loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

مقالات و مطالبی از زیست شناسی وفناوری های نوین

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 2312 سه شنبه 11 مهر 1391 زمان : 18:01 نظرات (0)

بيماري " آلكاپتونوريا "

نوعي بيماري ژنتيكي است كه دراثرنارسايي درفرايند تجزيه‌ي اسيدآمينه‌هاي فنيل آلانين وتيروزين به وجودمي‌آيد. اين بيماري پيامدكمبودآنزيمي است كه اسيدهموجنتيسيك (آلكاپتون) رابه اسيدماليل استواستيك تبديل مي‌‌كند. دراثركمبوداين آنزيم،كه هموجنتيسيك اسيداكسيدازنام دارد،آلكاپتون دربدن بيمارانباشته مي‌شود وازراه ادرار به بيرون راه مي‌يابد . اين نارسايي به بيماري خطرناكي نمي‌انجامد، اماوقتي ادراردربرخورد با هوا قرارمي‌گيرد،آلكاپتون بااكسيژن واكنش مي‌دهدكه پيامدآن، تبديل آلكاپتون به فراورده‌‌اي تيره رنگ است واين فراورده باعث تيره شدن رنگ ادرارمي‌شود. ازاين رو، مردم عادي نوزادني راكه بااين نارسايي به دنيامي‌آمدند، انسان‌هايي سياه بخت وتيره روزمي‌پنداشتند.

آرچيبلدگرود باپژوهش گسترده‌اي كه روي اين بيماري انجام داد، به اين نتيجه رسيدكه اين نارسايي، به علت يك عامل ژني نادر (باتوارث مندلي) رخ مي‌دهد و ازدواج بستگان درجه‌ي اول، زمينه‌ي بروزاين صفت نهفته ونادر را آماده مي‌سازد. براي اين پژوهش بودكه نظريه‌ي " يك ژن، يك آنزيم " ، با نام اين پژوهشگرگره خورد. البته، همان‌طوركه درادامه مي‌خوانيد، و ي باگردآوري وتفسيرداده‌هاي به دست آمده ازپژوهش‌هاي دانشمندان ديگري،  به اين مفهوم پايه‌اي دست پيداكرد.

درپژوهش‌هاي گرود،كم‌ترباطراحي آزمايش روبه‌رومي‌شويم. درحقيقت، اوبامشاهده وگردآوري اطلاعات ، توانست فرضيه‌هاي خودرا تااندازه‌اي اثبات كند. سرانجام، زيست‌شيمي‌دان‌ها با پژوهش‌هايي كه طي نيم سده انجام دادند، توانستند تصويردقيق‌تري ازاساس بيماري آلكاپتونوريا عرضه كنند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 987 پنجشنبه 06 مهر 1391 زمان : 21:54 نظرات (0)

به نام آفريدگار مهربان

 

 

 واكنش زنجيره‌اي پليمراز يا PCR                          

 

متخصصين ژنتيك مولكولي با دو مشكل اساسي براي انجام تحقيقات خود در ارتباط با اساس مولكولي بيماري‌هاي وراثتي برخورد كرده‌اند. اولين مسأله به دست آوردن مقادير كافي DNA و RNA مورد نظر براي انجام بررسي‌هاي مربوطه مي‌باشد. زيرا هر سلول عموماً تنها دو كپي از يك ژن دارد؛ همچنين برخي ژن‌ها يا به ميزان پاييني كپي برداري مي‌شوند يا تنها در بافت‌هاي خاصي بيان مي‌شوند و يا هر دو حالت اتفاق مي‌افتد كه در نتيجه تنها مقدار كمي RNA پيامبر (mRNA) فراهم مي‌گردد. مشكل ديگر خالص سازي توالي مورد نظر از ميان ديگر قطعات مولكول‌‌‌‌‌هاي DNA يا mRNA موجود در سلول مي‌باشد. از زمان كشف ساختار دو رشته‌اي DNA توسط واتسون و كريك در حدود پنجاه سال قبل، سرعت پيشرفت علوم زيست‌شناسي به طور شگفت‌انگيزي افزايش يافته است. اختراعات و اكتشافات مختلف اين علم شناخت ما را در زمينه اسرار حيات دگرگون كرده است. در سه دهه گذشته ما شاهد انقلاب بزرگي در تكنولوژي بوده‌ايم كه هر دو مسأله مقدار و خالص سازي توالي خاصي از DNA يا RNA را حل نموده است. اين دو تكنولوژي مكمل، واكنش زنجيره‌اي پليمراز و كلون سازي مولكولي مي‌باشند. به كمك اين پيشرفت‌ها توانايي بشر در زمينه دستكاري ژنتيكي موجودات متحول شده و مبناي پيدايش بيوتكنولوژي نوين و مهندسي ژنتيك گرديده است‌‌.

