loading...

جهان زیست شناسیWorld of Biology

مقالات و مطالبی از زیست شناسی وفناوری های نوین

آخرین ارسال های انجمن
اسداله مهدی زاده بازدید : 24 چهارشنبه 02 شهریور 1401 زمان : 10:25 نظرات (0)

در حال حاضر سرطان ريه بيشترين ميزان كشتار را در ميان انواع سرطان ها ( بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) به خود اختصاص داده است.

از آنجايي كه تمام افراد درگير با اين بيماري جمعيت دودي هستند ( سيگاري ها ) و گرايش جوانان به استعمال دخانيات از روند رو به رشدي برخوردار است، بر آن شديم تا راهكارهايي را براي ترك سيگار به شما توصيه كنيم، زيرا استعمال دخانيات ، نه تنها مضرات فردي را به دنبال خواهد داشت، بلكه اشخاص مرتبط با افراد سيگاري نيز جزو جمعيت در معرض خطر به شمار مي آيند.

اگر تصميم گرفته ايد سيگار را ترك كنيد، از برخي مواد غذايي كه ممكن است وابستگي شديد شما را به دود سيگار كاهش دهد ، استفاده كنيد :

اسداله مهدی زاده بازدید : 36 یکشنبه 02 مرداد 1401 زمان : 21:01 نظرات (0)

نعنا یکی از گیاهان پرخواص با رایحه‌ای شفابخش است. استنشاق عصاره گیاه نعنا به افزایش انرژی بدن، بهبود خلق و خو، ارتقای عملکرد ورزشکاران، و بیشتر شدن هوشیاری کمک می‌کند.
محققان می‌گویند برخی گیاهان دارویی می‌توانند باعث افزایش انرژی بدن و ارتقای عملکرد مغز شوند.
انسان مدرن زندگی پرسرعت، با پیشرفت سریع، کار‌های زیاد و محیط پراسترس دارد. تمامی این موارد بر جسم و ذهن او تاثیر می‌گذارد. کمبود خواب، اشتها، بی علاقگی به تجمعات اجتماعی، و مواردی از این دست درپی زندگی ناسالمی که ما داریم بروز می‌کند.

اسداله مهدی زاده بازدید : 28 یکشنبه 05 تیر 1401 زمان : 14:26 نظرات (0)

پنی سیلین و تولید مواد اولیه شیمیایی

پنی‌سیلین آنتی بیوتیکی است مشتق از کپک پنی سیلیوم نوتاتوم که برای درمان عفونتهای ناشی از انواع گوناگون باکتریها بکار می‌رود. از کشت سطحی پنی سیلیوم نوتاتوم پنی سیلین بدست می‌آید. این فرایند نه تنها پر زحمت است بلکه به دلیل استعداد آلودگی کشتها میزان تولید پنی سیلین را کاهش می‌دهد. ضرورت و نیاز کار در شرایط سترون منجربه توسعه راکتورهای مخزنی همزن دار شد که تا امروز به عنوان برترین روش کشت میکروبها در مقیاس وسیع بشمار می‌رود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 37 چهارشنبه 18 خرداد 1401 زمان : 10:11 نظرات (0)

هانتینگتون، یك بیماری تحلیل‌برنده ارثی است كه به وسیله ژن اتوزوم غالبی كه روی كروموزم 4 قرار دارد، منتقل می‌شود. این ژن حاوی یك توالی تكرارشونده سه نوكلئوتیدی(CAG) است كه برای تشخیص بیماری هانتینگتون به‌كار می‌رود. در این بیماری هسته دم‌دار تالاموس، ساقه مغز و قسمت‌های دیگری از مغز آتروفی می‌گردد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 39 دوشنبه 05 اردیبهشت 1401 زمان : 16:22 نظرات (0)

شايد تب  قديمي ترين و شناخته شده ترين مشخصه بيماري باشد. فايده تب براي موجود به طور يقين مشخص نيست .به نظر مفيد مي رسد كه بعنوان پاسخ به عفونت ها و ساير بيماري ها تكامل پيدا كرده و باقي مانده است. نخستين مطالعه درباره دماي بدن در سال 1868 مربوط به يك پزشك آلماني به نام كارل وندريش  است.

