر به جذب B12 از غذا نم باشند. به علاوه حدود یک درصد عامل داخلی کمتری ترشح می‌کنند بنابراین کمتر قادر به جدب مجدد B12 موجود در صفرا می‌باشند.

 

درصد جذب با مصرف زیاد آن کاهش می‌یابد. در حالی که با مصرف مقدار زیادتر درصد جذب نیز کاهش می یاد، مثلاً با مصرف بیش از 10 میکروگرم ویتامین مقدار جدب به یک درصد کاهش می‌یابد. افراد طبیعی معمولاً حدود 30 درصد وزن مورد آزمایش را جذب مب کنند و بیشتر آن را از طریق ادرار دفع می‌کنند.

 

در صورتی که شیره‌ی معدی فردی فاقد عامل درونی لازم جهت جذب ویتامین B12 باشد، جذب این ویتامین، در مقداری که در غذای طبیعی وجود دارد، صورت نمی‌گیرد. در حلیکه اگر مقداری حدود هزار برابر مقدار طبیعی داده شود، مقداری که در دوز خوراکی شیره‌ی جگر موجود است، ممکن است مقدار کافی از دیواره‌ی روده از طریق انتشار ساده عبور کند. تزریق داخل عضلانی که اختلال در جذب را در پیش ندارد، بهترین و موثرترین نوع استفاده از این ویتامین در افرادی است که فاقد عامل درونی هستند.

 

کفایت جذب با افزایش سن، کمبود پیریدوکسین، در نتیجه‌ی کاهش سنتز عامل درونی، کافی نبودن آهن و هیپوتیروئیدیسم کاهش یافته  و در دوران بارداری و در زمانیکه عامل درونی با ویتامینB12خورده می‌شود افزایش می‌یابد. مصرف سوربیتول یک مشتق کروهیدرات که به عنوان عامل شیرین کنده استفاده می‌شود سبب بهتر جذب شدن کوبال آمین به خصوص در افراد مسن که ترشحات معدی کاهش یافته می‌گردد.

 

منابع:

 

1-      اری، ال میندال مترجم زهرایی نیره اعظم(1365)-ویتامین، از انتشارات سازمان نشر فانوسا، تهران.

 

2-      سعادتنوریدکترمنوچهر(1363)-اصولنوینتغذیهدرسلامتیوبیماری،ازانتشاراتاشرفی،تهران.

 

3-      گستریدکتره.آ.(ترجمهیفروزاندکترمنیر)(1363)-مبانی تغذیه، از انتشارات شرکت سهامی چهر، تهران.

 

4-      سیمندی نژاد دکتر محمد حسین(1337)- راهنمای تغذیه، از انتشارات نامه دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه تهران.

 

5-      H. A. Guthrie (1983)-Introductory nutrition. University Pennsylvania.

 

برگرفته از سایت زیست پژوهان گنبد کاووس

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 864 یکشنبه 15 مرداد 1391 زمان : 23:38 نظرات (0)

در سنامه دوره كار قلب و الكتروكارديوگرام

 دوره كار قلب:

تعريف : مرحله زمانی از انتهای یک انقباض قلبی تا انتهای انقباض بعدی

مراحل: 1 -  انقباض دهليز ها(1/.ثانيه) 2 – انقباض بطن ها( 3/.ثانيه )   3 – استراحت عمومي(4/. ثانيه)

{زمان در حالت استراحت فرددر نظر گرفته شده است }

-        هر دوره قلبی بوسیله تولید خودبخودی یک پتانسیل الكتريكي در گره سینوسی دهلیزی شروع می شود.

-        جريان به سرعت از طریق هردو دهلیز وسپس از راه دسته دهلیزی- بطنی به بطن ها می رسد.

-        به علت ترتیب قرارگرفتن خاص سیستم هدایتی، بین دهلیزها وبطن ها، تأخیری بیشتر از 1/. ثانیه بین عبور جريان قلبی از دهلیزها وسپس بطن ها وجود دارد.

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 90
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 261
  • بازدید ماه : 820
  • بازدید سال : 6,391
  • بازدید کلی : 287,560