اسداله مهدی زاده بازدید : 1127 جمعه 03 شهریور 1391 زمان : 21:34 نظرات (0)

سوال همکار: مکانیسم جذب ویتامین ب 12 در روده باریک چگونه است لطفا پاسخ دهید:

 

جذب ویتامین B12که به نام عامل بیرونی نیز معروف است برای آنکه بتواند جذب روده شود به یک عامل دورنی نیاز دارد. عامل درونی یک موکوپروتئین به وزن ملکولی 50000 می‌باشد که از سلول‌های دیواره‌ی معده به صورت قسمتی از شیره طبیعی معده ترشح می‌شود. همچنان که غذا از لوله گوارش می‌گذرد، اسید شره ی معدی و پروتئینازهای شیره‌ی لوزالمعده سبب آزاد شدن ویتامین B12  از کمپلکس پروتئینی (به صورتی که در غذا موجود است) می‌شود. سپس عامل درونی به موجب بررسی‌های ترنبرگ و ایکن  با ویتامین  B12 ترکیب می‌شود و اریتروپوئیتین ایجاد می‌گردد. اریتروپوئیتین بهتر از ویتامین B12 جذب می‌شود. ویتامین به شکل اریتروپوییتین از حمله میکروب‌ها و مواد شیمیایی محفوظ می‌ماند، به موجب بررسی‌هایی که اخیراً به عمل آمده است آپواریتروپوئیتین شبیه فاکتور کاسل یا عامل برونی می‌باشد. که بدین ترتیب عامل درونی کمک به اتصال ویتامینB12 به یک پیرنده در مخاط روده در قسمت فوقانی روده می‌گردد. در این فعل و انفعالات کلسین نقش کاتالیزور را دارد. ویتامینB12 به وسیله‌ی عمل آنزیم‌های روده از عامل داخلی به سلول‌های مخاطی یا سلول‌های جذبی در دیواره‌ی روده رها می‌شود. در هر مرحله‌ی جذبی هر گونه اشکالی می‌تواند ویتامینB12 غذایی را غیر قابل استفاده کند. به عنوان نمونه، حدود یک سوم افراد 60 سال به بالا که اسید معدی ترشح نمی‌کنند به دلیل اینکه نمی توانند B12 را از پروتئین  پیچیده آزاد کنند قادر به جذب B12 از غذا نم باشند. به علاوه حدود یک درصد عامل داخلی کمتری ترشح می‌کنند بنابراین کمتر قادر به جدب مجدد B12 موجود در صفرا می‌باشند.

 

درصد جذب با مصرف زیاد آن کاهش می‌یابد. در حالی که با مصرف مقدار زیادتر درصد جذب نیز کاهش می یاد، مثلاً با مصرف بیش از 10 میکروگرم ویتامین مقدار جدب به یک درصد کاهش می‌یابد. افراد طبیعی معمولاً حدود 30 درصد وزن مورد آزمایش را جذب مب کنند و بیشتر آن را از طریق ادرار دفع می‌کنند.

 

در صورتی که شیره‌ی معدی فردی فاقد عامل درونی لازم جهت جذب ویتامین B12 باشد، جذب این ویتامین، در مقداری که در غذای طبیعی وجود دارد، صورت نمی‌گیرد. در حلیکه اگر مقداری حدود هزار برابر مقدار طبیعی داده شود، مقداری که در دوز خوراکی شیره‌ی جگر موجود است، ممکن است مقدار کافی از دیواره‌ی روده از طریق انتشار ساده عبور کند. تزریق داخل عضلانی که اختلال در جذب را در پیش ندارد، بهترین و موثرترین نوع استفاده از این ویتامین در افرادی است که فاقد عامل درونی هستند.