مطالعات ايمونولوژيك نشان‌دهنده اين نكته است كه افزايش جزئي درجه حرارت بدن قدرت سيستم ايمني را در مقابل عفونت ممكن است افزايش دهد كه يك نتيجه مطلوب مي باشد. هيپوتالاموس مغز در انسان بطور طبيعي درجه حرارت مركزي بدن را تنظيم مي كند و نسبت به افزايش و كاهش درجه حرارت محيط حساس بوده و با فرستادن ايمپالسهايي باعث تنظيم درجه حرارت بدن مي‌گردد.دماي بالاي بدن (تب) سرعت ضربان هاي قلب را زياد مي كند، بنابراين گلبولهاي سفيد نيز سريعتر به محل عفونت رسانده مي شوند. ماكروفاژ با بلعيدن باكتري درون خود درعفونت ها باعث آزاد شدن آندوتوكسين ها مي شود كه  اين مواد سبب ترشح  اينترلوكين-1(1 IL-) از ماكروفاژها مي شوند. اينترلوكين-1 باعث ميشود كه هيپوتالاموس؛ پروستا گلاندين بيشتري توليد مي كند، اين ماده باعث بروز تب مي شود. دماي طبيعي بدن بيشتر افراد بين 36.2 تا 37.2 است. تب كمتر 40 درجه، نيازي به درمان ندارد.ولي تب بالاتر از 40درجه (بويژه در كودكان) بايد فورا درمان گردد.در صورتيكه دماي بدن به 44.4 تا 45.5 برسد،بيمار حتما از بين مي رود.

 

فيزيولوژي تب :

 تب عموما در نتيجه در معرض قرار گرفتن بدن در برابر ميكروارگانيسم‌هاي عفونت ‌زا و كمپلكس‌هاي ايمني يا ساير مواد ايجاد كننده التهاب ايجاد مي شود . در پاسخ به ويروسها و ميكروبها ، سلولهاي خوني ( مونوسيت‌ها و لنفوسيتها ) مواد شيميايي ترشح مي‌كنند كه بعنوان فاكتور تب‌زاي داخلي بوده و باعث توليد پروستاگلاندين(PG) در هيپوتالاموس قدامي مي‌شود كه آنهم به نوبه خود نقطه تنظيم درجه حرارت بدن را به نقطه بالاتري انتقال مي دهد. در انسان در پاسخ به اين افزايش تنظيم توسط يك سري مكانيسم ‌هاي فيزيولوژيك عروق پوستي منقبض شده ( تا از اتلاف حرارت جلوگيري شود ) و سوخت و ساز افزايش مي‌يابد تا درجه حرارت مركزي به 38 و بالاتر برسد(علت وجود لرز و يا احساس سرما قبل از افزايش درجه حرارت بدن ) .

سم هاي باكتريايي مثل اندوتوكسين  روي منوسيت ها، ماكروفاژ ها و سلول هاي كوپفر عمل مي كند تا سايتوكاين هايي كه به عنوان  عوامل تب زاي درونزاد ( Endogenous pyrogen ) عمل مي كنند، را توليد نمايند. تب توليد شده به وسيله سايتوكاين( IL-1 وTNF ) به علت آزاد شدن موضعي پرستاگلاندين در هيپوتالاموس قدامي ميباشد،.مهمترين سلولهاي توليد كننده IL-1 ، مونوسيت – ماكروفاژ هاي فعال شده هستند.

تعداد زيادي از ميكروارگانيسمها در محدوده باريكي از دما به خوبي رشد مي كنند وافزايش دما رشد آنها را مهار مي كند . علاوه بر اين  توليد آنتي بادي در زمان افزايش دماي بدن بالا مي رود.قبل از عرضه آنتي بيوتيك  ها تب به طور مصنوعي براي درمان سيفليس  عصبي ايجاد مي شد و اين عمل مفيد هم بود.

اسداله مهدی زاده بازدید : 44 دوشنبه 01 فروردین 1401 زمان : 21:35 نظرات (0)

سینوزیت یکی از شایعترین عفونتهای سیستم تنفس است و درصد قابل توجهی از مراجعات به پزشک بعلت این بیماری است. سینوسها حفرات خالی داخل استخوانهای صورت و پیشانی هستند که عمده نقش آنها سبک نگاه داشتن جمجمه است. برخی معتقدند در کیفیت صدای فرد ( رزونانس صدا ) نیز نقش دارند. مجموعا ۷ سینوس در جمجمه و صورت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، همانطور که در شکل ۱ مشخص است ۶ سینوس در جلو قرار دارند که شامل دو سینوس فرونتال ( پیشانی ) و دو سینوس اتموئید و دو سینوس ماگزیلاری  ( صورت ) و یک سینوس در کف استخوان جمجمه در مجاورت غده هیپوفیز قرار دارد که آنرا سینوس اسفنوئید میگویند .