 

کفایت جذب با افزایش سن، کمبود پیریدوکسین، در نتیجه‌ی کاهش سنتز عامل درونی، کافی نبودن آهن و هیپوتیروئیدیسم کاهش یافته  و در دوران بارداری و در زمانیکه عامل درونی با ویتامینB12خورده می‌شود افزایش می‌یابد. مصرف سوربیتول یک مشتق کروهیدرات که به عنوان عامل شیرین کنده استفاده می‌شود سبب بهتر جذب شدن کوبال آمین به خصوص در افراد مسن که ترشحات معدی کاهش یافته می‌گردد.

 

منابع:

 

1-      اری، ال میندال مترجم زهرایی نیره اعظم(1365)-ویتامین، از انتشارات سازمان نشر فانوسا، تهران.

 

2-      سعادتنوریدکترمنوچهر(1363)-اصولنوینتغذیهدرسلامتیوبیماری،ازانتشاراتاشرفی،تهران.

 

3-      گستریدکتره.آ.(ترجمهیفروزاندکترمنیر)(1363)-مبانی تغذیه، از انتشارات شرکت سهامی چهر، تهران.

 

4-      سیمندی نژاد دکتر محمد حسین(1337)- راهنمای تغذیه، از انتشارات نامه دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه تهران.

 

5-      H. A. Guthrie (1983)-Introductory nutrition. University Pennsylvania.

 

برگرفته از سایت زیست پژوهان گنبد کاووس

 

اسداله مهدی زاده بازدید : 864 یکشنبه 15 مرداد 1391 زمان : 23:38 نظرات (0)

در سنامه دوره كار قلب و الكتروكارديوگرام

 دوره كار قلب:

تعريف : مرحله زمانی از انتهای یک انقباض قلبی تا انتهای انقباض بعدی

مراحل: 1 -  انقباض دهليز ها(1/.ثانيه) 2 – انقباض بطن ها( 3/.ثانيه )   3 – استراحت عمومي(4/. ثانيه)

{زمان در حالت استراحت فرددر نظر گرفته شده است }

-        هر دوره قلبی بوسیله تولید خودبخودی یک پتانسیل الكتريكي در گره سینوسی دهلیزی شروع می شود.

-        جريان به سرعت از طریق هردو دهلیز وسپس از راه دسته دهلیزی- بطنی به بطن ها می رسد.

-        به علت ترتیب قرارگرفتن خاص سیستم هدایتی، بین دهلیزها وبطن ها، تأخیری بیشتر از 1/. ثانیه بین عبور جريان قلبی از دهلیزها وسپس بطن ها وجود دارد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 693 پنجشنبه 05 مرداد 1391 زمان : 19:19 نظرات (0)