سینوسهای پیشانی درست بالای ابروها نزدیک به خطی که تیغه میانی بینی را به استخوان پیشانی وصل میکند قرار گرفته اند. سینوسهای اتموئید در خط فرضی که ادامه ابرو را به بینی وصل میکند ( در مجاورت اپیکانتوس داخلی چشم ) و سینوسهای ماگزیلر در پایین چشم و دوطرف بینی قرار دارند. در رادیوگرافی سینوس چنین نمایی دیده میشود:

اسداله مهدی زاده بازدید : 46 سه شنبه 03 اسفند 1400 زمان : 22:11 نظرات (1)

افزایش آنزیم های کبدی تنها به دلیل کبد چرب و یا ناشی از ابتلاب ه عفونت ها نیست . در زیر مطلبی در مورد آنزیم های کبدی برایتان می آورم :

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، حساس ترین و پر مصرف ترین آنزیم های تشخیصی کبد، آمینوترانسفرازها هستند. آن ها آسپارتات آمینوترانسفراز (SGOT یا AST) و آلانین آمینوترانسفراز (SGPT یا ALT) هستند.

این آنزیم ها بطور معمول داخل سلول های کبدی قرار دارند زمانی که کبد دچار آسیب می شود سلول های کبدی آنزیم ها را وارد جریان خون می کنند، بالارفتن سطح آنزیم ها در خون نشانه آسیب کبدی است.

آمینوترانسفرازها باعث کاتالیز واکنش های شیمیایی در سلول ها می شوند که در آن گروه آمین از یک مولکول دهنده به مولکول گیرنده منتقل می گردد. به همین دلیل به آن ها آمینوترانسفراز گفته می شود

اسداله مهدی زاده بازدید : 48 جمعه 01 بهمن 1400 زمان : 10:56 نظرات (0)

چکیده

مدت زمان کوتاهی پس از ظهور ویروس کرونای جدید و مشاهده‌ی سندروم شدیدی (SARS-CoV-2 or COVID-19) که ایجاد می‌کند، گروه‌های بسیاری در سراسر جهان به دنبال درمان و همچنین تهیه‌ی واکسن برای آن برآمدند. یکی از تلاش‌هایی که برای درمان آن صورت پذیرفت؛ تجویز عوامل ضدویروسی وسیع‌الطیف موجود است. جهت آماده‌سازی واکسن علیه ویروس کرونا نیز، واکسن‌ها‌ی بر پایه‌ی اسیدهای نوکلئیک بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کلیدواژگان: درمان، کووید-19، واکسن

در اواخر سال 2019، بیمارانی با علائم ذات‌الریه‌ی ویروسی در ووهان، چین، گزارش شدند و به سرعت ویروس کرونای جدیدی به عنوان عامل بیماری‌زایی که منجر به سندرم حاد تنفسی (SARS-CoV-2) یا کووید-19[1] می‌شود، شناسایی شد. غیرقابل پیش بینی بودن این بیماری که به طور گسترده‌ای گزارش شده است، به این دلیل است که برخی از افراد آلوده بدون علامت هستند؛ برخی علائم خفیف شبیه به آنفولانزا دارند در حالی که سایر افراد بدشانس از عوارض عمده‌ای رنج می‌برند. مجاری تنفسی تحتانی، محلی که ریزش بسیار زیاد ویروس به آن مشاهده شده است، عامل اصلی علائم شدید این بیماری است. بدن، خود با پاسخ ایمنی افزایش یافته برای تخریب سلول‌های آلوده به ویروس به جنگ با آن‌ها رفته و از خود دفاع می‌کند که متأسفانه به علت التهاب بافتی منجر به انسداد کیسه های هوایی در ریه و کاهش عمق تنفس می‌شود که در برخی بیماران با شرایطی تحت عنوان "سندروم زجر تنفسی حاد"[2] همراه شده و می‌تواند منجر به مرگ شود (1). از جولای 2020 در جهان بیش از 10 میلیون مورد تأئید شده‌ی مبتلا به عفونت ویروس کرونا و بیش از 500 هزار مرگ گزارش شده است. اگرچه تاکنون مشخص شده است که به لحاظ تبارزایشی به ویروس شبه سارس جدا شده از خفاش‌های نعل اسبی شباهت دارد (Rhinolophussinicus) اماظهور این ویروس همچنان مورد بحث است (2). بر خلاف "سارس"[3] و"مِرس" (سندرم تنفسی خاورمیانه)[4]، سایر بیماری‌های کروناویروسی مشترک بین انسان و حیوان، کووید-19 توسط سازمان جهانی بهداشت [5]WHO)) همه‌گیر[6] اعلام شده است.

اسداله مهدی زاده بازدید : 55 چهارشنبه 15 دی 1400 زمان : 22:54 نظرات (0)

یافته‌های یک مطالعه نشان داد که یک ماده در میخک، می‌تواند با مهار سیستم بیماری‌زایی باکتری، آن را از بین ببرد.
میخک باکتری های بیماری زا در بدن را از بین می برد
باکتری «سودوموناس آئروژینوزا» یک باکتری بیماری‌زای فرصت‌طلب است که می‌تواند در طیف وسیعی از بیماران دارای نقص سیستم ایمنی عفونت‌های حاد و مزمن ایجاد کند. این باکتری در هنگام حمله به بافت‌های بدن با تولید سم‌ها و مواد آنزیمی، به سلول‌ها آسیب می‌رساند.

این باکتری به دلیل تولید عوامل بیماری‌زای متنوع و توانایی تشکیل بیوفیلم از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا است. بیوفیلم یا زیست‌لایه ساختاری است که با اجتماع باکتری‌ها به یکدیگر و اتصال آن‌ها به یک سطح ایجاد می‌شود. این اتصال محکم باعث می‌شود مقاومت باکتری‌های بیشتر شده و شانس بقای آن‌ها افزایش یابد. از طرف دیگر ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در بین سویه‌های مختلف باکتری سودوموناس آئروژینوزا، باعث نگرانی جدی برای سلامت انسان شده است.

این باکتری دارای یک سیستم به نام Quorum sensing (QS) است و از طریق آن می‌تواند حضور باکتری‌های دیگر را در محیط اطراف خود ردیابی کند. با کمک این سیستم می‌تواند عوامل بیماری‌زای خود را تولید کند و با اتصال به باکتری‌های دیگر، بیوفیلم ایجاد کند. همچنین این سیستم می‌تواند در سیستم دفاعی میزبان، اختلال ایجاد کند و باعث بیماری‌زایی بیشتر شود. پیدا کردن روش‌های درمانی که بتوانند با مهار سیستم QS،‌ بدون اثر بر رشد باکتری‌ها، بیماری‌زایی آن‌ها را کاهش دهند، اهمیت زیادی دارد.

اسداله مهدی زاده بازدید : 51 سه شنبه 09 آذر 1400 زمان : 12:14 نظرات (0)

ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کند و در نتیجه در برابر عفونت با بسیاری از بیماری‌ها که مهم‌ترین آن‌ها سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرماخوردگی است، مقاومت می‌کند.
لیمو و کیوی یک ترکیب خوشمزه است که ویتامین C لازم برای بدن را تامین می‌کند.
لیمو و کیوی حاوی درصد بالایی از آب و مقدار زیادی آنتی اکسیدان، به مقدار زیادی پتاسیم، فیبر و اسید لینیک است که برای سلامت بدن مهم است. در این مقاله با مهم‌ترین فواید آب لیمو و کیوی برای سلامت بدن انسان آشنا می‌شویم.

تعداد صفحات : 20

درباره ما
Profile Pic
اسداله مهدی زاده لیسانس زیست شناسی از دانشگاه رازی کرمانشاه و فوق لیسانس فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و پذیرفته شده ی اعزام به خارج از کشور در رشته ی ژنتیک از دانشگاه بیرمنگام انگلستان .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب را بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 199
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 184
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 348
  • بازدید ماه : 907
  • بازدید سال : 6,478
  • بازدید کلی : 287,647