مورچه

در نازك بالان، تعیین جنسیت به وسیله ی تعداد كروموزوم (پلوئیدیسم ) انجام می شود. به این معنی كه نرها هاپلوئید (n-كروموزومی ) و ماده ها دیپلوئید (۲n-كروموزومی ) هستند.
به عبارت دیگر، نرها در نازك بالان بیشتر حالت انگلی و حاشیه ای داشته و كاركرد اصلی شان بارور كردن ماده هاست . به همین دلیل هم هست كه معمولاِ در جوامع حقیقی این حشرات، جز در فصل جفتگیری و برای مدتی اندك جنس نر دیده نمی شود. این پدیده در مورچگان، كه كاملترین جوامع زنبوری را تشكیل می دهند، به شكلی افراطی تر دیده می شود. عجیبترین، متنوعترین، و پیچیده ترین شكل رفتار اجتماعی حقیقی را در مورچگان می توان یافت. این موجودات، احتمالاِ بیست هزار گونه دارند، كه 8800 گونه ی آن شناسایی شده است. این انبوه گونه ها در دوازده زیرخانواده و چندین قبیله مرتب شده اند، و تقریباِ در تمام بومهای فعال زمین -به جز قطبها- یافت می شوند. کافی است به یاد بیاوریم كه كل راسته ی پستانداران چهار هزار گونه دارد، تا به تنوع چشمگیر این موجودات آگاه شویم.
ساختار جوامع مورچگان : كلنی مورچگان به طور عمده از ماده هایی تشكیل شده است كه به همراه مادرشان زندگی می كنند. این كلنی ها، معمولاِ توسط یك یا چند ماده ی بارور كه بعدها به ملكه تبدیل می شوند، بنیانگذاری می گردند. ماده ی بارور، پس از پرواز عروسی و جفتگیری با چند نر، بر روی زمین می نشینند و با بریدن بال خود، به تنهایی یا به همراه تعداد كمی از ماده های هم گونه ومعمولاِ خویشاوندشان، حفره ای در زمین ایجاد می كنند. این حفره به زودی به حجره ی كوچكی تبدیل می شود كه ماده (ها) در آن ساكن می شوند و اولین سری تخمهای خود را می گذارند. این تخمهای اولیه معمولاِ توسط خود ماده خورده می شوند تا نیروی لازم برای پرستاری از فرزندان بعدی برایشان فراهم شود. سری بعدی تخمگذاری، به پیدایش كارگرانی كوچك و همه كاره و ترسو منتهی می شود كه عمری كوتاه دارند و برای ملكه (ها) غذا گردآوری می كنند. این كارگران كوچك به زودی می میرند و جای خود را به كارگران نسل دوم می دهند كه تعدادی بیشتر و اندازه ای بزرگتر دارند. این كارگرها كلنی را توسعه داده، از تخمهای ملكه مراقبت می كنند، و دفاع و تغذیه از وابستگان به كلنی و به ویژه ملكه را بر عهده می گیرند. در این مرحله اگر چند ماده در كلنی بارور باشند، معمولاِ جنگی در می گیرد و فرزندان ملكه ی بارورتر -كه تعدادشان بیشتر است - سایر ملكه ها را می كشند و رقابت ملكه ها بر سر تخمگذاری را خاتمه می دهند.
كارگران به تدریج تعدادی بیشتر پیدا می كنند و بسته به گونه و محیط زیست خود، كارهای تخصصی گوناگونی را بر عهده می گیرند. ناگفته پیداست كه تمام كارگران ماده هستند، و بسته به تغذیه و نیاز كلنی، درجات مختلفی از رشد را نشان می دهند و به این ترتیب می توانند زیر اثر عاملی به نام Allometry -یعنی سرعت رشد ناهمگن در اندامهای مختلف - اشكال و اندازه های متفاوتی به خود بگیرند. وقتی كلنی به اندازه ی كافی رشد كرد و تعداد كارگران و حجم منابع پایه ی آن از آستانه ی خاصی گذشت، كاركرد جدیدی در كلنی پدیدار می شود و آن عبارت است از تولید مثل كلنی . این عمل به چند شكل انجام می شود. ساده ترین راه، تولید نرها و ماده های باروری است كه پس از پرواز جفتگیری كنند و ملكه های بارور چرخه را از سر بگیرند. راه دیگر، پیدایش ملكه هایی جدید در داخل كلنی است كه می توانند به همراه گروهی از نرها و كارگران هجرت كنند و لانه ی جدیدی را احداث كنند.

منبع: حشرات اجتماعی از نگاه جامعه شناسی زیستی

اسداله مهدی زاده بازدید : 792 پنجشنبه 05 مرداد 1391 زمان : 13:07 نظرات (0)
کَکِ آبی، رکورد دار بیشترین تعداد ژن‌
هنگامی كه زیست شناسان پیشرو در اواخر دهه ۱۹۹۰ مشغول تعیین توالی بازها در ژنوم انسان بودند بر سر اینكه سه میلیارد جفت بازی كه DNA ما را می سازد حاوی چه تعداد ژن است با یكدیگر شرط بستند. حدس های اندكی به حقیقت نزدیك بودند.



 


حدود یك دهه پیش خرد متعارف بر آن بود كه ما برای انجام هزاران فرایند سلولی كه كاركرد بدن ما را حفظ می كنند به چیزی حدود ۱۰۰ هزار ژن نیاز داریم. اما در نهایت معلوم شد كه ما فقط در حدود ۲۵ هزار ژن داریم- تقریباً هم تعداد با ژن های گیاه گلدار كوچكی به نام Arabidopsis و اندكی بیشتر از كرم Caenorhabditis elegans.





این شگفتی بزرگ به شناختی كه در میان دانشمندان پدید می آمد نیروی تازه ای بخشید: ژنوم ما و پستانداران دیگر نسبت به آنچه زمانی به نظر می آمد پیچیده ترند و از انعطاف پذیری بسیار بیشتری برخوردار هستند.

کک آبی ممکن است تنها شکلی ساده از حیات برکه‌ای باشد؛ اما از لحاظ پیچیدگی ژنتیکی و رفتارهای زیستی و جنسی بسیار منحصر به‌ فرد است و با 31 هزار ژن، حتی روی دست انسان 23 هزار ژنی زده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دانشمندان دانشگاه ایندیانا به تازگی دریافته‌اند که این موجود یک میلی‌متری بیشتر از هر موجود شناخته ‌شده دیگری ژن دارد! در حالت کلی حدود 31 هزار ژن در دی‌.ان‌.ای این کک وجود دارد؛ در حالی‌که انسان‌ها حدود 23 هزار ژن دارند.

دافنیا ژولکس ‌یکی از انواع متداول کک آبی، اولین سخت‌پوستی است که از یک طرح نشانگر توالی شیمیایی که کد ژنتیکی یا ژنوم را می‌سازد برخوردار است. در نگاه اول، دافنیا با بدن شفاف، اندام‌های مجهز به مفصل کاذب، چشم‌های مرکب و سیستم ساده عصبی و گردش خون، جانداری بسیار معمولی به نظر می‌رسد؛ اما ژنوم این جاندار نه ‌تنها بسیار بزرگ بوده بلکه سرشار از شگفتی است.

به گفته دانشمندان، بیش از یک سوم ژن‌های دافنیا در هیچ موجود زنده دیگری ثبت نشده است. ترکیب ژنتیکی عجیب این کک رفتارهای غیر معمولی را منعکس می‌کند که از مدت‌ها پیش مورد بررسی دانشمندان قرار گرفته است.

همچنین این حیوان از خود واکنش‌های منحصر به فردی در برابر استرس نشان می‌دهد. دافنیا همچنین می‌تواند خود را با طیف‌های وسیعی از اسیدیته، سموم، غلظت‌های اکسیژن، کیفیت غذا و دما وفق دهد. این موجودات قادر به تولید مثل جنسی و غیر‌جنسی هستند. آنها در نبود جنس نر به صورت کلونال تکثیر می‌شوند تا این‌که شرایط سخت محیطی آنها را مجبور به جفت‌گیری کند.

به گفته محققان، نرخ بالای تکثیر ژن در دافنیا دلیل اصلی برخورداری این حیوان از این تعداد بالای ژن است. این نرخ سه برابر بیشتر از سایر بی‌مهرگان و 30 درصد بیش‌تر از انسان‌هاست.

اسداله مهدی زاده بازدید : 792 دوشنبه 02 مرداد 1391 زمان : 9:51 نظرات (0)
موفقیت محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا؛ ردیابی سرطان با سریع‌ترین دوربین
تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس به رهبری بهرام جلالی موفق به ابداع دوربینی شده‌اند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را به سرعت از سلول‌های سالم بدن تشخیص دهد.





قابلیت تشخیص دادن و جداسازی سلول‌هایی خاص در میان تعداد زیادی از سلول‌های متنوع به یکی از مهم‌ترین عوامل تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و نظارت بر روند درمان بیماری‌های مختلف تبدیل شده‌است. برای مثال سلول‌های سرطانی نمونه خوبی برای نمایش اهمیت این موضوع هستند،‌این سلول‌ها معمولا چند سلول در میان میلیاردها سلول سالم بوده و سازنده متاستازها هستند و منجر به توسعه سرطانی می‌شوند که عامل 90 درصد از مرگ‌و میر‌های ناشی از ابتلا به سرطان هستند.

این سلول‌های گمراه‌کننده تنها شامل سلول‌های سرطانی نیستند و سلول‌های بنیادین و دیگر انواع سلول‌ها نیز در میان آنها دیده‌می‌شوند. ردیابی چنین سلول‌های مخربی متاسفانه بسیار دشوار است،‌دست پیدا کردن به دقت آماری خوب نیازمند ابزاری خودکار، و پیشرفته است که بتواند میلیون‌ها سلول را در مدت زمانی کوتاه بیازماید. میکروسکوپ‌های مجهز به دوربین‌های دیجیتال درحال حاضر برترین استاندارد برای بررسی سلول‌ها هستند،‌اما این میکروسکوپ‌ها برای انجام چنین کاری بسیار کند هستند.

از این رو دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس میکروسکوپ نوری جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به شیوه‌ای بسیار ساده‌تر این مسئولیت سنگین را به عهده بگیرد. بهرام جلالی کرسی‌دار Northrop Grumman Endowed Opto-Electronic دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس که در این مطالعه حضور داشته می‌گوید برای گرفتن این سلول‌های فراری دوربین باید قادر به ثبت و پردازش دیجیتال میلیون‌ها تصویر پی‌در‌پی با سرعتی بسیار بالا باشد. دوربین‌های کنونی CCD و CMOS به این اندازه سریع و حساس نیستند و خواندن اطلاعات موجود در یک دسته از پیکسل‌ها زمان‌بر بوده و همچنین دوربین‌ها در سرعت بالا حساسیت خود را به نور از دست می‌دهند.برای غلبه بر این محدودیت‌ها تیمی به رهبری بهرام جلالی و دینو دی‌کارلو استاد‌یار مهندسی زیست دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس با همکاری متخصصان الکترونیک‌های نوری و پرسرعت،‌ میکروفلودیک و بیوتکنولوژی موفق به ابداع میکروسکوپ نوری قدرتمندی با توانایی ردیابی سلول‌های نادر با حساسیتی برابر یک در هر میلیون سلول در زمان حقیقی شده‌اند.

این تکنولوژی بر اساس تکنولوژی "فوتونیک بسط زمان" که در سال 2009 توسط جلالی و تیمش برای ساخت سریع‌ترین دوربین جهان ابداع شده بود،‌ایجاد شده‌است.

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی،‌ جلالی در توضیح این ابداع می‌گوید این دوربین با پردازشگر‌ زمان حقیقی و میکروفلودیک پیشرفته یکی شده تا بتواند سلول‌ها را در نمونه خونی دسته‌بندی کند. تکنولوژی کنترل خون جدید می‌تواند توان عملیاتی را 100 هزار سلول بر ثانیه بهبود بخشد،‌یعنی در حدود 100 بار بیشتر از تحلیل‌گر‌های عکس‌محور کنونی که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته دی‌کارلو این دستاورد نیازمند ترکیب چندین تکنولوژی پیشرفته بوده‌است. در این تحقیق شناسایی سلول‌های نادر سرطان سینه در میان سلول‌های خونی در زمان حقیقی با خطای یک سلول در یک میلیون نمایش داده شد. آزمایش‌های پیشین نیز نشان داده‌بودند این تکنولوژی از قابلیت ردیابی سریع سلول‌های توموری از میان حجم زیادی از خون برخوردار است و می‌تواند راه ردیابی دقیق و زودهنگام آماری سرطان و کنترل تاثیرگذاری دارو و پرتودرمانی را هموار سازد.

soheil4288 بازدید : 1338 سه شنبه 27 تیر 1391 زمان : 13:02 نظرات (0)

 

ماهی دیسکس

اندازه ی این ماهی که بومی آمازون است تا ۱۵ سانتی متر می رسد.اولین بار در سال ۱۹۳۳به دنیای ماهی های تزیینی معرفی گردید.بدن آن پهن و یکی از زیباترین ماهی های آکواریومی می باشد.رنگ معمولی بدن طلایی است که بر روی آن نوارهای تیره ی عمودی وجود دارد که تا داخل باله ی پشتی ادامه می یابند.

در خارج از فصل تخمریزی تشخیص نر و ماده بسیار مشکل است.در فصل تخمریزی رنگ ماهی نر تیره تر شده و رنگ آن بیشتر زمینه ی آبی دارد.در صورتی که در ماهی ماده رنگ زرد بیشتر می شود.برخی از نرها قبل و پس از تخمریزی زیبایی خاصی به خود می گیرند.

تخمریزی آن تا حدودی مشابه فرشته ماهی است و باید پس از تخم ریزی مولدین را از آکواریوم خارج و تخم ها را تهویه نمود.در حرارت ۲۹ درجه ی سانتی گراد تخم ها سه روز پس از لقاح تبدیل به نوزاد می شوند.نوزادها را باید در همین درجه حرارت به مدت یک ماه نگه داشت.

این ماهی بیش از هر چیز به کرم توبی فکس علاقه مند است و درجه ی حرارت مناسب برای نگهداری  آن ها بین۲۲تا۲۹ درجه ی سانتیگراد است.

تعداد صفحات : 20

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 368
  • بازدید ماه : 927
  • بازدید سال : 6,498
  • بازدید کلی : 287,667